دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
پس از دو سال تعطیلی و بی‌نظمی در اکران نوروزی، تعداد فیلم‌هایی که برای نمایش در فروردین ۱۴۰۱ خود را آماده کرده‌اند، بیش از ظرفیت پرده سینماهاست و باید دید تماشاگران، هنرنمایی کدام یک از بازیگران را بر پرده سالن‌ها در تعطیلات سال نو خورشیدی، خواهند دید.

به گزارش آوای خزر، سینمای ایران، دو سال است که به‌خاطر کرونا، نوروز ندارد. با باز شدن پای ویروس کووید ۱۹ در آخرین روزهای بهمن  ۹۸ به کشور، همه حساب و کتاب‌های تولیدکنندگان و دفترهای پخش فیلم به‌هم ریخت و تعطیلات نوروز سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به کام‌شان تلخ شد.

ولی اینک و در آستانه سال ۱۴۰۱، گویا صاحبان فیلم‌ها، خوشبین‌تر شده‌ و با وجود همه‌گیری سویه اُمیکرون، خود را آماده اکران نوروزی می‌کنند. بی‌گمان، اگر پیشامدی ناگهانی رخ ندهد و درهای سالن‌های سینما ولو با نیمی از ظرفیت صندلی‌ها باز بماند، رقابتی سخت بین فیلم‌ها برای در اختیار گرفتن پرده سپید سینماها در تعطیلات عید، در خواهد گرفت.

به همین مناسبت، نگاهی انداخته‌ایم به فیلم‌هایی که در چند روز گذشته، خواستار اکران نوروزی شده‌اند؛ برخی از این آثار سینمایی، دو سالی است که در اشتیاقِ اکران می‌سوزند و چند تایی تازه از دل تنورِ چهلمین جشنواره فجر درآمده و داغِ داغ می‌خواهند روی پرده بروند. نیازی نیست تا گفته شود در چند روز آینده، به این سیاهه درخواست‌کنندگان، بی‌گمان نام‌هایی تازه افزوده خواهد شد.

تعطیلات نوروزی «مجبوریم» پس از گشتن دور دنیا

«مجبوریم» را رضا درمیشیان، در سال ۱۳۹۸ ساخت. از آن تاریخ تا امروز، این فیلم دور دنیا را گشته و با شرکت در بیش از ۱۰ جشنواره جهانی، برنده‌ چند جایزه‌ بین‌المللی شده است.

این فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا، پارسا پیروزفر، نگار جواهریان، بهمن فرمان‌آرا، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد و مریم بوبانی، داستان زندگی سه زن را روایت می‌کند که در سه موقعیت اجتماعی مختلف زندگی می‌کنند؛ کارتون خواب، وکیل و پزشک.

از امیر جدیدی و جواد عزتی تا نگار جواهریان و پری‌ناز ایزدیار

«لامینور»، گامِ تازه داریوش مهرجویی

رضا درمیشیان سال‌ها به عنوان دستیار داریوش مهرجویی، در کنار این کارگردان پیشکسوت حضور داشت و نوروز امسال، شاید این بخت را داشته باشد تا در کنار استادش، دو فیلم را روی پرده سینماها داشته باشد؛ چرا که تهیه‌کننده «لامینور»، کسی نیست جز رضا درمیشیان.

«لامینور»، تازه‌ترین گامِ داریوش مهرجویی در سینمای ایران است که سال ۹۸ ساخته شد و برای نوروز ۹۹ در جدول اکران جای گرفت که با همه‌گیری کرونا، به خواسته خود نرسید. این فیلم، اینک خواستار نمایش در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ شده است تا پس از سال‌ها، چشم علاقه‌مندان به آثار داریوش مهرجویی، به جمال فیلم تازه‌اش، روشن شود.

«لامینور» با توجه به این‌که به خواسته کارگردانش، به سی و هشتمین جشنواره فجر هم فرستاده نشد، بسیاری از تماشاگران جدی سینمای ایران را تشنه دیدن خود کرده است تا کار تازه مهرجویی را که پس از «علی سنتوریِ» ناکام، دومین فیلم موسیقایی این کارگردان است، روی پرده به تماشا بنشینند.

علی نصیریان، پردیس احمدیه، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، سیامک انصاری، کاوه آفاق، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی و فریماه فرجامی از بازیگران این فیلم هستند. 

یک لیست پرستاره خواهان اکران نوروز است

بختِ روشنِ «روز صفر» برای نمایش در سالن‌های تاریک

«روز صفر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، بختی روشن برای نمایش در سالن‌های تاریک سینماها در نوروز ۱۴۰۱ دارد.

بهترین هنگامِ نمایش این فیلم که با پشتیبانی نهادهای دولتی در گونه معمایی- اکشن ساخته شده، تعطیلات آغاز سال آینده خورشیدی است و پس از این، هر روز بیشتر که از ساختش بگذرد، بخت اکرانش کم‌تر خواهد شد و شاید به ناچار، از تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی سردرآورد.

امیر جدیدی، بازیگر نقش نخستِ «روز صفر» است و اکنون که به‌خاطر فیلم «قهرمانِ» اصغر فرهادی هم زیر نورافکن رسانه‌هاست، توانایی کشاندن تماشاگران بسیاری را به سالن‌های سینما دارد.

در «روز صفر» که از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، پنج سیمرغ بلورین دریافت کرد، افزون بر امیر جدیدی، بازیگرانی چون ساعد سهیلی، تینو صالحی، سینا شفیعی، مهدی قربانی و ... بازی می‌کنند. داستان این فیلم، درباره دستگیری عبدالمالک ریگی به دست وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است.

از امیر جدیدی و جواد عزتی تا نگار جواهریان و پری‌ناز ایزدیار

مهمانی نوروز ۱۴۰۱ به صرف «شیشلیک»؟

تعطیلات نوروزی و آغاز سال نو خورشیدی، بهترین هنگام برای نمایش آثار سینمایی کمدی است؛ امسال هم یک فیلم از این گونه، خواستار اکران شده است که هنوز روشن نیست آیا مدیران تازه سازمان سینمایی، به آن روی خوشی نشان دهند.

«شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، هنگامی که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، شاید به یک اندازه نقدهای خوب و بد برای خود دست و پا کرد؛ برخی از منتقدان، آن را یک کمدی سیاه و شاهکار خواندند و چندین تن، این فیلم را توهین‌آمیز دانستند.

جدا از نقدِ منتقدان، این فیلم با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری، عباس جمشیدی‌فر و وحید رهبانی، اگر بتواند از صافی تازه شورای پروانه نمایش بگذرد، می‌تواند گزینه خوبی برای اکران نوروزی باشد.

«شیشلیک»، داستانِ یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران است که تحت تاثیر شرایط خاصی که به دستِ رئیس کارخانه برایش رقم خورده‌، طغیان کرده و در جستجوی رهایی خانواده‌اش برمی‌آید و…

از امیر جدیدی و جواد عزتی تا نگار جواهریان و پری‌ناز ایزدیار

سودای «ملاقات با جادوگر» برای فروردین ۱۴۰۱

اگر اکران کمدی سیاهِ «شیشلیک» با نگاهی به رویکردهای سازمان سینمایی دولت سیزدهم هنوز در پرده‌ای از مه مانده و سرنوشت آن آشکار و روشن نیست، ولی فیلمی در همین گونه هست که بخت بیشتری برای راه یافتن به جدول نمایش‌های فروردین ۱۴۰۱ دارد؛ «ملاقات با جادوگر» که یک سال پیش از «شیشلیک» ساخته شده است.

کمدی «ملاقات با جادوگر» به نویسندگی امیرمهدی ژوله، کارگردانی جمشید بهرامیان و تهیه‌کنندگی حمید اعتباریان که از سال ۱۳۹۸ در سودای پرده سینماها بوده و همین ماه پیش پروانه نمایش‌اش را دریافت کرده است، اینک خود را برای روی پرده رفتن در سال نو خورشیدی آماده می‌کند.

امیرمهدی ژوله، مانی حقیقی، هستی مهدوی، نسیم ادبی، علیرضا خمسه و ... بازیگرانِ کمدی «ملاقات» با جادوگر هستند.

از امیر جدیدی و جواد عزتی تا نگار جواهریان و پری‌ناز ایزدیار

صبرِ ایوبِ «دوزیست» برای دیدن پرده سینماها

«دوزیست»، فیلمی به کارگردانی و نویسندگی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی است که در سی و هشتمین جشنواره فجر حضور داشت و دو سال گذشته، دندان بر جگر گذاشته و تن به اکران آنلاین و نمایش محدود در شرایط کرونایی نداده است تا بختش را برای روی پرده رفتن در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱، بیازماید.

جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و سعید پورصمیمی در این فیلم بازی کرده‌اند و در خلاصه داستان آن آمده است: «در جنوب شهر پسری به نام عطا با پدرش زندگی می‌کند و دو تن از دوستان خود را نیز به خانه راه داده است. کلفتی که برای همسایه‌شان کار می‌کند، دلبستگی خاصی به این پسر دارد ولی عطا از این موضوع چیزی نمی‌داند. این کلفت، دختری را به خانه عطا می‌آورد و ادعا می‌کند که دخترخاله‌اش است و از او می‌خواهد برای چند روزی مخفیانه او را در منزل خود نگه دارد. عطا این موضوع را می‌پذیرد و ماجراها با ورود این دختر به خانه شروع می‌شود...»

از امیر جدیدی و جواد عزتی تا نگار جواهریان و پری‌ناز ایزدیار

«قدغن» هم در صف است

فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبحش، دیگر درخواست‌کننده برای اکران نوروزی ۱۴۰۱ است.

این فیلم هم از آثاری است که تازه پروانه نمایش خود را از سازمان سینمایی دولت سیزدهم گرفته و راهی سخت برای رسیدن به پرده سینماها ندارد.

داستان «قدغن»، درباره بزه‌های خانوادگی و اجتماعی و نیز اتفاق‌هایی است که در بعضی خانواده‌ها رخ می‌دهد و ...

سام درخشانی، افسانه چهره‌آزاد، ساناز سعیدی، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، کریم امینی و رزا بیات در این فیلم بازی کرده‌اند.

یک لیست پرستاره خواهان اکران نوروز است

«مرد بازنده» جشنواره چهلم، می‌خواهد برنده شود

جدا از آثار سینمایی که در دو سال گذشته ساخته شده و خواستار اکرانِ نوروزی شده‌اند، دو فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر هم در اندیشه نمایش در فروردین ۱۴۰۱ هستند. یکی از این فیلم‌ها را باید «مرد بازنده» این رویداد سینمایی دانست که با دستان خالی به خانه رفت.

«مرد بازنده»، هفتمین فیلم محمدحسین مهدویان است که در چهلمین جشنواره فجر، تنها در دو رشته نامزد شد و در پایان، از تندیس، بی‌بهره ماند. در ادامه، نوشته کارگردان فیلم هم در اینستاگرامش، نشان دهنده تصمیم اوست که دیگر به شکار سیمرغ فکر نخواهد کرد و عطای رقابت در این جشنواره را به لقایش خواهد بخشید.

اینک، امیر بنان، تهیه‌کننده «مرد بازنده»، دنبال آن است تا این فیلم را به برنده اکران نوروزی تبدیل کند؛ آشنایی مخاطب عام با نام محمدحسین مهدویان به خاطر سریال پُر بیننده «زخم کاری»، زوجِ آشنای بازیگران اصلی آن (جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور) و داستان رازآلودش، می‌توانند تماشاگران زیادی را متقاعد کنند تا به تماشای این فیلم در سالن‌های سینما بنشینند.

«مرد بازنده»، داستانِ احمد خسروی است که در گیر و دار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود؛ پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های این شخصیت درمی‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، امیر دژاکام، مهدی زمین‌پرداز و ...، بازیگران این فیلم هستند.

یک لیست پرستاره خواهان اکران نوروز است

فیلم انصرافی، شانسی برای اکران نوروزی دارد؟

امیر بنان، افزون بر «مرد بازنده»، دیگر فیلمش را هم که در چهلمین جشنواره فجر حاضر بود، متقاضی اکران نوروزی کرده است.

«ملاقات خصوصی» که نخستین ساخته‌ بلند امید شمس است، با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا و داستان عاشقانه‌اش، توانست دل تماشاگرانِ چهلمین جشنواره فیلم فجر را برباید و در صدر آرای سیمرغ مردمی قرار بگیرد؛ هر چند با اما و اگرهایی که پیش آمد و صدای اعتراض‌هایی که اوج گرفت، این جایزه به طور کامل حذف شد و در پی آن، امیر بنان، فیلمش را از بخش مسابقه بیرون کشید.

داستان «ملاقات خصوصی»، درباره‌ دختری به نام پروانه است که در حومه شهر تهران صاحب مغازه‌ای است و پدرش در زندان است. فرهاد که هم‌بندی پدر این دختر است، برای انجام برخی از کارها، هر از گاهی با پروانه در ارتباط است تا به او علاقه‌مند می‌شود. روزی فرهاد به پروانه ابراز علاقه می‌کند و …

پری‌ناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین‌فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی‌پور، نادر فلاح و ... از بازیگران این فیلم هستند.

با توجه به این‌که فیلم‌های بسیاری هستند که بیش از «ملاقات خصوصی» در صف انتظار نمایش مانده‌اند و تجربه هم نشان داده که مدیران سازمان سینمایی چندان دل‌خوشی از معترضان به خود یا جشنواره فجر ندارند، به نظر نمی‌رسد بخت این فیلم برای قرار گرفتن در جدول اکران نوروزی، چندان زیاد باشد.

یک لیست پرستاره خواهان اکران نوروز است

آن‌چه در بالا آمد، تنها بر پایه درخواست‌هایی است که تاکنون برای اکران نوروزی ارائه شده است و بی‌گمان با توجه به صف درازِ آثار تولید شده در دو سه سال گذشته، باید منتظر ماند و دید چه فیلم‌های دیگری، درخواست نمایش در فروردین ۱۴۰۱ را خواهند داد و کدام یک از آن‌ها بر پرده سپید بهاری سالن‌ها نقش خواهند بست./خبرانلاین

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها