دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵
گزارش آوای خزر از طرحی که بدون مجوز محیط زیست آغاز شد
نابودی مراتع و اراضی کشاورزی بهشهر با ساخت پتروشیمی
ساخت پتروشیمی مازندران در دل مرتع و اراضی کشاورزی شهرستان بهشهر و در پنج کیلومتری پناهگاه حیات وحش میانکاله در حالی آغاز شده است که از ۱۷ روز گذشته تاکنون بومیان و فعالان زیست محیطی اعتراضات شدید خود را نسبت به احداث این طرح اعلام کرده‌اند و کارزار آن‌ها همچنان ادامه دارد.
آوای خزر - آزاده بابانژاد: در سفر رییس جمهور و هیات همراه ایشان به مازندران، طرح پتروشیمی مازندران در ۹۰ هکتار از اراضی منابع ملی "حسین‌آباد" بهشهر توسط احمد وحیدی وزیر کشور، آغاز به کار کرد و خیلی زود هم تجهیزات کارگاهی مستقر و ساخت پروژه آغاز شده است.

این موضوع با توجه به اینکه محل طرح در ۵ کیلومتری پناهگاه حیات وحش میانکاله و در کمتر از یک کیلومتری مناطق مسکونی و در اراضی مرتعی ملی و در قلب زمین‌های کشاورزی حسین‌آباد قرار دارد مورد اعتراض شدید گروه‌های محیط زیستی و منابع طبیعی قرار گرفته است.

در مراسم کلنگ‌زنی که با حضور  وزیر کشور همراه بود، ایشان در سخنان خود به نوعی در اینکه آیا محیط زیست مجوز داده است یا خیر، تردید داشت. براساس فایل صوتی و گزارش آن روز، احمد وحیدی در این مراسم گفته بود: "بزرگترین برکت استان همین طبیعت بی‌نظیر و زیبای آن است، لذا این کاری که عزیزان می‌خواهند بکنند و توافقات زیست‌محیطی را دریافت کردند خیلی مهم است".

او همچنین با بیان اینکه هر طرح توسعه‌ای باید با محیط زیست سازگار باشد، چون عنصر و اولویت اصلی برای حال و آینده است و به خصوص در این منطقه (شرق مازندران) بیشتر حائز اهمیت است، اظهار امیدواری کرده بود که ساخت پتروشیمی مازندران با ضوابط و شرایط محیط زیست اتفاق بیفتد.
 
نابودی مراتع و اراضی کشاورزی بهشهر با ساخت پتروشیمی
سرمایه‌گذار مربوطه هم اعلام کرده بود که "این طرح در نظر دارد نسبت به ساخت یک واحد پروپیلن به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار فعالیت کند. برای رسیدن به این هدف به سرمایه گذاری با حجم ۸۰ هزار میلیاد تومان و نیروی انسانی بالغ بر ۷۵ هزار نفر نیاز داریم".
 
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در همین مراسم با اعلام اینکه شرق مازندران ۶۰ هزار نیروی بیکار ثبت‌نام شده در ادارات کار دارد، راه‌اندازی پتروشیمی را به‌یقین کمک به حل مشکل بیکاری در این منطقه عنوان کرد".

او از صحبت در این باره با رییس جمهور در میانکاله و بندر امیرآباد گفت و اینکه رییس دولت سیزدهم عنوان کردند "هر آنچه مانع این سرمایه‌گذاری است برداشته بشود".

اکنون که ۱۷ روز از کلنگ‌زنی پتروشیمی مازندران می‌گذرد، همچنان اعتراضات فعالان محیط زیست ادامه دارد. تا جایی که روز یکشنبه هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۱، "مجتبی ذوالجودی" معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به همراهی حسینعلی ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران، سید محمود هادیان رئیس میحط زیست بهشهر و علی کلانه رئیس ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله، از این پناهگاه حیات وحش و همچنین مکان ساخت پتروشیمی بازدید میدانی داشتند و اعتراضات تعدادی از فعالان محیط زیست به ویژه "حر منصوری عبدالملکی" معروف به دیده‌بان میانکاله را مورد بررسی قرار دادند.
 
نابودی مراتع و اراضی کشاورزی بهشهر با ساخت پتروشیمی
عواقب ساخت پتروشیمی در حالی که هم‌اکنون عوارض مخرب ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه سیکل ترکیبی نکا، مردم منطقه را آزار می‌دهد و در این سال‌ها علاوه بر تاثیرات کشنده بر مردم و ایجاد ناراحتی‌های قلبی و گوارشی برای آنها، حتی بر محصولات کشاورزی و گل‌ها و گیاهان نیز تاثیرات مخربی داشته است، مورد گلایه‌مندی فعالان محیط زیست و بومیان واقع شده است.

حتی چندی پیش نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که دولت باید به دلیل آلودگی ناشی از مصرف مازوت و تاثیرات سوء حاصل از آن بر سلامت بومیان، به مردم خسارت بدهد.

حال چه شده است که هنوز مردم را با دریافت خسارت ناشی از دود حاصل از مصرف مازوت سرگرم نگه داشته‌اند، پتروشیمی در حال ساخت است! نکند قرار است خسارت مصرف مازوت و ساخت پتروشیمی را یکجا به مردم بدهند؟!

نکته حائز اهمیت این است که شرق مازندران به دلیل حجم بالایی از تولیدات بخش کشاورزی به ویژه مرکبات، انار، انجیر، هلو و شلیل و حتی برداشت میوه‌های جنگلی، نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی است و سالهاست که در این زمینه فریاد می‌زند.

جشنواره‌های متعددی از جمله تمشک، انار، انجیر، هلو و شلیل و حتی "کاندس" یا ازگیل وحشی در شرق مازندران برگزار شد و در این جشنواره‌ها که سبقه برخی از آن‌ها از یک‌دهه گذشته است، بر ایجاد صنایع تبدیلی تاکید شد، اما خبری نشد.
 
نابودی مراتع و اراضی کشاورزی بهشهر با ساخت پتروشیمی

چه می‌شود که برای صنایع ناسازگار با اکوسیستم شکننده این منطقه که دارای آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیز است، سرمایه‌گذار در صنایع فولاد و پتروشیمی و پالایشگاه، به راحتی جذب می‌شود و برای صنایع تبدیلی اینگونه نیست؟!

بومیان می‌پرسند ما افزون بر ۱۰ هزار رأس دام را در این مراتع به چرا می‌بریم و پرورش می‌دهیم، دست‌کم ۵۰ خانوار دام‌های خود را به برکت همین مراتعی که اکنون آهن‌پاره‌ها در آن مستقر شده‌اند، سال‌های سال است که گوشت و لبنیات خود و ساکنان اطراف را تامین می‌کنند.

اگر نگاهی به این مراتع زیبا و اراضی کشاورزی اطراف آن بیندازید، مطمئنا به حال طبیعت اشکواره‌ای برپا خواهید کرد. ساخت پتروشیمی در این منطقه در حالی‌ست که محیط زیست اعلام کرده است هیچ مجوز زیست محیطی برای احداث آن از سوی این سازمان صادر نشده است.

قرار بود که تمامی پروژه‌ها پیوست زیست‌محیطی داشته باشند، اما طرحی به این عظمت چرا از این دستگاه حساس و مهم، مجوز ندارد؟!
 
نابودی مراتع و اراضی کشاورزی بهشهر با ساخت پتروشیمی
در سفر رییس جمهور به مازندران، نماینده ایشان در شهر‌های بهشهر و گلوگاه "علی سلاجقه" رییس سازمان حفاظت محیط زیست بود، اما اینکه کلنگ آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی مازندران در بهشهر را احمد وحیدی که نماینده رییس جمهور در نکا بوده است، به زمین زده، محل سوال است.

وقتی همه سوالات و ابهامات را کنار هم قرار می‌دهیم می‌بینیم که قرار است یک طرح شتاب‌زده برای اهداف کوتاه‌مدت بدون اشتغال و توسعه پایدار ایجاد شود. بخشی از زیست‌کره از بین برود. به بهانه اشتغالِ ۷۵ هزار نفر که یک رقم نجومی‌ست، امنیت غذایی بخشی از مردم و بخشی از بهترین اراضی مرتعی و کشاورزی منطقه به خطر بیفتد. آهن‌پاره‌ها در دل یک مرتع زیبا و در جوار اراضی کشاورزی قد علم کنند و دیری نپاید که مردمان این سامان و خیلی نزدیک هم، آیندگان بر این طرح نامبارک، بانیان و سکوت‌کنندگان را به بدی یاد کنند.

گزارش از آزاده بابانژاد

انتهای پیام/۱۰۰۱
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار