دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
رژیم غذایی و به طور خاص، ریزمغذی‌هایی که از طریق غذا یا مکمل‌ها دریافت می‌کنید می‌توانند در درمان ناباروری موثر باشند.

به گزارش آوای خزر، ناباروری ، علل و عوامل فراوانی دارد که نمی‌توان آنها را کنترل کرد مانند ژنتیک، سن، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و...، اما یک گزینه برای افزایش شانس فرزندآوری شما وجود دارد که نسبتا ساده و غیرتهاجمی است.
رژیم غذایی و به طور خاص، ریزمغذی‌هایی که از طریق غذا یا مکمل‌ها دریافت می‌گردد،  در درمان ناباروری موثر باشند.
رژیم غذایی و ناباروری
نقش ریز مغذی‌ها در افزایش باروری 
برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین‌ها در باروری آغاز شده است. ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت زنان ایفا می‌کنند. آن‌ها برای بسیاری از عملکرد‌ها از جمله قاعدگی و تخمک گذاری، عملکرد تیروئید، تولید انرژی، ایمنی بدن و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند؛ بنابراین مصرف کافی ویتامین و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت اصلی شایع ناباروری است کاهش دهند.

استیل ال کارنیتین
این مکمل نوعی اسید آمینه ال کارنیتین است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می‌کند. گاهی ALC و LC برای افزایش باروری در زنان به صورت ترکیبی مصرف می‌شوند. حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می‌کند. بررسی ۲۰۱۸ نشان داد اگرچه LC مزایایی برای باروری زنان دارد، ALC دارای آنتی اکسیدان‌های قوی تری است. تصور می‌شود استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می‌کند. این بررسی همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می‌بخشد.

ویتامین‌های گروه B غیر از اسید فولیک
احتمالا شنیده اید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است، اما سایر ویتامین‌های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه، دریافت بیشتر ویتامین B۱، B۲، B۳، B۶ و B۱۲ با احتمال کمتری برای ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات، ویتامین B۱۲ را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. به علاوه یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که داشتن سطوح بالاتر B۱۲ و فولات ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

کلسیم
تحقیقات قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی، احتمال باروری را افزایش می‌دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبود‌ها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر لبنیات دریافت کنید در غیر این صورت از مکمل‌ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q۱۰
بدن کوآنزیم Q۱۰ تولید می‌کند، اما افزایش مقدار آن در جریان خون ممکن است برای باروری فوایدی داشته باشد، به خصوص اگر از روش IVF استفاده شود . یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که استفاده از مکمل CoQ۱۰ باعث بهبود پاسخ تخمدان در زنان تحت درمان IVF می‌شود. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین D
برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل PCOS سطوح پایین ویتامین D دیده می‌شود. ویتامین D در عمل باروری زنان و مردان نقش اساسی دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D ممکن است با ناباروری در مردان و زنان معتبر مرتبط باشد، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک
دریافت اسید فولیک کافی تنها یک انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای باردار شدن، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار، RDA اسید فولیک ۶۰۰ میکروگرم است. علاوه بر این، توصیه می‌شود زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند، حداقل یک ماه قبل از بارداری مکمل اسیدفولیک با دوز روزانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم مصرف کنند.

آهن
ناباروری ناشی از اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی برای باروری) می‌تواند ناشی از کمبود آهن باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ روی بیش از ۱۸۰۰۰ زن نشان داد که مکمل آهن خطر این نوع از ناباروری را کاهش می‌دهد. اگر می‌دانید که اختلال تخمک گذاری دارید، با پزشک خود در مورد روش افزودن آهن یا مکمل‌های آهن مناسب به رژیم غذایی خود صحبت کنید.

امگا ۳
هنگام بررسی الگو‌های غذایی، مصرف غذا‌های دریایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم با باروری بیشتر همراه است. اگر به طور منظم غذا‌های دریایی غنی از امگا ۳ مصرف نمی‌کنید، مصرف مکمل در هنگام اقدام برای بارداری ممکن است مفید باشد.


سلنیوم
سلنیوم ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. تحقیقات ۲۰۱۵ گزارش می‌دهد که کمبود سلنیوم می‌تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۹، سلنیوم همچنین ممکن است به حفظ سلامت مایع فولیکولی اطراف تخمک زنان کمک کند. RDA برای سلنیوم ۵۵ میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار