دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
نتایج بررسی های محققان نشان می‌دهد که ترکیب گرما و رطوبت می‌تواند بسیار سریعتر از آنچه تاکنون تاکنون تصور می شد، خطرناک باشد و آستانه تحمل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش آوای خزر، دانشمندان همواره نسبت به ترکیب هوای گرم با شرجی و رطوبت بالا ابراز نگرانی کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند. چیزی که به باور آن‌ها دمای حباب مرطوب (Wet-bulb temperature) نامیده می شود‏ٌ، می‌تواند بدن انسان را به طور جدی تهدید کند.

یا دمای حباب مرطوب در یک اتاق سرپوشیده در حقیقت دمای نهایی هوای این اتاق پس از تبخیر آب تا حدی است که رطوبت هوا به اشباع برسد؛ بنابراین اگر دمای حباب مرطوب از میزان مشخصی بالاتر باشد تعریق دیگر نمی‌تواند باعث خنک شدن بدن شود و ثابت نگه‌داشتن دمای مرکزی بدن از کنترل خارج می‌شود.

طبق محاسبات دانشمندان که در سال ۲۰۱۰ انجام شده بود دمای حباب مرطوب ۳۵ درجه سانتیگراد است و بالاتر از این دما بدن انسان قادر به تطبیق خود با گرمای شرجی نیست. اما نتایج تحقیق جدید که اوایل سال جاری میلادی در دانشگاه دولتی پنسیلوانیای آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که دمای آستانه تحمل بشر بسیار پایین‌تر از این میزان است.

محققان برای درک بهتر این اتفاق، آزمایش‌های متعددی روی افراد جوان و بزرگسالان تندرست انجام دادند. شرکت‌کنندگان در این آزمایش بعد از بلعیدن یک قرص تله‌متری telemetry pill (ویژه سنجش دما)، در یک اتاق سربسته فعالیت‌های عادی روزانه نظیر غداپختن و غذا خوردن را شبیه‌سازی کردند

دما و رطوبت هوای اتاق مرحله به مرحله افزایش می یافت و محققان بر واکنش‌های بدن آزمایش‌شوندگان نظارت می‌کردند. در نهایت مشخص شد که ترکیب گرما و رطوبت می‌تواند آستانه تحمل افراد را بسیار پایین‌تر از ۳۵ درجه‌ای بیاورد که در تحقیق سال ۲۰۱۰ محاسبه شده بود. دمای حباب مرطوب طبق مشاهدات تحقیق جدید اگر میزان شرجی بودن هوا ۱۰۰ درصد باشد در دمای ۳۱ درجه اتفاق می‌افتد. اگر رطوبت هوا تنها ۶۰ درصد باشد، دمای حباب مرطوب می‌تواند تا ۳۸ درجه سانتیگراد هم بالا رود.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما و رطوبت می‌تواند باعث بیماری‌های جدی مرتبط با گرما در انسان شود. پایین‌تر از دمای حباب مرطوب انسان می‌تواند نسبتا دمای بدن خود را در طول زمان ثابت نگه دارد. اما بالاتر از این دما، حرارت بدن هم به طور مداوم افزایش می‌یابد. وقتی دمای بدن از حد معینی تجاوز کند قلب باید برای پمپاژ خون به سطح پوست برای رفع گرما، سخت‌تر کار کند و این درحالیست که وقتی عرق می‌کنید سطح مایعات بدن هم کاهش می‌یابد و در موارد خیلی وخیم این وضعیت می‌تواند به گرمازدگی منجر شود.

گرمازدگی و بیماری‌های وابسته به آن یک عامل جدی تهدیدکننده زندگی ما انسان‌ها به شمار می‌آیند. نتایج این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که حتی دمای پایین‌تر هم زمانیکه با رطوبت همراه می‌شود بر روی قلب و دیگر اعضای بدن فشار وارد می‌کند؛ فشاری که می‌تواند برای افراد آسیب‌پذیر و بویژه آن‌هایی که مشکل قلبی دارند، خطرناک باشد.

راه های مقابله با گرمازدگی:

- مصرف زیاد مایعات

-  قرار نگرفتن در معرض آفتاب بین ساعت ۱۱ صبح تا ۳ بعداز ظهر

- استفاده از کرم ضدآفتاب و کلاه

- ورزش نکردن در ساعات گرم روز 

- رها نکردن نوزادان و کودکان خردسال در وسایل نقلیه در بسته و پارک شده

- کشیدن پرده های پنجره های روبه آفتاب برای جلوگیری از ورود نور خورشید به منزل

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار