دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴
 دیابت یکی از بیماری های شایع در جهان محسوب می شود و بر اساس آخرین آمار بیش از ۵۳۰ میلیون نفر در جهان با این بیماری و عوارض آن دست و پنجه نرم می کنند. در ایران هم آمار این بیماری بالاست و حدود یک دهم جمعیت کشور یعنی بیش از هشت میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

به گزارش آوای خزر، دیابت یکی از بیماری های شایع در جهان محسوب می شود و بر اساس آخرین آمار بیش از ۵۳۰ میلیون نفر در جهان با این بیماری و عوارض آن دست و پنجه نرم می کنند. در ایران هم آمار این بیماری بالاست و حدود یک دهم جمعیت کشور یعنی بیش از هشت میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

 

 
این بیماری کم کم می‌کُشد!

 

بسیاری افراد دیابت را یک بیماری ساده می دانند، درحالیکه همین بیماری یکی از ریسک فاکتورهای خطر برای بسیاری بیماری ها و عوارض دیگر از جمله نارسایی کلیوی، آب مروارید و ... می باشد. همچنین این بیماری ساده شایعترین علت قطع پا و نیز یکی از شایعترین علل نابینایی در جهان محسوب می شود و در صورت عدم کنترل، این بیماری می تواند به تدریج و پس از سالها عذاب دادن بیماران در نهایت آنها را به واسطه سکته های قلبی یا مغزی به کام مرگ بکشاند.

با توجه به این خطرات و شیوع بالای این بیماری 21 تا 27 آبان ماه به عنوان هفته اطلاع رسانی دیابت نامگذاری شده و به همین بهانه با یک فوق تخصص غدد به گفت و گو در خصوص این بیماری و انواع و علائم آن نشستیم.

دکتر کارون شاه ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود دو نوع دیابت نوع یک و دو گفت: دیابت نوع یک برخلاف تصور عموم، ارثی نیست و یک بیماری خودایمنی محسوب می شود.

وی افزود: در این بیماری که عمدتا در کودکان و جوانان خود را نشان می دهد، دستگاه ایمنی بر اثر عوامل مختلف از جمله ابتلای فرد به یک بیماری ویروسی، پادتن ترشح کرده و این پادتن ها به سلولهای پانکراس حمله کرده و سلولهای ترشح کننده انسولین را از بین می برند.

شاه ابراهیمی گفت: با نابود شدن این سلولها ترشح انسولین اتفاق نمی افتد و همین امر موجب افزایش قند خون می شود و نیاز است که این دسته از بیماران انسولین تزریق کنند.

وی افزود: در دیابت نوع دو هم که عمدتا در سنین بالا خود را نشان می دهد، ارث نقش بسیاری دارد. البته در کنار آن عوامل دیگری مانند کم تحرکی و پرخوری هم در ابتلا به این بیماری موثر هستند.

شاه ابراهیمی گفت: در این نوع دیابت بر اثر پرخوری و کم تحرکی، نوعی مقاومت انسولینی ایجاد می شود و به مرور تولید انسولین در این بیماران کم شده و قند خون در پی این تغییر و تحولات افزایش می یابد.

این فوق تخصص غدد در ادامه در تشریح علائم دیابت، پرخوری و پرنوشی را علامت بارز این بیماری عنوان کرد و افزود: در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک پرنوشی، تکرر ادرار و حجم زیاد آن، پرخوری، درگیری چشمی و کاهش وزن شدید جزو علائم شایع محسوب می شود

وی افزود: در بیماران دیابت نوع دو اما عمدتا علائم نامحسوس بوده و افراد عموما با بروز عوارض دیابت، پی به بیماری خود می برند. بطور مثال فرد دچار سکته قلبی و مغزی شده و سپس متوجه می شود که به دیابت مبتلا است.

این فوق تخصص غدد در ادامه با اشاره به خطرات و عوارض بیماری دیابت گفت: دیابت اگر کنترل نشود می تواند به تدریج عواقب خطرناکی برای بیماران داشته و حتی آنها را به کام مرگ بکشاند.

وی افزود: در دیابت نوع یک بعد از پنج سال عدم کنترل بیماری، امکان بروز عوارض چشمی، نارسایی کلیوی و عوارض نوروپاتی وجود دارد. در دیابت نوع دو هم در صورت عدم کنترل بیماری، فرد باید منتظر عوارضی از جمله سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی، تنگی عروق و حتی نابینایی باشد.

شاه ابراهیمی گفت: در حال حاضر یکی از شایعترین علل نابینایی در جهان بیماری دیابت است. همچنین این بیماری شایعترین علت قطع پا در جهان محسوب می شود.

این فوق تخصص غدد در ادامه مهم ترین راه مقابله با دیابت را پیشگیری دانست و افزود: در خصوص دیابت نوع یک پیشگیری موثری وجود ندارد، اما به راحتی با اصلاح تغذیه و افزایش تحرک می توان از ابتلا به دیابت نوع دو که شایعتر است، پیشگیری کرد.

وی افزود: مصرف غذاهای پرچرب و انواع شیرینی جات و غذاهای فست فودی نقش مهمی در ابتلا به این نوع دیابت دارد و بهتر است افراد این خوراکی ها را در برنامه غذایی خود محدود کنند./ایسنا

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار