دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
سلامت/
خوردن قرص و دارو با شیر ممکن است مشکلات و عوارضی نظیر تداخل دارویی، کاهش یا افزایش قدرت جذب دارو، مشکلات گوارشی، عدم جذب اثرات دارویی و ... را به دنبال داشته باشد.
خوردن قرص و دارو با شیر چه معایب و عوارضی دارد؟
 
آوای خزر:  آیا می‌دانید خوردن قرص و دارو با نوشیدنی‌هایی غیر از آب چه مضراتی ممکن است برای بدن به دنبال داشته باشد؟ از نظر بسیاری از متخصصان و پزشکان خوردن قرص و دارو به همراه نوشیدنی‌هایی مانند شیر و چای و یا آب میوه‌ها ممکن است از اثرات دارو کم کرده و مشکلاتی مانند تداخل دارویی را به وجود بیاورد. در این مقاله درباره معایب خوردن قرص و دارو با شیر، چگونگی ایجاد اختلال در اثرات دارو و کاهش اثرات آن توسط شیر و فاصله زمانی مناسب میان خوردن شیر و دارو مطالبی عنوان شده است.


خوردن شیر با قرص و دارو چه مشکلاتی به همراه دارد؟

خوردن شیر به همراه قرص و دارو ممکن است مشکلات و معایبی به دنبال داشته باشد؛ بنابراین بهتر است که فاصله زمانی مناسب بین خوردن شیر و دارو رعایت شود. از جمله مهمترین این عوارض می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:
  • کاهش جذب مواد مغذی و مفید موجود در قرص و دارو 
  • تداخل دارویی با بسیاری از دارو‌ها
  • در مواردی بالا رفتن قدرت دفع دارو
  • کاهش چشمگیر اثرات دارو (به خصوص قرص آهن)
  • اختلال در عملکرد مکانیسم دارو‌ها و کاهش اثرات درمانی قرص و دارو 
  • در مواردی کاهش قدرت دفع دارو 
  • جلوگیری از موفقیت اثرات دارویی
  • ایجاد مشکلات گوارشی مانند سوزش معده و رفلاکس


چگونه خوردن قرص و دارو با شیر تداخل ایجاد می‌کند؟

تداخل دارویی به معنای تحت تاثیر قرار گرفتن اثرات آن دارو است. این اتفاق می‌تواند در اثر خوردن برخی از نوشیدنی‌ها و یا دیگر عوامل شیمیایی به وجود آید. شیر از جمله موادیست که با جذب و دفع برخی ترکیبات موجود در داروها باعث ایجاد تداخل دارویی می‌شود. نوشیدن این ماده همراه با دارو‌هایی مانند آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضد التهابی، قرص امپرازول، دارو‌های غیر استروئیدی و ... می‌تواند باعث ایجاد چنین تداخلی شود.

خوردن قرص و دارو با شیر چه معایب و عوارضی دارد؟


آب بهترین نوشیدنی برای خوردن قرص و دارو

آب تنها مایعی به شمار می‌آید که هیچ گونه تداخل دارویی ندارد. هرگونه مایع دیگری مانند شیر دارای ترکیباتی خاص مانند اسید‌های خوراکی و ... است که می‌تواند باعث کاهش اثرات دارو ایجاد مشکلات گوارشی در فرد شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تمامی قرص و دارو‌ها را تنها با همراه آب میل کنید. ذکر این نکته ضروری است که بهتر است آب خنک به همراه قرص و دارو مصرف شود. چراکه گرم بودن آب ممکن است باعث اختلال در عملکرد دارو شود.


میان خوردن دارو و شیر چه فاصله زمانی باید رعایت شود؟

همانگونه که اشاره شد شیر ممکن است باعث تداخل دارویی و کاهش اثرات مفید دارو و قرص شود؛ بنابراین بهتر است حدود ۲ الی ۳ ساعت بین خوردن شیر و دارو فاصله وجود داشته باشد. این فاصله باعث می‌شود که اثرات درمانی قرص و دارو به خوبی جذب بدن شود و باقی مانده ای از آن‌ها در دستگاه گوارشی بدن وجود نداشته باشد. 


نتیجه گیری

همانطور که اشاره شد، خوردن دارو با شیر به هیچ وجه انتخاب صحیحی نیست و دارو بدون شک باید با آب مصرف شود تا تداخل دارویی و مشکلات دیگر به وجود نیاید. دیدگاه و تجربه شما از این تداخلات دارویی چیست؟ بخش "ارسال نظرات" ستاره را فراموش نکنید و سوالات و دیدگاه‌هایتان را از این طریق با ما و دیگر مخاطبان ستاره درمیان بگذارید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلب "عوارض خوردن قرص با آبمیوه" را نیز از سری مقالات ستاره مطالعه کنید./ستاره

انتهای پیام/1000

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: