دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
آنچه می‌خوریم بر مغز تاثیر می‌گذارد و دریافت ریزمغذی‌های ضروری به عملکرد مطلوب این عضو حیاتی کمک می‌کند. در این مطلب به خوراکی‌هایی اشاره خواهیم کرد که گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه برای مغز مفید خواهد بود. 

به گزارش آوای خزر، به نقل از بهداشت نیوز، در مورد مغز مصرف امگا۳ بسیار اهمیت دارد اما از مواد معدنی مانند روی و منیزیم نیز نباید غافل شد و منابع ویتامین‌هایی مانند ویتامینB۱۲ نیز باید در رژیم غذایی روزانه وجود داشته باشد. در ادامه این مطلب به خوراکی‌هایی اشاره خواهیم کرد که گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه برای مغز مفید خواهد بود. 

خوراکی‌های دریایی

ماهی و میگو منابع سرشار از آهن، روی، پروتئین‌ها، ویتامینB۱۲ و امگا۳ هستند. تمام این ریزمغذی‌ها موجب عملکرد مطلوب مغز می‌شوند. در واقع، کمبود این ریزمغذی‌ها می‌تواند علائمی از افسردگی، خستگی و اختلال توجه و تمرکز را در پی داشته ‌باشد.

ادویه‌ها

ادویه‌ها علاوه بر اینکه طعم دلچسبی به غذاها می‌دهند، در حفظ تعادل فلور روده‌ای و کاهش التهابات نقش دارند. البته این چاشنی‌ها تاثیر مثبتی بر تمرکز و قابلیت‌های شناختی نیز خواهند داشت که زردچوبه یکی از بهترین آنهاست. 

مغزها

همیشه توصیه به خوردن گردو برای تقویت حافظه می‌شود زیرا اسیدهای چرب غیراشباع آن از نورون‌ها در برابر استرش اکسایشی محافظت می‌کند و تاثیر مثبت بر توانایی‌های شناختی دارد. البته انواع دیگر آجیل نیز سرشار از ریزمغذی‌های مفید هستند و چند دانه در روز جزء بهترین توصیه‌های غذایی خواهد بود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از فلاونوئیدها به‌عنوان ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی است. همچنین، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و نقش مثبتی در انعقاد خون دارد. اما منیزیم بالای آن برای مقابله با خستگی و اضطراب ضروری است. خوردن شکلات تلخ اسیدهای آمینه که برای تولید سروتونین لازم است را تامین می‌کند و به‌همین دلیل احساس لذت و نشاط ایجاد می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات به‌دلیل وجود ویتامین‌های فراوان جزء بهترین خوراکی‌های سالم محسوب می‌شوند و به تقویت حافظه، بهبود خواب و مقابله با التهابات بدن کمک می‌کنند. البته توصیه می‌شود از سبزیجات و میوه‌های مختلف در بشقاب غذا استفاده شود تا انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها تامین شود.

خوراکی‌های تخمیری

در خوراکی‌های تخمیری مانند کفیر، ماست به‌خصوص انواع محصولاتی پروبیوتیکی و... طی روند تخمیر، باکتری‌هایی به‌وجود می‌آیند که تاثیر آنها بر فلور روده‌ای و بهبود عملکرد گوارش همچنین تقویت ایمنی بدن تایید شده‌ است. اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد این خوراکی‌ها نقش موثری در مقابله با بعضی بیماری‌های نورولوژیک نیز دارند. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار