دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
دکتر رئیسی در استان گلستان:
دکتر رئیسی در سفر به استان گلستان و بازدید از میانکاله گفت: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد. مسئولین بدون فوت وقت سریعاً برای احیاء خلیج گرگان اقدام کنند.

آوای خزر - ابراهیم حاتمی: «آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز(جمعه) وارد فرودگاه گرگان شد و در بدو ورود از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولین محلی مورد استقبال قرار گرفت.

بازدید از طرح‌ها و پروژ‌ه‌های صنعتی زیربنایی و عمرانی، دیدار و گفتگو با اقشار مختلف مردم، نخبگان، ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در نشست اداری و نشست خبری با حضور خبرنگاران از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر است.

وزرای اقتصاد، کشور، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، نیرو و معاون اجرایی و رییس سازمان برنامه و بودجه رییس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه در آغاز سفر به استان گلستان در گفتگویی با خبرنگاران درباره اهداف این سفر گفت:‌ برای بنده و همکارانم توفیقی است که در روز اول شعبان المعظم در استان گلستان باشیم و به مردم ولایتمدار و شهید پرور و ایثارگران عزیز این استان عرض سلام و احترام کنیم.

رئیس جمهور افزود: گلستان، استانی است که به لطف خداوند متعال دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف است. در حوزه کشاورزی، قطب کشاورزی است. در عرصه صنعت دارای صنایع بسیاری است و در حوزه گردشگری نیز قطب گردشگری است.

دکتر رئیسی اظهار داشت: با وجود همه کارهایی که تاکنون برای آبادانی استان انجام شده، اما امروز مشکلاتی در استان گلستان داریم. همکاران بنده و مدیران استان تحت نظر استاندار و در خدمت نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان، بررسی‌های خوبی درباره این مشکلات و مسائل و به ویژه مشکل بیکاری در استان انجام داده‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بیکاری یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌های محترم و تحصیل‌کردگان ماست، تصریح کرد: زمینه ایجاد اشتغال در استان گلستان فراهم است و ان‌شاء الله با کمک همه مدیران و دست‌اندرکاران و مردم عزیز در استان با یک حرکت جهادی کار متفاوتی در این زمینه انجام خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: امیدوارم با پیروی از سرداران شهید و رزمندگان سنی و شیعه در این استان که حرکت‌شان برای همه ما درس‌آموز بوده، کارهای ماندگاری برای استان گلستان انجام شود.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان گلستان با حضور در جزیره آشوراده و کانال خزینی از نزدیک در جریان مشکلات توسعه‌ای این مناطق قرار گرفت.

رئیس جمهور تأکید کرد: ضروری است که کانال‌های ورودی آب به این منطقه لایروبی شود.

دکتر رئیسی خاطر نشان کرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد. مسئولین بدون فوت وقت سریعاً برای احیاء خلیج گرگان اقدام کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پس از این سفر استانی لایروبی آبراهه‌های تامین کننده آب این مناطق انجام شود ، تصریح کرد: حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز جلسه کارشناسی را تشکیل و اقدامات لازم بسرعت آغاز شود.

دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: دستگاه های اداری ، احیاء، نگهداری و استفاده از این طبیعت را در پیچ و خم روزمرگی معطل کرده اند.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیت های این منطقه برای توسعه در زمینه گردشگری و محیط زیست، اظهار داشت: چندین بار در زمینه توسعه این منطقه مطالعه انجام شده است لذا الان دیگر زمان اجرا است و تعلل پذیرفتنی نیست.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان گلستان با حضور در مرکز لجستیک مرزی و گمرک اینچه‌برون، با بیان اینکه گسترش مسیرهای ریلی، یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه ملی است، گفت: برای توسعه خطوط ریلی مقرون به صرفه‌ترین، مطمئن‌ترین و کوتاه‌ترین روش‌ها مدنظر باشد.

رئیس‌جمهور توجه به پیشنهادات و راهکارهای کارشناسی و تخصصی را ضرورت اصلیِ کارآمدی فرایندهای توسعه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: در میان راهکارهای نخبگانی و کارشناسی نیز آنچه که منافع ملی را بهتر و بیشتر تامین می‌کند باید ملاک عمل باشد.

دکتر رئیسی در ادامه به اهمیت کریدور شمال-جنوب اشاره و تأکید کرد: این کریدور از آن دسته زیرساخت‌هایی است که کمک موثر و زیادی به توسعه کشور می‌کند.

دکتر رئیسی همچنین با حضور در بازارچه مرزی اینچه‌برون با مردم و برخی از کسبه دیدار و گفتگو کرد.

در جریان این بازدید رئیس‌جمهور پس از شنیدن مشکلات و دیدگاه‌های بازاریان دستورات لازم را برای پیگیری و رفع این مشکلات صادر کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر به استان گلستان در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و اقشار مردم گلستان با تبریک حلول ماه شعبان، گفت: در گلستان مردمانی از اقوام مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و وحدت، انسجام و یکپارچگی آنان ارزشمند و ستودنی است.

رئیس جمهور با اشاره به مفاخر و سرداران و مدافعان حرم و چهار هزار شهید استان، گفت: آزمون‌هایی که مردم گلستان در حفظ و ارزش‌های انقلاب گذرانده، به ویژه مجاهدت رزمندگان و شهدای شیعه و سنی و حضور اقوام مختلف، از جلوه‌های زیبای این استان است.
دکتر رئیسی، طبیعت بهشتی و زمین حاصلخیز گلستان را نعمت خدادادی توصیف کرد و گفت: عمران و آباد کردن زمین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های خدادادی، از ماموریت‌های انبیا(ع) بوده و از بین بردن زمین و طبیعت با منفعت‌طلبی و تخریب محیط زیست، خلاف آبادانی است.
آیت‌الله رئیسی استان گلستان را از قطبهای کشاورزی در کشور توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت فعال‌سازی اقتصاد روستا، گفت: تضمین محصول، ایجاد تسهیلات و جاذبه اقتصادی، باعث فعال‌سازی اقتصاد روستاها می‌شود.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت فعال شدن اقتصاد دریا در گلستان، آن را زمینه‌ساز اشتغال و تولید در استان دانست.

دکتر رئیسی با اشاره به بازدید امروز از بندر ترکمن و جزیره آشوراده، ضمن ابراز تاسف از معطل ماندن نعمت‌های خدادادی در این مناطق به علت دیوانسالاری و مسائل اداری گفت: امروز یکی از صنایع مهم در این استان، صنعت گردشگری است که فعال شدن آن می‌تواند باعث اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری شود.

رئیس جمهور با اشاره به دالان بین‌المللی شمال – جنوب گفت: منطقه اینچه‌برون ظرفیت‌های زیادی دارد و ظرفیت‌های منطقه آزاد اینچه‌برون باید به سرعت فعال شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به توسعه روابط با کشورهای همسایه در ماه‌های اخیر، گفت: بسیاری از کشورهای همسایه خواستار توسعه روابط با ایران هستند و برای نمونه، قطعی گاز در سال‌های گذشته مردم را رنج می‌داد اما امسال در زمستان، قطعی گاز و برق نداشتیم.

رئیس جمهور دیپلماسی همسایگی را از محورهای سیاست خارجی دولت دانست و گفت: استان‌های مرزی با هماهنگی وزارت امور خارجه با کشورهای همسایه ارتباط برقرار و حتما بازارچه‌های مرزی را هم فعال کنند.

دکتر رئیسی با اشاره به ارزش کارگروه‌های جهادی در کشور ضمن اعلام حمایت دولت از آنان، اظهار داشت: با ساز و کار شورای عالی جهاد و بسیج سازندگی، می‌توان از کمک جوانان بهره گرفت و اقدامات آنها را سازماندهی کرد.

رئیس جمهور فرهنگ مردم استان گلستان را مبتنی بر دین و دین‌مداری دانست و گفت: حضور مردمی در رفع ناهنجاریهای اجتماعی موثر است زیرا برخی ناهنجاری‌ها با مشارکت مردم کاهش می‌یابد.

دکتر رئیسی، مشی دولت را پیگیری و اجرای مصوبات استانی اعلام کرد و با تاکید بر اینکه از چند طریق تلاش می‌کنیم این مصوبات مشمول مرور زمان نشود، گفت: ارتباط واقعی با مردم، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند و مدیران دستگاه‌ها و نهادهای استانی هم باید با مردم در ارتباط باشند.

آیت‌الله رئیسی از مدیران دولت در استان‌ها خواست در کنار انجام وظایف سازمانی و نظارت برنامه‌ای، با حضور و نظارت میدانی، در کنار مردم باشند و مشکلات را با مشارکت آنان حل کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: مدیران دستگاههای اجرایی بدانند که باید نظم، رعایت تقوا، مردمداری، فسادستیزی، عدالتخواهی، گرایش به حق و انجام کار به موقع مردم، محور توجه آنها به مسائل کشور باشد و هرگونه بیعدالتی زیبنده نظام اسلامی نیست.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان گلستان در شورای اداری این استان، گفت: توفیقی است که امروز در جمع مردم گلستان بودیم اما متأسفانه شرایط کرونا اجازه نداد در اجتماعات مردم حضور پیدا کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اجرایی شدن مصوبات سفر به استان گلستان، گفت: این مصوبات ناظر به حل تمامی مسایل استان نیست، بلکه اولویت‌های استان برای حل مشکلات است.

دکتر رئیسی افزود: اعتبارات لازم برای اجرای مصوبات سفرهای استانی اختصاص یافته و مصوبات سفرهای گذشته در حال اجرایی شدن است، چرا که قرار است دولت صادق‌الوعد باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه وزرا و مدیران باید مصمم به اجرایی کردن مصوبات باشند، گفت: کار در این زمینه کار روزمره نباید باشد، بلکه نیازمند یک کار جهادی هستیم. انتظار از مدیران استان گلستان، کار جهادی و آنچه امروز مورد نیاز است، رویکرد تحولی است. تحولی که البته باید فرایندها در آن اصلاح شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به معطل ماندن برخی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در این استان، گفت: در منطق دولتمردان «نمی‌شود» و «نخواهد شد» نباید باشد. منطق ما، منطق ما می‌توانیم است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید شاهد باز شدن گره‌های مشکلات مردم باشیم، تصریح کرد: امکان باز شدن گره‌ها به دست شما مدیران وجود دارد.

دکتر رئیسی در مورد اهمیت احیاء خلیج گرگان، گفت: این ثروت اینقدر عظیم است که من نمی‌دانم چگونه آن را توصیف کنم. حتماً باید خلیج گرگان احیاء شود. لایروبی و رسوب‌زدایی سریع انجام شود و راه‌های ورود آب دریا به این خلیج باز شود.

آیت‌الله رئیسی خطاب به مسئولان گلستان گفت: فکر خشک‌شدن خلیج گرگان را از سرتان بیرون کنید از صبح مسئولان استان فرضیه احتمالی خشک‌شدن خلیج گرگان را مطرح می‌کنند، من به مسئولان گفتم اصلا این فرضیه را مطرح هم نکنید.
دکتر رئیسی تاکید کرد: فرضیه‌تان باید احیای خلیج باشد و از همین فردا باید کارهای احیا و رسوب‌زدایی آغاز شود.

رئیس‌جمهور در مورد اهمیت جزیره آشوراده، گفت: این ظرفیت و ثروت خدادادی می‌تواند بخشی از مشکلات اشتغال استان را رفع کند.

امروز به این جزیره رفتم و از همه موانع و مشکلات موجود اطلاع یافتم، اما هیچ حجتی برای تعلل در توسعه گردشگری در جزیره آشوراده وجود ندارد و ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز جلسه هماهنگی آن باید برگزار شود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به برخی از مصوبات سفر خود به استان گلستان، گفت: باید به تعاونی‌ها توجه جدی و موانع فعالیت کارخانه‌جات و گارگاه‌های تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل برطرف شود. آقای استاندار تیمی برای حل این مشکلات تعیین کند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر صیانت از جنگل و سواحل، تصریح کرد: جنگل‌ها به عنوان ثروت ملی باید حفظ شود. اگر همت مدیران باشد باید در مدت کوتاه شاهد تحول در استان گلستان باشیم و مردم آن را حس کنند.

دکتر رئیسی در پایان مهم‌ترین سرمایه کشور و نظام حکمرانی را اعتماد مردم دانست و در این باره تأکید کرد: دو مؤلفه قدرت و امنیت ملی در کشور ما با حضور همیشگی مردم در صحنه تامین و تضمین می‌شود.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در پایان سفر به استان گلستان در جمع خبرنگاران و در تشریح دستاوردهای این سفر گفت: نیازها و مشکلات گلستان از چندی قبل در نشست‌های کارشناسی با مسئولان استان و مسئولان مرتبط در دولت بررسی شده و مصوبات لازم برای رفع این مشکلات تهیه شده و در نهایتا در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور نهایی شده بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه استان گلستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است، افزود: در استان گلستان برخلاف اکثر مناطق کشور جمعیت روستاها کاهش نیافته و لذا در این سفر بیشترین اعتبارات تخصیص یافته به گلستان، به حوزه کشاورزی تخصیص یافت تا دغدغه‌های مردم استان در زمینه کشاورزی را کاهش دهد.

دکتر رئیسی همچنین درباره وضعیت صنعت استان گلستان اظهار داشت: در استان گلستان شهرک‌های صنعتی هم داریم، اما صنعت در استان آنچنان که باید رونق ندارد و لذا مصوب شد کارگروهی تشکیل شود تا زیر نظر استاندار و با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط ازجمله وزارت صمت، مشکلات صنایع نیمه تعطیل و دچار مشکل را هر چه سریع‌تر برطرف کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بروز تنش‌های آبی در گلستان یکی دیگر از مسائل مطرح شده در جریان این سفر بود، تصریح کرد: مقرر شد تکمیل سدهای استان با اولویت در دستور کار قرار گیرد و برای رفع مشکل کم آبی تعدادی از روستاها نیز که دچار تنش آبی شدید هستند طرحی فوری برای حل این مشکل به تصویب رسید.

آیت‌الله رئیسی به بازدید خود از خلیج گرگان و جزیره آشوراده نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مقرر شد کانال‌های آبرسانی به خلیج گرگان هر چه سریع‌تر لایروبی شوند و مشکلات اداری موجود برای بهره‌برداری بهینه از جزیره آشوراده نیز در مدت حداکثر ۱۰ روز برطرف شوند تا بتوان از این ثروت‌های عظیم خدادادی هم برای گلستان و هم برای کل کشور به شکل مفید و موثرتری بهره‌برداری کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: درباره وضعیت جزیره آشوراده بحث‌های مختلفی مطرح شد که از نظر بنده هیچ کدام از مسائل مطرح شده دلیل قانع کننده‌ای برای معطل ماندن بهره‌برداری از این نعمت خدادادی نبود و لذا دستور دادم که پیچیدگی‌های نابجای اداری که باعث به وجود آمدن وضعیت فعلی این جزیره شده است، هر چه سریع‌تر برطرف شود.

دکتر رئیسی همچنین به بازدید از منطقه آزاد اینچه‌برون اشاره کرد و گفت: این منطقه می‌تواند یک مرکزیت بسیار خوبی برای صادرات و واردات به خصوص در زمینه واردات نهاده‌های دامی داشته باشد که از جمله نیازهای جدی استان گلستان نیز هست.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این سفر مقرر شد حل مساله مرتبط با سوارکاری در گلستان به هیات سوارکاری استان واگذار شود، افزود: مساله دیگر مرتبط با گلستان احداث مجتمع پتروشیمی در گلستان بود که تا کنون فقط ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. مقرر شد جذب سرمایه برای احداث این مجتمع از طریق هولدینگ‌های مرتبط داخلی هر چه سریع‌تر انجام شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین به تصمیم‌گیری درباره فعال کردن تعاونی‌های غیرفعال استان گلستان اشاره و تصریح کرد: قرار شد وضعیت تعاونی‌ها در اقتصاد استان عطف به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد بازنگری قرار گیرد و تعاونی‌‌های غیرفعال و نیمه فعال استان هر چه بیشتر در عرصه تولید فعال شوند.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت شغلی و حقوق خبرنگاران خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد در زمینه حقوق و مزایا یک قشر خاص را مورد توجه قرار دهد، به طور طبیعی مورد سوال شاغلان در دیگر عرصه‌ها قرار خواهد گرفت. امروز اکثریت شاغلان و حقوق‌بگیران درخواست دارند حقوق و مزایای آنان متناسب‌سازی شود و لذا دولت تصمیم گرفته ساز و کاری طراحی کند که عدالت را در حقوق و مزایای همه حقوق‌بگیران برقرار کند.

دکتر رئیسی گفت: سازمان امور اداری و استخدامی مامور شده تا با یک بررسی دقیق و کارشناسی طرحی را برای سامان‌دادن و متناسب‌سازی حقوق اقشار و شاغلان مختلف تهیه کند که دیگر احساس تبعیض میان حقوق‌بگیران بخش‌های مختلف وجود نداشته باشد.

رئیس جمهور همچنین درباره برنامه دولت برای بهره‌گیری از ظرفیت کریدور شمال-جنوب برای توسعه شرق استان خزر و نقش این منطقه در سیاست گسترش روابط همسایگی دولت گفت: دولت تعامل با همه کشورهای دنیا را با اولویت کشورهای همسایه در دستور کار خود قرار داده است.

آیت‌الله رئیسی افزود: امروز روابط با همسایگان متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و تعاملات اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه می‌تواند در سطحی بسیار بالاتر باشد. در سفرهایی که در مدت سپری شده از آغاز فعالیت دولت به کشورهای همسایه داشتم بیش از پیش این مساله برای بنده محرز شد که ظرفیت‌های روابط همسایگی کشور آنچنان که باید در عمل محقق نشده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: در سفر به ترکمنستان که اتفاقا با همین استان گلستان هم همسایه است، با مذاکرات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت‌های زیادی برای ارتقای سطح روابط وجود دارد و یکی از این ظرفیت‌ها همین قرارداد سوآپ گازی بود که باعث می‌شود دیگر در مناطق شمالی کشور قطعی گاز نداشته باشیم.

دکتر رئیسی با بیان اینکه برخی اقدامات دولت در گسترش روابط همسایگی و تقویت روابط با کشورهای منطقه را تفسیر به نگاه به شرق می‌کنند، تصریح کرد: حرف ما این است که در روابط خارجی باید توازن برقرار شود. در گذشته نگاه به غرب در عرصه سیاست خارجی سنگین شد و کشور معطل امید به دستان غربی‌ها شده بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کشور را نمی‌توان محدود به روابط با کشورهایی خاص کرد. کشور باید پیش برود. به عنوان مثال در مذاکرات هسته‌ای امید ما اول به خدا و بعد مردم ایران است. امید ما به معجزه در وین نیست. دنبال رفع تحریم‌ها هستیم و خواهیم بود، اما مهم‌تر از آن دنبال خنثی کردن تحریم‌ها هستیم.

دکتر رئیسی گفت: قرارگاهی تشکیل شده که بسیار فعال عمل کرده و اعداد و ارقام به دست آمده در عرصه صادرات نفتی و غیرنفتی گواه موفقیت عملکرد این قرارگاه و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت است. در همین منطقه اینچه برون رئیس راه‌آهن گزارش داد که تجارت از این منطقه در چند ماه اخیر بسیار متفاوت از قبل بوده و امیدواریم بتوانیم گام‌های ماندگاری در این زمینه برداریم.

رئیس جمهور درباره گسترش خطوط ریلی در گلستان اظهار داشت: دو نظر درباره گسترش خط‌آهن در گلستان وجود داشت که به لحاظ فنی و کارشناسی بودن موضوع مقرر شد هیاتی کارشناسی تشکیل شده و هر چه سریع‌تر با لحاظ مولفه‌های کوتاه‌ترین، سریع‌ترین و به صرفه‌ترین مسیر، نظر خود را اعلام کند.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار