دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
یادداشت/
زنده باد صلح!
جنگ. کرونا. زندگی. مرگ. صلح. مطمئنا اینروز‌ها همه‌ی جهان در فکر کردن به این کلمات مشترکیم و به مُشتی مردمان خسته از سوال تبدیل شده ایم. سوالات تکراری که هر چه بیشتر توی دهانمان می‌چرخد بیشتر مزه‌ی دود و آتشش می‌زند بیرون.
آوای خزر- رقیه توسلی: جنگ. کرونا. زندگی. مرگ. صلح.
مطمئنا اینروز‌ها همه‌ی جهان در فکر کردن به این کلمات مشترکیم و به مُشتی مردمان خسته از سوال تبدیل شده ایم. سوالات تکراری که هر چه بیشتر توی دهانمان می‌چرخد بیشتر مزه‌ی دود و آتشش می‌زند بیرون.

این چند روزه، خودم و آدم‌ها را زیر نظر گرفته ام.‌
می‌بینم چه طور صبح به صبح دنبال سر اخبار داخلی و خارجی می‌خواهیم برسیم به چرایی تفکرات و چرایی رفتار و کردار عالم. به دلایل این حجم ناآرامی ممتد بشر... می‌بینم آنقدر زیاد "چو عضوی بدرد آورد روزگاریم" که زن خانه دار ایرانی پُست اش طریقه جرمگیری کتری و پخت آلو اسفناج نیست دیگر. توی صفحه شخصی اش با ۱۲۱ فالوور می‌نویسند؛ گورستان بزرگتر به چه درد می‌خورد پرزیدنت ولادیمیر پوتین؟!... می‌بینم پدربزرگی توی صف نانوایی از خاطراتش می‌گوید. از بچه هایش. از جنگ. از دوتا عروس اش که سی سال آزگار است منتظرند. از خودش که هر شب با عکس شیرپسر‌های گمنامش دردودل می‌کند... می‌بینم پشت تلفن و حضوری ندارد و ورد زبان همه دو کلمه است؛ روسیه، اوکراین... می‌بینم یک کرونایی حاد برای اوضاع جنگ زده‌ها دعا می‌کند. انگار ویدئویی دیده از سیلان ویلانی مادری با سه کودک قدونیم قد و آوارگی نوزادان یکروزه‌ای که جای نوشیدن شیر توی گوش شان، لالایی پالت تانک است... می‌بینم دانشجویی شعرش را سومین بار است که استوری گذاشته. از طیاره‌ها و تیربار‌ها گفته و از گلوله‌های عراقی که هنوز زنده اند و سر از فلسطین و یمن و اوکراین درآورده اند.

به این شب و روز‌های غریب فکر می‌کنم و می‌بینم باز نفسم بالا نمی‌آید و یک جایی مدام گیرپاژ می‌کند. جایی که نمی‌دانم دقیقا کجاست. برای چهلمین بار سعی می‌کنم نفس بکشم که نمی‌شود. قطع می‌شود. یاد حرف مادربزرگم می‌افتم. خدابیامرز می‌گفت؛ ناخوش که بشوی اولین چیزی که کم می‌آورد، جگر است. مستثناپستسنا نداریم. آدم جگردار مال قصه هاست.

ساعت شش صبح است و پشت لپ تاپم. در خانه همسایه با هول و ولا باز می‌شود و اکیپی آدم می‌زنند بیرون. بی خبر نیستم از همسایه پابه ماهم. الحمدالله انگار وقتش شده که گل پسرشان بدنیا بیاید. چشم هایم را می‌بندم و اولین دعایی که به ذهنم خطور می‌کند این است؛ الهی که سیاستمدار نشود، اگر شد از آن جنگ طلب‌ها نشود.

پی نوشت
هنگامی که شیطان به خداوند متعال گفت من از چهار طرف (جلو، پشت، راست و چپ) انسان را گمراه می‌کنم، فرشتگان پرسیدند: شیطان از چهار سمت بر انسان مسلط است پس چگونه او نجات می‌یابد؟ خداوند فرمود: راه آسمان و زمین باز است؛ راه آسمان، نیایش و راه زمین، سجده.

انتهای پیام/۱۰۰۰
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار