دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

به گزارش آوای خزر، آشنایی ما ایرانی‌ها با غذاهای عربی و ترکی به دلیل مجاورت مرزی و البته رستوران‌های داخلی قابل مقایسه با غذاهای افغانستانی نیست. با اینکه کمی بیش از صدسال از جدا شدن مناطقی که امروزه به نام افغانستان شناخته می‌شوند از ایران بزرگ نگذشته، ما آشنایی چندانی با فرهنگ و زندگی این مردم همزبان و هم کیش خود نداریم.

اتفاقات اخیر در افغانستان بهانه‌ای شد تا از یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین غذاهای این منطقه بنویسم. من اولین بار این غذا را در رستورانی معروف در تهران خوردم و البته به نام قابلی پلو؛ اما بعد متوجه شدم این غذا به کابلی پلو نیز شناخته می‌شود؛

کابلی پلو یکی از «بایدهای خوردنی» در سفری که شاید می‌شد روزی به هرات و مزارشریف داشته باشیم بود اما اکنون سعی کردم دستور اصلی آن را برای شما بنویسم تا با گرامیداشت فرهنگ همسایگانمان در روزهای سختشان همدل‌تر شویم.

این غذا که به تاج آشپزی افغان شهرت دارد، در اصل توسط خانواده‌های مرفه کابل که توان تهیه گوشت و برنج را داشتند تهیه می‌شد. با گذشت زمان اما در سراسر کشور گسترش یافت و به قابیلی پلو، از کلمه دری قابیل به معنی توانا، معروف شد زیرا تصور بر این بود که فقط یک آشپز ماهر می‌تواند یک پلوی خوب به سبک افغان درست کند.

علاوه بر این، گفته می‌شود که از برازندگی‌های ازدواج یک بانوی افغان، توانایی او در ساختن قابیلی پلو است. این غذای ملی افغانستان به طور سنتی از برنج مخلوط با هویج کاراملی شده، کشمش، بادام و تکه‌های گوشت بره تشکیل می‌شود هرچند مرغ و گوشت گاو نیز اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عطر بی‌نظیر این پلو با مخلوطی از ادویه‌جاتی مانند زیره، میخک، هل، زردچوبه و دارچین تکمیل می‌شود و با این دستور شما می‌توانید برای چهار نفر کابلی پلو تهیه کنید:

مرحله ۱
۲ پیمانه برنج را در آب سرد خیس کنید و سپس بشویید تا آب آن شفاف شود.

گام ۲
۴ عدد هل را به قابلمه‌ای که نیم کلیو گوشت قرمه شده، یک عدد پیاز خرد شده، ۴ حبه سیر، ۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه، ۱ قاشق چایخوری زردچوبه، ۱ قاشق چایخوری زیره، ا قاشق چایخوری نمک، یک قاشق چایخوری شکر سفید، یک سانت چوب دارچین، ا قاشق چایخوری پاپریکا و ا قاشق چایخوری تخم گشنیز دارد، اضافه کنید. آب بریزید تا دوبرابر روی مواد را بگیرد.

مرحله ۳
درب قابلمه را ببندید و حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید و سپس آن را کم کنید تا گوشت بپزد. گوشت‌های پخته شده را جدا کنید و آب گوشت را صاف کنید.

مرحله ۴
قابلمه را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. روغن و یک عدد پیاز خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید تا نرم و سرخ شود، حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه بعد یک فنجان هویج خلالی شده را اضافه کنید تا نرم شود. کشمش، بادام و برنج صاف شده را هم اضافه کنید. ۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه، ۱ قاشق چایخوری زیره و کمی میخک کوبیده شده را اضافه کنید.

مرحله ۵
آنقدر آبگوشت به قابلمه اضافه کنید که آب برنج اندازه شود. معمولا به اندازه یک بند انگشت آب روی برنج کافی است. نمک برنج را اندازه کنید و بعد از اینکه آب آن تمام شد طبق معمول، دم کنید.

شما می‌توانید از قطعات مرغ یا گوشت گاو نیز استفاده کنید اما حتما برنج را با آب گوشت یا مرغ پخته شده دم کنید.

برای سرو این غذا، پلوی مخلوط را در ظرف مورد نظر بکشید و گوشت‌های پخته شده را روی آن قرار دهید؛ برای تزئین از کشمش و بادام تفت داده شده در کره استفاده کنید و نوش جان./همشهری انلاین

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار