دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹

به گزارش آوای خزر، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

مرگ ۲ نفر در حوادث دیروز کرج
رییس مرکز مدیریت فوریت های پزشکی استان البرز اعلام کرد: ۲ نفر در جریان آشوب‌های آزاد راه کرج - قزوین و کمالشهر کرج روز پنجشنبه جان باختند. مرتضی ولی پوری، معاون سیاسی استانداری البرز گفت: ظهر دیروز اراذل و اوباش با ایجاد آشوب و اغتشاش، تردد خودروها در مسیر آزادراه کرج، محدوده بهشت سکینه را با مشکل مواجه کردند و با چاقو، قمه و سنگ به خودروهایی که سعی داشتند از محل عبور کردند حمله ور می‌شدند و چندیدن نفر از مردم را مجروح کردند و متاسفانه در پی درگیری بسیجیان و نیروی انتظامی با آشوبگران، یکی از نیروهای بسیجی جان خود را از دست داد. همچنین به نوشته تسنیم، در حمله مسلحانه جمعی اغتشاشگر به ماموران پلیس و مردم، بسیجی «روح الله عجمی» شهید و ۵ مامور ناجا مجروح شدند که حال دو نفر وخیم است. حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز هم گفت: همچنین اغتشاشگران به یک طلبه با سلاح سرد و تفنگ ساچمه زنی حمله کردند که در حال حاضر حال این طلبه خوب است و برای درمان به بیمارستان منتقل شده است. فارس هم نوشت که در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج، یک کیوسک پلیس و یک دستگاه ون به آتش کشیده شد. به نوشته این خبرگزاری، همزمان شدن شلیک گاز اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی و پرواز هلی‌کوپترها باعث شده تا رسانه‌های ضد انقلاب با سوءاستفاده و ساختن روایتی دروغ اعلام کنند هلی‌کوپترهای غیرنظامی درحال شلیک هستند. 

دلار در مرز ۳۵ هزار تومان
قیمت دلار دیروز در بازار آزاد بین ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شد.طی یک هفته‌ی اخیر، قیمت دلار به صورت ناگهانی حدود دو هزار تومان افزایش یافته است.

سرلشکر باقری: اندکی صبر، سحر نزدیک است
سرلشکر محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی به مناسبت سیزدهم آبان گفت: مؤسسات، نظریه‌پردازان و استراتژیست‌های شناخته‌شده آمریکایی برای افول این کشور، روزشمار تعیین کرده‌اند و با اذعان به اینکه نظم جهان تک‌قطبی به‌رهبری آمریکا، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، خبر از جهان چندقطبی در آینده نزدیک می‌دهند که جمهوری اسلامی ایران یکی از بازیگران مؤثر آن است، راز فتنه‌انگیزی‌های آمریکا و دنباله‌های منطقه‌ای آن علیه ملّت ایران در این نکته نهفته است. اندکی صبر، سحر نزدیک است.

گرانی ۳۷۷ درصدی روغن مایع و ۲۰۷ درصدی برنج 
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در تیر امسال قیمت ۲۹ کالا، از جمله انواع روغن و برنج بیش از ۱۰۰ درصد، ۲۸ کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد و ۳۰ کالا زیر ۵۰ درصد افزایش یافته و قیمت یک نوع تیرآهن نیز کاهش داشته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به انواع روغن بوده، به طوری که روغن مایع سرخ‌کردنی معمولی ۸۱۰ گرمی است که قیمت آن در مدت یاد شده ۳۷۷.۵ درصد، روغن مایع آفتابگردان معمولی ۸۱۰ گرمی ۳۷۱.۸ درصد و روغن نیمه جامد معمولی ۴.۵ کیلویی ۳۲۰.۲ درصد افزایش یافته و بیش از چهار برابر شده است. بعد از این گروه، انواع برنج بیشترین افزایش قیمت را داشته، به طوری‌که برنج داخلی طارم اعلی ۲۰۶.۹ درصد، برنج هاشمی ۲۰۰.۵ و برنج خزر ۱۹۴.۲ درصد افزایش داشته است.

فرمانده بسیج: فقط ۴ کشور تحت سلطه نیستند: چین، آمریکا، روسیه و ایران
سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: گرچه ما آمریکا را یک کشور در لابی صهیونیست می بینیم ولی تنها چهار کشور دنیا چین، آمریکا، روسیه و ایران اسلامی است که تحت سلطه و پیرو سیاست‌های دیگر کشورها نیستند و از این رو است که آمریکایی‌ها از عربستان به عنوان گاو شیرده یاد می‌کند.

مالی: ایران باید از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شود
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد دولت جو بایدن گفت که ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد حذف شود.

نتانیاهو برنده انتخابات شد
یاییر لاپید نخست وزیر اسرائیل، پیروزی «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات را به وی تبریک گفت. نتانیاهو مدعی است که قصد دارد فوراً مذاکرات تشکیل کابینه اش را آغاز کند. طبق گزارشی که ساعاتی پیش روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اعلام کرد، با شمارش ۹۹ درصد از آراء انتخابات کنست، حزب راست گرای لیکود به ریاست نتانیاهو برتری خود با ۳۲ کرسی را نسبت به حزب رقیب حفظ کرد و لذا بلوک راست گرای او در مسیر به دست آوردن ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست قرار گرفت.

۳ استقلالی به تیم‌ملی دعوت نشدند
بعد از انجام بازی سوپرجام کارلوس کی‌روش از بین ۶ ملی پوش استقلال فقط ۳ نفر را به تیمش دعوت کرد و مابقی را خط زد. صالح حردانی، محمد محبی و مهدی مهدی پور که در اردوهای قبلی تیم ملی حضور داشتند، به تیم ملی دعوت نشدند. 

گزارشی از مراسم چهلم غزاله چلاوی در آمل
فارس نوشت: مراسم چهلمین روز غزاله چلاوی با حضور تعدادی از معترضین برگزار شد، با آنکه این مراسم با شعارهای ساختارشکنانه همراه شد اما با حضور نیروی انتظامی از التهاب مراسم جلوگیری شد و هم اکنون آمل در آرامش کامل قرار دارد.»

عمران خان از ناحیه پا زخمی شد
رسانه‌ها از زخمی شدن «عمران خان»، نخست‌وزیر پیشین پاکستان خبر دادند. رسانه‌ها گزارش دادند که خان امروز -پنج‌شنبه- در پی تیراندازی به کاروان او از ناحیه پا زخمی شده است. بنا به گزارش رسانه‌ها، خطری جان عمران خان را تهدید نمی‌کند.

آموزش مباحث دینی به بازداشتی های حوادث اخیر
حیدر آسیابی رییس کل دادگستری گلستان گفت: یک نفر از بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر گلستان نمازخوان نبود که در ایام بازداشت تلاش کردیم مباحث و موضوعات دینی به این افراد آموزش داده شود. وی بیان کرد: نسل جوان و نوجوان در شناخت و بینش دینی با چالش‌هایی روبرو بوده و چنانچه این قشر از نماز دور نمی‌شدند اتفاقات اخیر را شاهد نبودیم.

«پیروز» اواخر فروردین ماه به «توران» منتقل می‌شود
غلامرضا ابدالی سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر همه چیز به خوبی پیش برود، انتقال "پیروز" به "پارک ملی توران" اواخر فرودین ماه سال ۱۴۰۲ اتفاق می‌افتد.

سپاه: یک تیم ضد امنیتی مرتبط با اغتشاشات در ایلام منهدم شد
سپاه اعلام کرد: اعضای تیمی که در اغتشاشات اخیر مبادرت به انجام اقدامات ضدامنیتی از قبیل آماده سازی و تهیه مواد ناریه نارنجک جنگی و بمب های دست ساز و آتش زا برای استفاده در فعالیت های خرابکارانه می نمودند، در طی یک عملیات ضربتی در شهر ایلام دستگیر شدند. اعضای این تیم با تهیه نارنجک جنگی و بمب های آتش زا قصد داشتند به مراکز نظامی و امنیتی تعرض نموده و با ارتباطاتی که با خارج از کشور داشتند بدنبال انجام فعالیت های ضدامنیتی و تشکیل تیم های عملیاتی و مدیریت اغتشاشات بودند. در محل اختفای این تیم، ۵ عدد بمب دست ساز ، یک قبضه نارنجک جنگی، اسلحه کمری و شکاری، مقدار قابل توجهی از انواع گلوله های جنگی و ساچمه ای و تعداد ۲۵۵ بطری مشروبات الکلی کشف و ضبط شد.

استاندار البرز: صبر پلیس حدی دارد
مجتبی عبداله استاندار البرز با اشاره به حوادث دیروز در شهر کرج و با بیان اینکه صبر پلیس حدی دارد و از این به بعد به‌طور قاطع با اوباش و اغتشاشگران برخورد می‌شود گفت: نیروهای امنیتی اغتشاشگران را که با چاقو، قمه و حتی سلاح حضور داشتند را دستگیر کردند.

۶ فرد، ۱۷ شرکت و ۱۱ کشتی در فهرست تحریم قرار گرفتند
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای ادعا کرد اعضای یک شبکه بین‌المللی را که با تجارت نفت اقدام به درآمدزایی برای حزب‌ الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کرده اند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. آمریکا اسامی ۶ فرد که تابعیت‌های ایرانی، سوئیسی، لبنانی و فرانسوی دارند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. ۱۷ شرکتی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند در امارات، سوئیس، جزایر مارشال، سنگاپور و ترکیه قرار دارند. ۱۱ کشتی هم که تحت پرچم پاناما، جیبوتی و لیبری، جزایر کوک هستند در این فهرست قرار گرفته‌اند.
 
توضیح سخنگوی دولت درباره اظهارتش پیرامون علی کریمی
سخنگوی دولت در دیدار با جوانان زنجانی به ارائه توضیحاتی درباره سخنانش دریاره علی کریمی پرداخت. او گفت: متاسفانه حرف بنده تقطیع شد. قسمت نخست صحبتم را منتشر کردند و ادامه آن را نگفتند. در اینجا کامل می‌گویم که غلط رسانده نشود. اضافه کرد: بنده گفتم مشکلی با برگشت علی کریمی نداریم. برگردند، بیایند و ببینیم و حرف هایی که زده اند را بررسی کنیم که ببینیم برحق بوده یا خیر؟
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها