دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اگر طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با تدبیر و شجاعت اجرا و البته تا آخر دنبال شود، ابعاد مختلف مساله مورد نظر قرار گیرد، آینده این کار به نفع کشور و حتما به نفع قشر ضعیف جامعه است.

به گزارش آوای خزر،مهرداد ویس‌کرمی درباره طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اظهار داشت: «اگر بخواهیم اهمیت بحث یارانه و مدیریت یارانه را تبیین کنیم باید از اینجا شروع کنیم که یارانه یعنی اینکه از درآمدها و ثروت‌های عمومی کشور، کمک‌های بلاعوضی به افرادی از جامعه صورت بگیرد. از این مقدمه روشن است که یارانه‌ای که در جامعه توزیع می‌شود متعلق به تک‌تک مردم است. اما اگر این توزیع یارانه به صورت درست و عادلانه نباشد، کسانی که از قبل در جامعه از نظر مالی، امکانات و جایگاه جلو افتاده‌اند، بهره بیشتری می‌برند. مثلا بهره یک بازرگان نسبت به یک شخص که در روستا حتی کار تولیدی هم انجام می‌دهد، قابل مقایسه نیست. یا کسی که چند خودرو دارد نسبت به کسی که حتی دوچرخه هم ندارد، این توزیع یارانه قطعا ناعادلانه خواهد بود.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر، الان اغنیا و کسانی که امکانات و شرایط دارند به صورت قانونی، یارانه دیگر اقشار جامعه را استفاده می‌کنند. پس ضرورت دارد این یارانه به نحوی هدایت شود که نفع آن به همه مردم برسد.»

این نماینده مردم در خانه ملت اضافه کرد: «تاکنون دولت‌ها در بحث یارانه، به صورت جدی برنامه‌ریزی نکردند که یکی از مصادیق آن بحث ارز ترجیحی است. در این حوزه، ارزهایی که تخصیص یافته، به جای اینکه به افراد براساس شایستگی داده شود در خیلی از موارد این اتفاق نیافتاده است. همچنین در جایی که باید، هزینه نشده است یا اینکه شخص هم از یارانه استفاده کرده و هم اینکه بهره خود را از مردم گرفته است. یعنی هم از ارز ترجیحی استفاده کرده و واردات داشته و هم کالای مورد نظر را با ارز آزاد به مردم فروخته است.»

وی در این باره توضیح داد: «گاهی هم این ارز ترجیحی از مسیر خود منحرف شده است. مثلا قرار بوده دارو و تجهیزات پزشکی وارد شود اما مثلا لوازم آرایشی وارد کرده‌اند. قرار بوده نهاده‌های دامی وارد کنند، غذای سگ و گربه وارد شده است. این فقط مصادیقی از انحراف در یارانه بر اثر ارز ترجیحی است.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «کارشناسان معتقدند که این ارز ترجیحی یک مشکل و مصیبت شده است و باید فکری کرد. دولت‌های گذشته به هر دلیل شهامت ورود به این کار را نداشتند در صورتی که با توجه به تفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد،‌ یک زمان خیلی راحت‌تر قابل انجام بوده است. اما دولت سیزدهم و مجلس یازدهم با روحیه انقلابی تصمیم گرفتند که این مسأله را به سرانجامی برسانند.»

ویس‌کرمی افزود: «باید توجه داشته باشیم که این کار، یک جراحی بزرگ است و خالی از عوارض جانبی نخواهد بود. اما این عوارض باید به گونه‌ای مدیریت شود که مردم آسیب نبینند، اطلاع‌رسانی کامل صورت بگیرد، با توضیحات دولت و با اطلاع‌رسانی، همراهی مردم را داشته باشیم و اقدام مناسبی انجام شود.»

وی تاکید کرد: «باید از جاهای مطمئن شروع کنیم، جاهایی که ریسک کمتری دارد و یک برنامه جامع مدون و همه‌جانبه‌نگرانه با رعایت تمام جوانب و آینده‌نگری تدوین شود و قبل از آنکه اجرا شود باید مردم در جریان قرار بگیرند. چون بزرگترین سرمایه کشور ما مردم هستند و همیشه مردم بیشتر از مسؤلان بار سختی‌های انقلاب را به دوش کشیدند.»

مهرداد ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد اگر این برنامه با تدبیر و شجاعت اجرا و البته تا آخر دنبال شود، ابعاد مختلف مساله مورد نظر قرار گیرد، آینده این کار به نفع کشور و حتما به نفع قشر ضعیف جامعه است. اما اینکه می‌گوییم قشر ضعیف جامعه حتما غفلت از سایر اقشار نیست، همه مردم متعلق به این کشور هستند. اما باید مراقب باشیم کسانی که از نظر اقتصادی مستضعف حساب می‌شوند در این برنامه‌ها آسیب نبینند.»/پانا

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار