دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
عبارت/پرونده ویژه پتروشیمی میانکاله
چرا میانکاله تا این اندازه اهمیت دارد
میانکاله از آن جهت اهمیت دارد که به تنوع حیات وحش شمال ایران جان می‌بخشد، کشاورزی سالم و ارگانیک را تقویت می‌کند، از فرسایش زیست‌محیطی بستر ساحل جلوگیری می‌نماید و از همه مهمتر آب و هوای مطلوب و متعادل دامنه‌ی جنوبی خزر را حفظ می‌کند.
عبارت ـ دکتر مجید سلطانی: شاید شنیده‌اید که می‌گویند جنگ آینده جنگ آب است. این ادعا اگرچه حقیقت دارد، اما همه‌ی واقعیت نیست و جمله‌ی صحیح آن است که بگوییم نبرد آینده، نبرد بر سر حفظ محیط زیست است. هر کشوری که برنامه‌های بهتری برای حفاظت از منابع طبیعی خود داشته باشد، فرصت بقای بیشتری در آینده خواهد داشت. کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی‌های پاک، استفاده بهینه از آب‌های سطحی، حفاظت جدی از منابع آب‌های زیرزمینی، مراقبت تمام وقت از منابع خاکی بعنوان بستر ضروری حیات، کاهش دستکاری در جریان‌های طبیعی زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی جنگلی و جلگه‌ای از مهمترین اقداماتی است که هر کشوری امروزه باید آن را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد. زیرا بدون خاک و و آب و هوای مناسب گیاهی رشد نخواهد کرد و بدون رشد گیاهان منابع تغدیه جانوری وجود نخواهد داشت و بدون گیاهان و جانواران، غذایی برای آدمی باقی نخواهد ماند و این هم آینده‌ی سیاهی است که به نبرد‌های خونین برای بقا می‌انجامد.

در میان تمامی منابع طبیعی جنگل‌ها و تالاب‌ها بیشترین درجه‌ی اهمیت را دارند، زیرا تولیدکنندگان اصلی اکسیژن و زیستگاه بنیادین حیات وحش، به‌خصوص پرندگان هستند که از آن‌ها تحت عنوان حاملان جهانی دانه‌ها یاد می‌شوند. این پرندگان هستند که تنوع زیستی را در تمامی جهان خاکی می‌پراکنند و ناقوس‌های زندگی را یکسره به صدا در می‌آورند. این بخت بلند ایرانیان بوده است که میزبان یکی از ۵ تالاب مهم جهان هستند.

تالاب میانکاله اگرچه در جوار دریای خزر قرار دارد و سطح آب در آن به میزان پسرفت و پیشرفت خزر وابسته است، اما آنچه بر جذابیت عجیب آن می‌افزاید این است که این تالاب همزمان وابسته به آب شیرین نیز هست، آب شیرین برای حیات تالاب بسیار ضروری است و موجب افزایش تنوع حیات وحش در آن می‌شود.
موضوع مهمی که ایجاد پتروشیمی در جزیره میانکاله یا مراتع اطراف آن به شدت بر آن آسیب خواهد رساند، آسیبی که همینک نیز با ورود فاضلاب روستایی و کشاورزی به این منطقه‌ی حساس موجی نگرانی‌های فراوانی شده است.

درکنار جلوگیری از احداث مجتمع پتروشیمی در این منطقه، باید احیای تالاب را به‌صورت فوری در دستور کار قرار داد، وگرنه سرنوشت تلخ هامون و دریاچه ارومیه همچون سایه‌ای این زیست کره محبوب را تهدید خواهد کرد.

میانکاله از آن جهت اهمیت دارد که به تنوع حیات وحش شمال ایران جان می‌بخشد، کشاورزی سالم و ارگانیک را تقویت می‌کند، از فرسایش زیست‌محیطی بستر ساحل جلوگیری می‌نماید و از همه مهمتر آب و هوای مطلوب و متعادل دامنه‌ی جنوبی خزر را حفظ می‌کند.

اگر احیای تالاب به هر دلیلی به تاخیر بیافتد، یا بازهم ماجرای پتروشیمی یا نظایر آن در حوزه‌ی آبریز این تالاب مطرح شود، در آینده‌ی نه چندان دور شاهد ریزگرد‌های مخربی خواهیم بود که کشاورزی و زیست انسانی و جانوری شرق مازندران و غرب گلستان را در معرض مخاطره‌ای جدی قرار خواهد داد.

میانکاله هم‌چون دماغه‌ای بلند از بندرامیرآباد به سمت بندر ترکمن کشیده شده و یک آبراهه‌ی باریک بین این دو منطقه فاصله ایجاد کرده است. همین کانال وسیع آب باعث شکل‌گیری خلیج گرگان شده و تنها جزیره ایرانی دریای خزر را شکل داده است.

اگر ایجاد پتروشیمی در تالاب میانکاله ادامه پیدا می‌کرد بی‌شک خطر حذف این تالاب از لیست زیست کره وجود داشت. اتفاقی که خوشبختانه با سفر ریاست محترم جمهوری به استان مازندران و طرح احیای تالاب میانکاله فعلا مرتفع شده است.

نقش سمن‌ها را باید در حفظ و احیای میانکاله بسیار جدی گرفت. فراموش نکنیم که این خود مردم بودند که طی هزاران سال این ذخیره طلایی را حفظ نمودند و به چشم فرزند خود به آن می‌نگرند.

امید می‌رود روندی که دولت سیزدهم در پیش گرفته با حمایت و همراهی ریاست جمهوری و رصد مداوم استانداری و اداره‌کل حفاظت از محیط زیست مازندران ادامه یابد و در آینده به‌جای اینکه اخبار نجات این تالاب از بحران را دنبال کنیم، شاهد اتفاقاتی از شکوفایی و احیای تالاب باشیم. این امر بی‌شک ممکن خواهد بود، به شرط آنکه همه بخواهیم و برای به نتیجه رسیدن آن آستین همت را بالا بزنیم.
 
انتهای پیام/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها