دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
سرپرست محیط زیست مازندران:
رشته
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران از پیشتازی مازندران در اضافه کردن رشته محیط‌بانی به علاقمندی‌های تحصیلی دانش‌آموزان در دبیرستان‌های کار و دانش استان خبرداد و اینکه از مهرماه امسال تدریس این رشته آغاز می‌شود.
به گزارش آوای خزر، عطااله کاویان روز شنبه ۲۱ خردادماه در نشستی که به مناسبت هفته محیط زیست با عنوان "محیط زیست و توسعه پایدار مازندران" با اساتید و دانشجویان مازندران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری داشت، با تبریک میلاد امام رضا علیه السلام، هفته محیط زیست و روز محیط‌بان، عنوان کرد که هیچ اجر مادی نمی‌تواند پاسخگوی تلاش‌های فعالان حوزه محیط زیست و به طور ویژه محیط‌بانان باشد.

او با بیان اینکه تلاش کرده است تا زحمات محیط‌بانان را نزدیک ببیند و به همین منظور چندین مرحله از ارتفاعات ارفع‌کوه سوادکوه و محیط‌بانی در چادر تا مناطق دشت در میانکاله را حضور میدانی داشته و در هر کدام، نوعی از تلاش‌ها را دیده است، اشاره‌ای هم به آتش‌سوزی روز‌های پنج‌شنبه و جمعه در میانکاله داشت.

سرپرست حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در جریان آتش‌سوزی میانکاله تجریباتی به دست آمد؛ می‌دیدیم که دارایی طبیعت در حال از دست رفتن است؛ امکانات حداقلی داریم، باید هماهنگی صورت می‌گرفت، و مدیریت فضا را باید داشته باشیم که شرایط خیلی سختی بود.

کاویان با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در میانکاله ساعت ۹:۳۰ پنج‌شنبه شب گزارش داده شد و در مجموعه محیط‌بانی با دو دستگاه تراکتور آب‌پاش عملیات اطفای حریق آغاز و تا ۲:۴۵ دقیقه به اتمام رسید، از ادامه آتش‌سوزی در ساعت ۱۱ صبح گفت و اینکه تقاضای بالگرد دادیم تا به دلیل شرایط جوی، خسارت کمتری متوجه پناهگاه شود.

او شرح داد: "بالگرد حوالی ساعت ۳.۵ تا ۴ بعد از ظهر به منطقه آمد، برای آمدن بالگرد هماهنگی لازم است، تیم می‌خواهد، بسکت نبود، هماهنگ کردیم از استان دیگر تامین شد، بسکت بعد از چند بار آبگیری مشکل داشت، دوباره از هلال احمر دشت ناز بسکت فراهم شد. لودر نبود و هماهنگی صورت گرفت. بالگرد که آمد کار بچه‌های ما را تکمیل کرد. ۱۶ مرحله پرتاب داشت و کار خیلی خوبی انجام شد".

سرپرست حفاظت محیط زیست مازندران گفت: "این هماهنگی‌ها تجربه بود، و محیط زیست تا یک جا‌هایی وظیفه هماهنگی دارد، با این حال همه را پای کار آوردیم. فرمانداران هم آمدند. آتش‌نشانی هم آمد و از تجهیزات آن‌ها استفاده کردیم و این تابوی بزرگی بود که شکست. امیدواریم دیگر این اتفاقات نیفتد، چون ریشه این است که شاهد آتش‌سوزی نباشیم".

او در پاسخ به سوال یکی از حضار که پرسیده بود بالگرد از مازندران بود یا خیر، اظهار کرد: "بالگرد جمعیت هلال احمر بوده است. چرا باید دنبال این باشیم که از تهران بوده یا گرگان یا مازندران؟ در مصاحبه‌های خودم نیز اعلام کردم که بالگرد جمعیت هلال احمر بوده است. استان‌های همجوار مدیریت متمرکز دارند، از گلستان، تهران و گیلان استان‌های همجوار و معین گذاشتند که در چنین حوادثی به یکدیگر کمک کنند".

عضو شورای اداری مازندران، به ماجرای پلنگ فراری در قائمشهر اشاره و تصریح کرد: فرصتی شد تا از فردای آن روز برای بحث تجهیزات و امکانات به تهران بروم و پیگیر باشم، توانستیم ردیف اعتباری خوبی بگیریم و به جای اینکه فقط سمسکنده را تجهیز کنیم؛ این اعتبار را برای تقویت تجهیزاتی سمسکنده و راه‌اندازی دو مرکز در آمل و چالوس، اختصاص دادیم (اسناد مناقصه برای خرید تجهیزات آماده شد) که دیگر این اتفاق نیفتد که شوکای رامسر را بخواهیم بیاوریم سمسکنده و اگر در چالوس مرکز داشتیم این حیوان در حوالی محمودآباد تلف نمی‌شد.

کاویان در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از مشکلات سد راه محیط زیست را قوانین متعدد عنوان و تصریح کرد: "برخی قوانین ما ابهامات زیادی وجود دارد. به عنوان نمونه؛ درباره گرگی که به گله می‌زند یک قاضی رأی به محکومیت محیط زیست داده، یکی رای به محکومیت دامدار، و یکی به محیط زیست گفته است که چرا اطراف محیط را نمی‌بندی؟ واقعا آیا مگر می‌شود به گرگ بگوییم اینجا نرو اینجا برو و محیط را ببندیم، لذا قوانین و مقررات نیاز به اصلاح دارد. در یک موضوع مشخص پنج قاضی پنج رأی متفاوت می‌دهند"؟
 
رشته
محیط‌بانی به عنوان یک رشته درسی از مهرماه تدریس می‌شود

او از اضافه‌شدن رشته "محیط‌بانی" به رشته‌های کار و دانش از مهرماه امسال با پیشتازی مازندران خبرداد و گفت: "باید افرادی که علاقمند به کار محیط‎بانی هستند وارد این عرصه شوند و ما نمی‌خواهیم کارکنانی دارای دانش علمی، اما به دور از اطلاعات میدانی و دانش کاربردی باشیم".

این مسوول از ایراد در استخدامی‌های محیط زیست و اعلام این نقد به سازمان محیط زیست گفت؛ چرا که "وقتی آزمون برگزار می‌شود آن‌هایی که اطلاعات علمی دارند قبول می‌شوند، اما اگر به آن‌ها بگویی شب را باید در چادر بمانی، حتی از فضای کوهستان می‌ترسند یا راهپیمایی طولانی‌مدت و گشت در کوهستان را نمی‌دانند".

سرپرست محیط زیست مازندران ادامه داد: "به همین دلیل به دنبال بومی‌گزینی در رشته محیط‌بانی هستیم، افرادی که تسلط کامل بر منطقه دارند ضمن اینکه فیزیک بدنی آن‌ها نسبت به سایر بچه‌ها قوی‌تر است".
 
آوای خزر: رشته‌های محیط‌بانی، صنایع بازیافت مواد و انرژی، خط و سازه‌های فنی راه‌آهن، چهرهپردازی یا گریم، خدمات فروشگاهی، خدمات پس از فروش خودروهای سبک، تعمیرات ناوگان ریلی راه‌آهن، بهداشت دام روستایی و عشایر و تعمیر و نگهداری تجهیزات پرورش دام و طیور، 9 رشته جدید کار و دانش هستند.

کاویان با بیان اینکه قائل به راه‌اندازی فضای گفتمانی مشورتی علمی هستم تا بسته به چالش‌ها کارگروه‌هایی با محوریت علمی تشکیل بدهیم، افزود: نظر بدنه‌ی کارشناسی را باید بدانیم، زیرساخت‌ها برای مشارکت و همسو کردن دستگاه‌های مختلف فراهم باشد؛ زمانی که از محیط زیست صحبت می‌شود همه دستگاه‌های اجرایی، متولیان و مسوولان نسبت به آن عرق، علاقه و اشتیاق خاصی را نشان می‌دهند، اما وقتی به عرصه عمل می‌رسیم و در همین هفته محیط زیست، حتی پیام محیط زیستی هم صادر نمی‌کنند.

او همچنین با اشاره به نقش تشکل‌های مردم نهاد و مشارکت‌های مدنی در تحقق اهداف محیط زیست، معتقد است؛ گر چه سنگ بنای آن از ابتدا آنطور که باید گذاشته نشد و اکنون کار سخت است، اما برنامه‌ریزی داریم که حداکثر استفاده را ببریم، شاید سازمان محیط زیست یکی از معاونت‌های خود را در این بخش گذاشته، اما ساختار آن طوری است که اعتبارات ندارد.
 
رشته
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر معیشت و مشارکت جوامع محلی، اشاره‌ای به مرکز پرنده‌نگری در محله سوته – اوجاکله شهرستان فریدونکنار داشت که باید برنامه درستی برای رونق و رفع مشکلات آن انجام شود تا وقتی که می‌گوییم دامگاه‌داران ظرفیت شکار خود را کاهش بدهند و جای آن به پرنده‌نگری روی بیاورند، اشتیاقی برای این کار وجود داشته باشد.

کاویان ادامه داد: به این دلیل که در کنار آن، بحث‌های اقتصادی هم هست و نمی‌توانیم آن را دنبال نکنیم، لازم است که معیشت جایگزین به طور جدی دنبال شود.

او در بخش پایانی سخنان خود با اعلام اینکه نیمی از ظرفیت محیط‌بانی مازندران خالی است و حفاظت از عرصه‌ها برای محیط‌بانان سخت است، افزود: گاهی در برخی مناطق، ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر از اراضی را دو محیط‌بان باید پایش کنند آنهم در مناطق کوهستانی که اگر بخواهند تمام این مناطق را دور بزنند ۴۸ ساعت تمام می‌شود.

سرپرست اداره‌کل محیط زیست مازندران با بیان اینکه اگر گزارشات مردمی و فعالیت سمن‌ها نباشد، محیط زیست به تنهایی قادر به حفاظت از عرصه‌های زیر پوشش نیست.

عطااله کاویان در پایان به بحث حقوق و مزایای کارکنان محیط زیست اشاره و اظهار کرد:  کار بچه‌های ما "دلی" است، با این حقوق و مزایا کسی نمی‌تواند برای خود برنامه زندگی ببندد. البته دکتر سلاجقه رئیس سازمان پیگیر است. امسال اعتبار خوبی مازاد بر اعتبارات گرفته است و امیدواریم به خوبی تخصیص پیدا کند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/آزاده بابانژاد
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار