دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
در دیدار سفیر فنلاند و مدیرکل محیط زیست مازندران عنوان شد
علاقه‌مندی فنلاند برای مدیریت پسماند مازندران
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در نشست با سفیر فنلاند با بیان اینکه "پسماند" چالش اصلی زیست‌محیطی شهرستان‌های این استان است، افزود: برای مدیریت این معضل دیرینه؛ فنلاند علاقمند است تا فناوری‌های نوین کشورش را در اختیارمان قرار دهد و متقابلا ما نیز استقبال می‌کنیم.
به گزارش آوای خزر از ساری، آقای "کاری کاهیلوئوتو" سفیر فنلاند در ایران و هیات همراه ایشان، امروز شنبه ۲۸ خردادماه در نخستین روز از سفر دوره روزه خود به مازندران، پس از نشست با فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، نشستی را با عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و معاونان ایشان داشتند.

کاویان ابتدا سلام دکتر علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور را به سفیر فنلاند ابلاغ و اظهار کرد: مازندران دارای تراکم جمعیتی بالایی است و هفتمین استان پرجمعیت کشور است، نتیجه این تراکم نیز توسعه سکونتگاه‌ها، توسعه راه‌های ارتباطی، و توسعه خدمات، توسعه صنایع و از سوی دیگر نیزی افزایش آلاینده‌ها بوده است.

او ادامه داد: تخریب در بخشی از زیستگاه‌های طبیعی ازجمله جنگل‌ها، رودخانه‌ها، و دریا‌ها  نیز حاصل همین تراکم جمعیتی است و به همین سبب، برنامه حفاظت محیط زیست در همه استان‌ها ازجمله مازندران در حال انجام است و توجه بسیار زیادی نیز به مسائل محیط زیستی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یکی از برنامه‌های مهم مازندران را آموزش و فرهنگ‌سازی عنوان و اظهار کرد: مازندران یک استان تفریحی – توریستی و تفرجگاهی در ایران شناخته می‌شود و بسیاری از مردم کشورمان در تعطیلات علاقمند هستند تا از زیبایی‌ها و طبیعت استان دیدن کنند.

علاقه‌مندی فنلاند برای مدیریت پسماند مازندران
 
کاویان ادامه داد: یکی از مسائلی که خیلی علاقمند هستیم تا با همکاری فنلاند صورت بگیرد؛ "مدیریت پسماند و تبدیل آن به انرژی‌های پایدار" است.
 
این مسوول اظهار داشت: پسماند‌هایی داریم که از ۴۰ سال پیش در یک نقطه دپو شده‌اند، در تمام شهرستان‌های مازندران مشکل پسماند داریم. تنها با کمپوست و زباله‌سوز‌ها نمی‌توانیم پسماند‌ها را مدیریت کنیم در برخی نقاط، مدیریت زباله‌ها بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد.  
 
او بیان کرد: فنلاند در لیست کشور‌های دوستدار محیط زیست قرار دارد و در این زمینه از رتبه بالایی برخوردار است به طوری که در اشکال مختلف از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر مانند باد خیلی خوب استفاده می‌کنند بنابراین تمایل داریم به صورت مشترک بتوانیم در بحث مدیریت پسماند و استفاده از انرژی‌های نو، در مدیریت منابع آبی و تالاب‌ها از تجریبات موفق این کشور استفاده کنیم.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با یادآوری اینکه در ایران مناطق دارای ارزش زیست محیطی در قالب مناطق چهارگانه حفاظت و مدیریت می‌شوند، این مناطق را شامل پارک‌های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت‌شده برشمرد که زیست‌بوم‌های متعدد و متنوعی دارند.

در این جلسه، اسماعیلی معاون محیط زیست طبیعی، نصیراحمدی معاون محیط زیست دریایی و یداللهی معاون محیط زیست انسانی از چالش‌ها و ظرفیت‌های محیط زیستی در استان گفتند و خواستار استفاده از تجربیات و دانش روز فنلاند در رفع چالش‌ها و تقویت ظرفیت‌ها شدند.
 
علاقه‌مندی فنلاند برای مدیریت پسماند مازندران
 
سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران نیز از مدیریت آب و پسماند در گیلان و مازندران و تجربه موفق کشورش در این زمینه‌ها گفت و اینکه برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) طرح‌های خاصی را برای مدیریت پسماند دنبال می‌کند.
 
"کاری کاهیلوئوتو" یادآور شد که وزارت راه و شهرسازی و دفتر سازمان همکاری‌های مشترک ایران و فنلاند همکاری‌های خوبی را در بخش استفاده از تکنولوژی‌های نوین در مدیریت مصرف انرژی داشتند.
 
سفیر فنلاند با بیان اینکه مدیریت آب در فنلاند با کمک صندوق نوآوری "سیترا" بسیار قوی است، اعلام کرد که مطالعات زیادی را نیز در دریای خزر دارد و این منبع آب ارزشمند می‌تواند یکی از نقاط مورد علاقه فنلاند برای مدیریت منابع آبی باشد.

او ادامه داد: فنلاند در تبدیل پسماند آب به انرژی سابقه و راهکار‌های زیادی دارد و علاقمند است این دانش را در اختیار ایران بگذارد.

سفیر فنلاند در ایران همچنین یادآور شد که ۹ هزار ایرانی عمدتا تحصلیکرده در فنلاند حضور دارند، ۴ هزار نفر دانشجوی دکتری و بسیار مورد احترام هستند. فنلاند یک کشور دوست برای ایران است.  
 
علاقه‌مندی فنلاند برای مدیریت پسماند مازندران
مدیرعامل انجمن دوستی ایران و فنلاند نیز در این نشست، شاخص‌ترین فعالیت این انجمن را در زمینه محیط زیست و تکنولوژی‌های نوین عنوان و خاطرنشان کرد: سفیر فنلاند می‌خواهد بداند که مازندران کدام پتانسل را دارد تا تکنولوژی مطابق با آن را در اختیارش قرار بدهد.

احمد دنیانور با بیان اینکه فنلاند در بحث مدیریت آب، تصفیه آب و فاضلاب، مدیریت جنگل و منابع طبیعی بسیار فعال است، افزود: سفیر فنلاند علاقمند است که تکنولوژی و دانش این کشور را تماما در اختیار کشور‌های علاقمند به این زمینه‌ها قرار دهد و در این راه اصلا "خسیس" نیست.

او بیان کرد: صنایع چوب و کاغذ مازندران با فنلاند همکاری دارد و باز هم این کشور تمایل دارد تا همه نوع همکاری در حوزه فناوری را با این شرکت و سایر شرکت‌های متقاضی داشته باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و فنلاند از اینکه در یک نشست تخصصی و با افراد دارای دانش بالا شرکت کرده است، ابراز خرسندی کرد.
 
علاقه‌مندی فنلاند برای مدیریت پسماند مازندران
به گزارش خبرنگار ما، "کاری کاهیلوئوتو" در این سفر دو روزه با همراهی اسرافیل امیری نماینده وزارت امور خارجه در مازندران و احمد دنیانور نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن دوستی ایران و فنلاند، نشستی را با فعالان اقتصادی، و استاندار مازندران دارند، از صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز بازدید خواهند داشت و یکی دیگر از برنامه‌های آن‌ها نیز دیدار با شهردار ساری و بازدید از پروژه مدیریت پسماند این شهر است.
 
در این جلسه، از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران اطلس محیط زیستی به همراه یکی از صنایع دستی این استان تقدیم سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران شد. 
 
بد نیست بدانیم که که فنلاند کشوری غنی، مرفه و بدون حاشیه است، تنها به پیشرفت کشور و مردمانش می‌اندیشد، تحصیلکردگان زیادی دارد. سرزمینی پر آب، دوستدار محیط زیست، پر از دانش و فناوری، با مردمانی شاد و با عمر امید به زندگی عمومی ۸۱ سال است.

انتهای پیام/۱۰۰۱/آزاده بابانژاد/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار