دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹

به گزارش آوای خزر، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

کمبود ۳ شربت‌ سرماخوردگی برای کودکان
نایب رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به وضعیت کمبودهای دارویی در کشور، گفت: علاوه بر کمبودی که در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد، کمبودهایی در سایر اقلام دارویی هم داریم و حتی برخی داروهای خیلی ساده نیز به ویژه در حوزه کودکان در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود. علی فاطمی گفت: در حال حاضر در زمینه شربت سرماخوردگی کمبود داریم. کمبود شربت دیفن‌هیدرامین هم وجود دارد. برای تب بچه‌ها نه شربت استامینوفن و نه بروفن به اندازه کافی پیدا نمی‌شود. شیاف استامینوفن برای کودکانی که خیلی کوچک هستند و باید استامینوفن را به صورت شیافت استفاده کنند، نیز در داروخانه‌ها جزو اقلام خیلی کمیاب به حساب می‌آیند یا برای سرفه کودکان هم داروها کمبود دارند.

معاون رئیسی: مماشات با اغتشاشگران به صلاح نیست
محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: هم‌اکنون مماشات با اغتشاشگران به صلاح مردم و کشور نیست و هر سه قوه باید بصورت منسجم وارد میدان شوند چراکه امنیت مهمترین مسئله برای مردم است. معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: برخورد با برهم زنندگان امنیت و آرامش با برقراری امنیت در کشور و نیز برخورد قاطع با اغتشاشگران و حل مشکلات معیشتی نیازمند اتمام مماشات با معترضان است .

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش: بر خلاف سال ۸۸ که اتاق فرماندهی آن‌ها میدان هفت تیر بود، این بار متفرق بود
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش با بیان اینکه نظام اسلامی چون با اخلاص کار می‌کند، با قدرت و اقتدار پیش می‌رود، گفت: دست عنایت غیبی در حال حمایت از این نظام است، هر کسی و هر قدرتی بخواهد در مقابل این نظام بایستد، از بین می‌رود و رسوا خواهد شد. وی افزود: بر خلاف سال ۸۸ که اتاق فرماندهی آنها میدان هفت تیر بود، این بار متفرق بود، تاکتیک‌هایشان هم با گذشته خیلی فرق می‌کرد، خیلی واکنش سریع کار می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در روزنامه اطلاعات: راهی جز گفتگو و اصلاح نیست
سید عباس صالحی نماینده ولی فقیه در روزنامه اطلاعات در توئیتی نوشت: حضور انبوه در راهپیمایی۱۳ آبان، ترسیم واقعی از شرایط داخلی ایران است. کسانی که تصور دارند که کار نظام تمام است، تصاویر این روز را در جای جای ایران ببینند!البته نه معترضان اندک و بی‌مقدارند و نه حامیان پرشور نایاب! راهی جز گفتگو و اصلاح نیست.زمان را از دست ندهیم.

ممنوع‌الورودی برخی دانشجویان دانشگاه شریف
رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه این روزها، با پدیده ممنوع‌الورودی مواجهیم گفت: از برخی فرزندانمان خواستیم که مدتی به دانشگاه نیایند. رئیس دانشگاه شریف افزود: این دانشگاه به طور میانگین، ۱۱ هزار دانشجو دارد، در آن روز چند ده نفری بی‌ادبی کردند که به شریف ظلم شد و بچه‌ها تذکر شنیدند و یادگرفتند که بی‌ادبی ممنوع است.

بورل: برجام از حوادث اخیر ایران جداست
بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظری توافق هسته‌ای را از حوادث اخیر ایران جدا توصیف کرد، اما گفت که تحول تازه‌ای در مذاکرات وین رخ نداده است. وی مدعی شد: باید حمایت قوی خود را از تظاهرکنندگان و به ویژه زنان [در ایران]از تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای متمایز کنیم.

رئیسی: ما گاو شیرده نخواهیم شد
رئیسی با بیان اینکه چند ساعت قبل مطلع شدم رئیس‌جمهور آمریکا جمله‌ای بر زبان رانده، شاید از حواس پرتی که دارد، باشد و ایشان گفته است که ما بنا به آزاد کردن ایران داریم، گفت: ایران ۴۳ سال قبل آزاد شد و مصمم است به اسارت شما درنیاید. ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد. ملت ایران بار‌ها مواضع خود را اعلام کرده است. امروز دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها هم همین نگاه را دارند.

ادعای سی‌ان‌ان: ایران از روسیه برای پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود کمک خواسته
شماری از مقامات اطلاعاتی آمریکا، جمعه ۱۳ آبان، به خبرگزاری «سی‌ان‌ان» گفتند که مسئولان جمهوری اسلامی خواستار کمک روسیه برای پیشرفت سریع برنامه تسلیحات اتمی خود شده‌اند. همزمان، ادریان واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به سی‌ان‌ان گفت، ایالات متحده با هر گونه همکاری میان ایران و روسیه که ناقض پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای باشد، با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

اظهارات فرمانده سپاه درمورد پاسخ به دشمن بدون ذکر مکان و چگونگی آن
سردار سلامی فرمانده کل سپاه گفت: امروز همین دشمنان به نیرو‌های خود آماده باش دادند و نگران هستند که جمهوری اسلامی اقدامی علیه آن‌ها نشان ندهد و بر همین اساس اکنون از بیم اقدام ایران علیه آن‌ها در لاک دفاعی فرو رفتند. در واقع این موضوع نشان دهنده واقعیت ما است. فرمانده کل سپاه گفت: دشمنان می‌دانند که ما حتماً نتیجه اقدامات مداخله‌جویانه و شرارت‌افروز آن‌ها را پاسخ خواهیم داد اما الان نمی‌توانیم بگوییم کجا و چگونه این اقدام را انجام خواهیم داد.

امریکا: تغییر بر عهده مردم ایران است
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود «ایران را آزاد خواهیم کرد» گفت: «او یکبار دیگر همبستگی ما را با معترضان ایران ابراز کرد؛ یعنی همان کاری که از ابتدا انجام داده است. ایجاد تغییر به عهده مردم ایران است. باید به عهده مردم ایران باشد که درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.»

تیراندازی به سمت فرمانداری خاش
ایرنا نوشت: برخی آشوبگران پس از اقامه نمازجمعه اهل سنت مسجد الخلیل خاش با اقدامات هنجارشکنانه خود فضای شهر را ناآرام کردند. تعدادی از اغتشاشگران هم به سمت فرمانداری خاش تیراندازی کردند و یک کیوسک پلیس نیز در این شهر توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شده است.

معاون وزارت علوم: ممنوع الورودی دانشجویان قانونی است
مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه براساس تبصره ۲ ماده ۷ آئین‌نامه انضباطی دانشجویان شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه مجاز است تا زمان رسیدگی به پرونده دانشجوی متخلف در کمیته انضباطی از ورود وی به دانشگاه جلوگیری کند، گفت: ذیل همین تبصره در مورد پرونده‌هایی که به کمیته مرکزی انضباطی برای رسیدگی و اعلام رأی ارجاع می‌شود، رئیس دانشگاه مجاز است از ورود دانشجو به دانشگاه تا مدت ۲ ماه جلوگیری کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: هیچ مصوبه‌ای تحت عنوان گشت ارشاد نداریم
عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شورا هیچ مصوبه‌ای تحت عنوان گشت ارشاد نداریم و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حجاب بسیار کیفی است. وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: بخش عظیم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی متوجه بخش تعلیم و تربیت است. تغییری در مصوبات شورای عالی قرار ندارد. نیروی انتظامی در زمینه حجاب می‌تواند به افراد تذکر غیرحضوری بدهد.

سخنگوی دولت: ضرر کسب و کار‌ها در اینستاگرام، مثل خسارت کاسبان در کف خیابان
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با دعوت از تمام دلسوزان نظام و انقلاب برای اجرای جهاد تبیین گفت: همه باید برای جهاد تبیین به میدان بیایند. مخصوصاً بچه هیئتی‌ها باید هر کدامشان حداقل برای پنج نفر جهاد تبیین کنند. هیئت آمدن بچه‌ هیئتی‌ها شرط نیست مهم این است هر بچه هیئتی ، پنج نفر دیگر را به هیئت بیاورد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها