دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

مرگ و میر کرونا دوباره سه رقمی شد
به دنبال شیوع سویه اُمیکرون کرونا در کشور و روند تصاعدی مبتلایان آن، فوتی‌های ناشی از کرونا که پس از فروکش موج پنجم، مدتی در کانال دو رقمی قرار داشت، پس از حدود ۶۰ روز، مجددا سه رقمی شد. بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۰۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۵ نفر رسید. همچنین ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۹۳۴ نفر رسید.

۸ میلیون نفر درگیر تنش آبی
رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: در حال حاضر بیش از هشت میلیون نفر جمعیت روستایی در ۱۳ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۵ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار درگیر با تنش آبی هستند.

۱۰سال پیش چگونه طرح تغییر نظام به پارلمانی منتفی شد؟
محمد هاشمی گفت: «درباره تغییر نظام سیاسی ریاستی یا تعبیر درست‌تر آن نیمه‌ریاستی به پارلمانی باید گفت که این موضوع حدود ۱۰سال پیش مطرح شد و همان زمان آقای هاشمی مخالف این موضوع بود و رفت و با رهبری درباره‌اش صحبت کرد و موضوع منتفی شد. به هر حال وقتی رأی مستقیم مردم برای تعیین رئیس‌جمهور کنار برود، فاصله‌ای با جمهوریت ایجاد می‌شود. رئیس‌جمهور بعد از رهبری، دومین شخصیت کشور است و مسئولیت نظارت بر اجرای قانون اساسی را برعهده دارد. طبیعی است که بهتر است چنین مسئولی را مردم انتخاب کنند».

ادعاهای خانواده قاتل علیه خانم ۱۷ ساله اهوازی
خانواده قاتل در حادثه قتل خانوادگی اخیر در اهواز که انتشار فیلم آن بازتاب‌ها مختلفی را داشت از ابعاد تازه‌ای از این ماجرا می‌گویند. آنها ادعا کرده اند که مونا با فردی سوریه ای از طریق اینستاگرام آشنا می‌شود و به محض اینکه به ترکیه می‌رود، با او عقد می کند. به ادعای آنها مونا در زمان آشنایی با آن فرد، از شوهرش باردار بود و چند روز قبل از اینکه خانه را ترک کند بچه سقط شد.

مکرون: به تنش‌زدایی بر سر بحران اوکراین امیدوارم
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که برای دیدار با همتای روس خود به مسکو سفر کرده در آغاز گفتگو با ولادیمیر پوتین نسبت به آغاز روند تنش‌زدایی بر سر بحران اوکراین ابراز امیدواری کرد.رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که اعتقاد دارد وضعیت کنونی در اروپا بحرانی است و این شرایط ایجاب می‌کند که بسیار مسئولانه عمل کنیم.

سرلشکر باقری: تحریم ها برداشته شود، یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلاح خواهیم بود
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امام بر دوری نیروهای نظامی از گروهها و دسته جات سیاسی تاکید داشتند که امروز این نیروها ضمن برخورداری از بصیرت، از گروهها دور هستند.او گفت: وی افزود: اگر تحریم آمریکای جنایتکار برداشته شود، یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلاح خواهیم بود.

اولیانوف: مذاکرات این دور وین، ظاهراً مرحله نهایی است
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، گفت: «پس از یک توقف کوتاه، مذاکرات وین فردا (سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه هشتم فوریه) ازسرگرفته می‌شود. مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است که به عزم و تلاش‌های پرانرژی تمامی طرف‌ها برای رسیدن به نقطه مقصد که احیای کامل برجام از جمله رفع تحریم‌ها است، نیاز دارد».

فولاد قهرمان سوپرجام ایران شد
در دیدار سوپرجام فوتبال ایران، پرسپولیس و فولاد از ساعت ۱۷:۱۵ در ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری یک بر صفر شاگردان نکونام تمام شد و فولاد جام قهرمانی سوپرجام را بالای سر برود.

توهین یکی از رهبران جریان صدر به آیت الله سیستانی
 روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی درباره تحولات سیاسی اخیر عراق و تصمیمات مقتدی صدر از بابت تحریم جلسه پارلمان برای تعیین رئیس جمهوری جدید این کشور نوشت: پس از توهین یکی از رهبران جریان صدر عراق به آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان که خشم میلیون‌ها نفر از حامیان ایشان را برانگیخت، شانس این جریان برای تشکیل دولت اکثریت ملی کاهش یافت. علاوه بر این مشکل مانع ایجاد شده در مسیر انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق نیز کار او را دشوار کرده و به مانعی بر سر راه تلاش‌های مقتدی صدر، رهبر جریان صدر برای تشکیل چنین دولتی تبدیل شده است. همچنین تهدیدات امنیتی‌ای که گریبانگیر عراق شده و منشأ آنها ائتلاف بین‌المللی – منطقه‌ای است را نیز باید به این موانع افزود.

خطیب‌زاده: چارچوب متنی توافق وین روشن است
خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین گفت: در حوزه‌های مختلف مذاکراتی پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم از جمله در بحث تضمین‌ها ایده‌هایی مطرح و مکتوب شده است و امروز چارچوب توافق و چشم‌انداز متنی توافق کاملاً روشن است. در حوزه اخذ تضامین و راستی‌آزمایی موضوعات مهمی است که پیگیری می‌کنیم.

امیرعبداللهیان: در حوزه رفع تحریم‌ها، بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادامه دور هشتم مذاکرات در وین از فردا (سه‌شنبه) و پیش بینی حصول نتیجه خاطرنشان کرد: ما بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ و Non-Paper هایی که از طریق آقای مورا تبادل شده تمرکز کردیم. در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین ما هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.

محدودیت های جدید کرونایی برای دو هفته
عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین مصوبات ستاد اظهار داشت: در جلسه اخیر ستاد کرونا چند مصوبه داشتیم؛ مصوبه اول این است که برخی محدودیت‌ها که در جلسات قبلی ستادکرونا اعلام شده بود به مدت دو هفته تمدید شود بنابراین تصمیم گرفته شد که جلسات اداری در اماکن سربسته با حداکثر ۳۰ نفر و به مدت ۹۰ دقیقه برگزار شود. تجمعات فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و آیینی در اماکن مسقف تا ۲۰ درصد ظرفیت فضا و به مدت ۹۰ دقیقه برگزار شود، استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته الزامی باشد و پرواز‌ها با ظرفیت ۶۰ درصد انجام شود. مقرر شد که این مصوبات دو هفته دیگر ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار