دادرسی مالیاتی از زمان ابلاغ برگ تشخیص شروع میشود و مؤدی نیز از زمان ابلاغ برگه تشخیص وارد مرحله مهم دادرسی مالیاتی شده که از توافق با حسابرس کل مالیاتی شروع و تا مراجعه به دیوان عدالت اداری ممکن است ادامه داشته باشد.
مؤدی در تمام این مراحل برای دفاع از حق و حقوق خود باید نوشتهای به مراجع ارائه دهد که این نوشته را اصطلاحا لایحه مالیاتی میگویند. مؤدی در این لایحه مالیاتی باید با توجه به گزارشی که از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده است به مواد قانونی، آیین نامهها، بخشنامهها و دستورالعملهای مرتبط با موضوع پرونده اشاره کند تا بتواند در مراجع حل اختلاف مالیاتی از حق و حقوق خود دفاع کند.

اهمیت لایحه مالیاتی در این جا است که اگر در هر مرحله از دادرسی مالیاتی به خواستههای مؤدی که در لایحه نوشته شده است پاسخ مناسبی داده نشود میتواند با توجه به نقص رسیدگی، تقاضای رسیدگی مجدد در شورای عالی مالیاتی را داشته باشد. اگر برای دفاع از پرونده مالیاتی خود نیاز به مشاور مالیاتی دارید میتوانید به با مراجعه به صفحه مشاوره مالیاتی از مشاورین متخصص مؤسسه آقای مالیات استفاده کنید.
تعریف لایحه دفاعیه مالیاتی
لایحه مالیاتی به طور کلی باید دارای سه قسمت مقدمه، بدنه و نتیجه گیری باشد. باید توجه داشته باشید که لایحه باید مختصر باشد و از زیاده گویی در تحریر لایحه پرهیز کنید. هدف اصلی و اساسی ما در تحریر لایحه دفاعیه مالیاتی این است که خوانده شود و در مراحل دادرسی قسمت مقدمه و نتیجه از توجه بیشتری برخوردا است.
اگر در هنگام تنظیم متن لایحه دفاعیه مالیاتی بتوانید لایحه خود را به نحوی تحریر کنید که بدنه آن توسط هیئت حل اختلاف مالیاتی مطالعه شود، امکان موفقیت شما در پرونده مالیاتی بیشتر خواهد بود. اگر میخواهید یاد بگیرید که یک لایحه دفاعیه خوب بنویسید به صفحه آموزش مالیات و یا دوره آموزش لایحه نویسی مالیاتی مراجعه کنید.
ویژگی های لایحه دفاعیه مالیاتی خوب
لایحه دفاعیه باید مستند، مستدل و در عین حال شفاف باشد. هدف اصلی ما از تحریر لایحه مالیاتی این است که بتوانید از حق خود دفاع کنید. از زیاده گویی در متن لایحه مالیاتی پرهیز کنید زیرا باعث میشود که محتوا لایحه دفاعیه مطالعه نشود.

لایحه دفاعیه مالیاتی خوب باید موارد زیر را داشته باشد:
- در تحریر لایحه بایستی ادب را رعایت کنید.
- در تنظیم لایحه دفاعیه مالیاتی بایستی از ادبیات حقوقی استفاده کنید.
- لایحه مالیاتی باید دارای سه قسمت مقدمه، بدنه و نتیجه باشد.
- متن لایحه بایستی به نحوی تحریر شود که حتی اگر قسمت مقدمه و نتیجه توسط مراجع دادرسی مالیاتی مطالعه شد متوجه منظور و درخواست شما شوند.
- از پرداختن به مباحث نامرتبط، مشکلات اجتماعی و اقتصادی پرهیز کنید.
- اسناد و مدارک مورد را نیاز را شماره گذاری کرده و به ترتیب در لایحه مالیاتی پیوست نمایید.
مراحل نوشتن متن لایحه مالیاتی
همانطور که گفتیم لایحه دفاعیه مالیاتی به طور فرضی به سه قسمت مقدمه، بدنه و نتیجه گیری تقسیم میشود و در هرکدام از این قسمتها باید مواردی را رعایت کنید که در زیر بیان میکنیم.
مقدمه لایحه دفاعیه مالیاتی
هر نامه، نوشته، کتاب و یا مقالهای باید در ابتدا مقدمه داشته باشد. در قسمت مقدمه، خلاصه ای از کل مطلب را بیان کنید تا به بحث اصلی برسید. هدف ما از مقدمه آماده نمودن ذهن مخاطب برای مطالعه لایحه مالیاتی است. همیشه توجه داشته باشید که قسمت مقدمه لایحه را طوری بنویسید که مخاطب را ترغیب کرده تا قسمتهای دیگر لایحه مالیاتی را نیز مطالعه کند.
در مقدمه لایحه مالیاتی موارد ذیل را حتما رعایت کنید.
- آغاز کلام با نام خدا
- مخاطب خود را به درستی مورد خطاب قرار دهید.
- حتما دقت کنید سِمت افراد را درست بنویسید.
- بعد از به نام خدا حتما سلام و احترام را بنوسید مثلا با سلام، با سلام و احترام یا سلام علیکم و همچنین دقت کنید از تملق در این قسمت بپرهیزید.
- بعد از نام خدا و سلام حتما خود را معرفی کنید به طور مثال بنویسید، "احتراما اینجانب نام و نام خانوادگی خودتان را وارد کنید. اگر قرار است به نمایندگی یا وکالت در هیات حضور داشته باشید، به این صورت بنویسید " احتراما اینجانب (نام و نام خانوادگی) ضمن تقدیم یک برگ معرفی نامه / وکالتنامه به شماره .......... "
- در این مرحله بیان کنید که از طرف چه کسی هستید به طور مثال اگر قرار است نماینده شخص حقوقی یا حقیقی باشیم بنویسید " به نمایندگی / به وکالت از مؤدی (مثلا شرکت چسپ مشهد / آقای/ خانم ) با شناسه ملی / شناسه ثبت / کد ملی ............... در پرونده کلاسه ......."
- در این مرحله بهتر است بیان کنید که برای چه موضوعی لایحه داده اید؛ به عنوان مثال میخواهید به موجب مفاد ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم یا ماده 244 و یا سایر مواد قانونی اعتراض خود را در لایحه ثبت کنید.

بدنه لایحه مالیاتی
بدنه لایحه دفاعیه مالیاتی واسط مقدمه و نتیجه است. بدنه لایحه محل توضیح جهات اعتراض، محل توضیح خواستهها و محل آماده سازی ذهنی مخاطب است. بدنه لایحه شامل دو بخش است:
- بخش اول شامل شرح پرونده است. این قسمت مسئول آماده سازی ذهنی مخاطب می باشد. در این قسمت با رعایت اصل خلاصه نویسی تا حد امکان از زیاده گویی پرهیز میکنید.
- بخش دوم، بیانات جهت اعتراض است. در واقع بعد از شرح پرونده، منظور خود را به صورت اعتراض بیان کنید.
نتیجه گیری لایحه مالیاتی
در قسمت جمع بندی مطالب، باید مطالبی که در بدنه لایحه عنوان شده است را به طور خلاصه بنویسید. برای جمع بندی دو روش داریم؛ در حالت اول اگر در یک جهت اعتراض دارید توضیح میدهید و در حالت دوم اگر بیش از یک جهت اعتراض دارید به صورت تیتروار جهات اعتراض خودتان را مینویسید و در آخر هم تشکر و معرفی مجدد انجام میدهید.
دریافت خدمات سرویس لایحه نویسی مالیاتی آقای مالیات
زمان مهمترین فاکتور در نوشتن لایحه مالیاتی است، اگر زمان کافی برای تحریر لایحه دفاعیه مالیاتی ندارید، پیشنهاد میکنم که از سرویس لایحه نویسی مالیاتی آقای مالیات (https://mrtax.ir) استفاده کنید.
شما با استفاده از سرویس لایحه نویسی مالیاتی تنها کافی است مدارک و مستندات خود را به تیمی از کارشناسان مالی و مالیاتی بسپارید تا لایحه دفاعیه را در سریعترین و فنیترین حالت ممکن برای شما تنظیم نمایند. مؤسسه ما برای این سرویس کم ترین تعرفه قیمت گذاری را در نظر گرفته است تا همه مؤدیان در شهرستان و تهران بتوانند از آن استفاده کنند.
انتهای پیام/۱۰۰۰