دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
با نزدیک شدن لیگ برتر به پایان نیم فصل اول و مشخص شدن قهرمان آن،با دید بازتری می‌توان به بررسی ترین‌های لیگ پرداخت.

آوای خزر/  عصر پنج‌شنبه قطار لیگ برتر فوتبال به ایستگاه پانزدهم رسید تا با برگزاری بازی ها در یک روز، چهره قهرمان نیم فصل مشخص شود و استقلال بر صدر جدول تکیه بزند. اتفاقی که یک هفته قبل از پایان نیم فصل رخ داد و حالا تیم ها آماده می شوند تا پس از برگزاری رقابت های هفته پایانی، به خواب کوتاه زمستانی بروند و پر قدرت تر آماده راند دوم مبارزات شوند. نیم فصلی سرنوشت ساز که تیم ها باید تا می توانند از خرمن آن درو کنند و به ذخایر خود بیفزاند تا بتوانند نهایتا روی پله قهرمانی لیگ برتر بایستند. مطمئنا مربیان تیم ها به خصوص تیم های مدعی از همین حالا در تکاپوی جذب نفرات مد نظر خود هستند تا آنها را به خدمت بگیرند و نیم فصل دوم را پر قدرت تر سپری کنند. به همین دلیل و به بهانه پایان نیم فصل اول لیگ برتر برآن شدیم تا در گزارشی به بررسی پنج انتقال برتر و پنج انتقال ضعیف فصل جاری بپردازیم. بررسی نقل و انتقالات برتر از دریچه آمار، و اثرگذاری در نتایج تیم ها.

پنج انتقال برتر لیگ بیست و یکم؛ ستاره های تابان

فرشاد احمدزاده؛ عصای دست محرم

فرشاد احمدزاده یکی از بازیکنانی است که در فصل های اخیر توانسته روندی نسبتا ثابت را طی کند و در تیمی که بازی کرده، امضای خود را پای موفقیت های آن انداخته؛ از موفقیت در پرسپولیس تادرخشش در فولاد و حالا روند مثبت در سپاهان اصفهان؛ احمد زاده که پس از جدایی از پرسپولیس به لهستان رفت، در آنجا روزهای خوبی نداشت و در بازگشت به ایران باز هم به پرسپولیس رسید و بعد از مدتی کوتاه دوباره از این تیم جدا شد و به فولاد خوزستان پیوست. اودر فولاد دوباره احیا شد و توانست نظر مثبت نوید کیا را جلب کند تا از خوزستان مسافر اصفهان شود و در فصل جاری با ۲ گل و ۲ پاس گل، یکی از عوامل موفقیت تیم محرم بوده؛ تیمی که با ۲۹ امتیاز بر سکوی سوم لیگ ایستاده و در تعقیب سرخابی ها، یکی از مدعیان اصلی لیگ بیست و یکم است. احمزاده با نمره ۷.۲۷ در متریکا، پس از دانیال اسماعیلی فر دومین بازیکن برتر فصل است.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

گادوین منشا

فوتبال ایران برای خارجی ها، به مثابه یک شمشیر دو لبه است که معمولا برای بیشتر آن ها یا موفقیتی به همراه ندارد، یا خاکش دامن گیر می شود و تا سال ها آن ها را مهمان خود می کند. گادوین منشا هم یکی از همین افراد است. منشا که با درخشش در پیکان به فوتبال ایران معرفی شد، پس از آن یک دوره بازی در پرسپولیس و استقلال را تجربه کرد تا طعم حضور در هر دو تیم مطرح پایتخت را چشیده باشد. منشا با پرسپولیس به فینال آسیا رسید اما در هر دو تیم درحششی که باید را نداشت؛ پس از آن او پیراهن آبی پایتخت را از تن درآورد و راهی باشگاه عجمان امارات شد اما دوباره به ایران برگشت. پس از بازگشت پیراهن گل گهر سیرجان را پوشید و در آنجا دوباره عملکرد خوبی از خود نشان داد تا راهی مس رفسنجان شود؛ منشا در این فصل یکی از ستاره های اصلی تیم تحت هدایت محمد ربیعی بوده و با ۸ گل به تنهایی در صدر جدول گلزنان ایستاده؛ مهاجم اهل نیجریه در این فصل به تنهایی بیش از سی درصد گل های تیمش را به ثمر رسانده تا نشان دهد نقش بسزایی در موفقیت این فصل مس و حضورش در جمع مدعیان لیگ داشته.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

 

فروزان یکی از دروازه بان هایی است که خودش عامل به موفقیت نرسیدن خودش شد و اگر حواشی اش را کم می کرد، مطمئنا می توانست جایگاهی بهتر در فوتبال ایران داشته باشد و به سکوهای بالاتری برسد. با این حال او پس از حواشی که در تراکتور برایش به وجود آمد، یک دوره به پارس جنوبی رفت و بعد در فولاد توانست خودش را زیر نظر نکونام احیا کند تا دوباره به سطح اول فوتبال برگردد و نام خود را سر زبان ها بیندازد. فروزان در ابتدای فصل به گل گهر سیرجان پیوست تا شاگرد قلعه نویی شود. او در این فصل به خوبی از پس محافظت از قفس توری سیرجانی ها برآمد و تا اینجای فصل با ۶ کلین شیت و تنها ۷ گل خورده در ۱۲ بازی، با ثبت نمره ۷.۱۱ در متریکا بهترین گلر لیگ بوده؛ گلری که رد دستانش در موفقیت تیم قلعه نویی به خوبی دیده می شود و اگر ماجرای کسر امتیاز از این تیم نبود، گل گهر جایگاهی در بالای جدول داشت و ثمره درخشش فروزان بهتر دیده می شد.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

کوین یامگا

شاید وقتی فرهاد مجیدی کوین یامگا را در لیست ورودی های خود نوشت، خودش هم فکرش را نمی کرد که مهاجم فرانسوی به این زودی در ترکیب تیم جا بیفتد و پای موفقیت مجیدی در نیم فصل اول امضا بیندازد؛ یامگا اما شنل سوپر من آبی ها را به دوش انداخت و با دبل در بازی اول خود، توانست برای بقیه خط و نشان بکشد. او در ادامه اگر چه فراز و نشیب هایی داشت و همین موضوع انتقادهایی به او وارد کرد اما با عملکرد خوب خود، و ثبت ۷ گل و ۲ پاس گل، ستاره تیم مجیدی در مسیر موفقیت در نیم فصل اول لقب گرفت. یامگا توانسته تا اینجا مشکل پنالتی زدن آبی ها را هم حل کند و حالا مهاجمی که دو بار هم بهترین بازیکن زمین در طول ۱۵ هفته ابتدایی لیگ شده، به دنبال قهرمانی با استقلال و آقای گلی در لیگ برتر است تا در اولین فصل حضورش در ایران، یک تیر و دو نشانی شیرین داشته باشد.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

محمود قائد رحمتی

قائد رحمتی یکی از ستاره های این فصل لیگ برتر است که با هر متر و معیاری می توان او را در بین برترین های لیگ برشمرد؛ بازیکن باتجربه آلومینیوم اراک، فصل گذشته در نساجی عملکرد خوبی داشت و همین عملکرد بلیت پروازش به اراک را رزرو کرد تا در این فصل برای آلومینیوم بدرخشد. قائد رحمتی که مقابل فجر سپاسی هم یک گل سه امتیازی زد، در این فصل به مدد نماینده اراک آمده و حالا همین عملکرد او باعث شده تا خبری مبنی بر علاقه پرسپولیس به جذب او منتشر شود. او که در این فصل یک بار هم بهترین بازیکن تیمش در زمین شده جزو ارکان موفقیت تیمش بوده و حالا باید در ادامه فصل مسافر تیم قرمزپوش پایتخت می شود یا نه؟

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

در یکی- دو فصل گذشته بارها اسم امین قاسمی نژاد، مدافع پدیده به عنوان گزینه مد نظر استقلال مطرح شد که او به این تیم نیامد تا در تابستان امسال بالاخره به اردوگاه آبی ملحق شود. قاسمی نژاد که با استقبال آبی ها به این تیم آمد تا مهره ثابت مجیدی در خط حمله باشد، تنها سایه ای از عملکرد خود در فصل های گذشته را نشان داد و نتوانست در این تیم به موفقیتی برسد. او در ۱۳ هفته ابتدایی لیگ نتوانست برای استقلال گلزنی کند و به نیمکت زنجیر شد تا انتقادات از او بالا بگیرد. بغض او اما در هفته چهاردهم مقابل مس رفسنجان ترکید و در حالی که به عنوان یار تعویضی وارد زمین شده بود، روی غفلت بازیکنان مس توپ ربایی کرد و با عبور از سد دروازه بان بالاخره اولین گلش را برای آبی ها به ثمر رساند. گلی که کمی بار انتقادات را از دوش او برداشت اما مطمئنا انتظارات از مهاجم گران قیمت استقلال با این یک گل رفع نمی شود و او برای ماندن در این تیم و حضور در ترکیب اصلی، تلاش بیشتری انجام دهد و بتواند دوباره به گلزنی عادت کند. عادتی که به نظر می رسد از یادش رفته و باید دوباره آن را انجام دهد.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

حامد پاکدل

در ابتدای فصل وقتی از حامد پاکدل به عنوان گزینه مد نظر گل محمدی نام برده شد، همه منتظر بودند ستاره فصل قبل آلومینیوم با درخشش در پرسپولیس خود را به سطح بالای فوتبال ایران برساند. ماه عسل پاکدل اما خیلی زود تمام شد و او نتوانست کوچک ترین اثری از خود در تیم یحیی داشته باشد. پاکدل که فصل قبل با پیراهن تیم اراکی ۱۰ گل زد در این فصل فقط ۱۲۵ دقیقه بازی کرده و اکثر دقایق بازی را از نیمکت نظاره کرده تا حالا زمزمه هایی مبنی بر نزدیک شدنش به درهای خروجی باشگاه شنیده شود؛ موضوعی که البته خودش آن را تکذیب کرده و گفته برای اثبات خود به تیم می جنگد اما اگر در برای پاکدل بر همین پاشنه بچرخد، بعید نیست که به زودی از لیست تیم خارج شود و سفر توریستی اش به پرسپولیس پایانی تلخ داشته باشد.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

رضا اسدی

جدایی احمد نوراللهی در ابتدای فصل همان کابوسی بود که پرسپولیسی ها از آن می ترسیدند اما بالاخره به وقوع پیوست؛ احمدنور قرمزها راهی امارات شد تا معمای خط میانی پرسپولیسی ها را سردرگم کند. اسدی که قرار بود جای خالی اسدی را در پازل تاکتیکی یحیی پر کند، با هیاهوی زیاد از سن پولتن اتریش به تهران آمد اما تا هفته پانزدهم لیگ شبحی از آنچه که تصور می شد بوده و درخشش خاصی نداشته. اسدی در اکثر بازی ها به نیمکت پرسپولیس سنجاق شده و بعید است به این راحتی ها به ترکیب اصلی تیمش برسد. موضوعی که می تواند درهای خروجی باشگاه را به روی او هم باز کند و نامش را در لیست خروج گل محمدی قرار دهد؛ یک پایان تلخ برای ستاره ای که نیامده خاموش شد.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

کرار جاسم

فوتبالیست پرحاشیه در لیگ ایران؛ این شاید بهترین لقبی باشد که بتوان به کرار جاسم عراقی داد. هافبک تکنیکی که بیش از آنکه با تکنیک سرشارش به یاد بیاید، با حواشی و درگیری های بی پایانش در ذهن نقش بسته؛ کرار که با تراکتور پایش به فوتبال ایران باز شد، در مقطعی در استقلال بازی کرد که حواشی درگیری هایش و صحنه جنجالی با مجتبی جباری در ذهن مانده. او دو دوره پیراهن استقلال را بر تن کرد و پس از آن در چند باشگاه کشورش هم بازی کرد تا اینکه در فصل جاری با حضور کمالوند در نفت مسجد سلیمان، او هم به ترکیب این تیم اضافه شد. بازیکن عراقی در این فصل هیچ گرهی از مشکلات تیمش باز نکرد و در ۸ بازی ۴۷۳ دقیقه برای تیمش بازی کرد که خروجی آن تنها یک گل بود و نتیجه دیگری به دنبال نداشت.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

ساسان حسینی

نام ساسان حسینی در فصل گذشته درخشش بازیکنی را در ذهن تداعی می کرد که در نفت مسجد سلیمان عملکرد خیلی خوبی داشت؛ حسینی در شهر اولین ها موفق شد ۸ گل برای تیمش به ثمر برساند و در این فصل گزینه های مناسبی را پیش روی خود ببیند اما فصل جدید آغازگر سفرهای شهر به شهر او بود که هیچ سوغاتی برایش نداشت. او ابتدا به گل گهر پیوست و بعد از مدتی کوتاه، قراردادش را فسخ کرد تا به آلومینیوم اراک برود اما در آنجا هم ماندگاری نداشت و راهی فولاد شد. در فولاد هم حسینی کاری از پیش نبرد و تنها ۲ بازی در تکیب اصلی تیمش بود و ۸ بازی را به عنوان یار تعویضی تجربه کرد که ماحصل آن تنها یک پاس گل بود.

از ستاره‌های تابان تا الماس‌های بی‌درخشش!

اگر از بازیکنان بالا فاکتور بگیریم، می توان در لیست بهترین ها می توان از مسعود شجاعی هم نام برد؛ مرد با تجربه فوتبال ایران که این فصل به نساجی رفت و در آنجا به مدد تجربه اش توانسته عملکردی مناسب داشته باشد. در سوی دیگر در سیاهه بدترین ها هم بی هیچ شبهه ای می توان از اریک باگناما نام برد؛ بازیکنی که بی هیچ درخششی در فوتبال ایران چهره ای کاملا شناخته شده است که قصه پرغصه حضورش در گل گهر، جعل مدارک و کسر ۷ امتیاز از این تیم حسابی دردسر ساز شد و عملا تیم قلعه نویی را با سقوط آزاد مواجه کرد./امیررضااحمدی

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار