دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
در رقابت با استان‌های کشور صورت می‌گیرد
تدوین احکام جدید برنامه هفتم توسعه و ضرورت فهم مشترک در مازندران
تدوین احکام برنامه هفتم توسعه در کشور با رقابت استان‌ها دنبال می‌شود، مازندران هنوز به نقطه قابل اتکایی در این زمینه دست نیافته است، لذا ضرورت دارد تا دستگاه‌های مادر در کنار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به یک فهم مشترک در رفع موانع و اعلام احکام پیشنهادی برسند.
آوای خزرآزاده بابانژاد: دوازدهمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران به ریاست سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران و دبیری فتح‌الله فرج‌الله پور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و همچنین با حضور اعضا و فرمانداران – که به صورت وبیناری حضور داشتند- برگزار شد.

استاندار مازندران با بیان اینکه امسال بررسی دقیقی را روی محور‌هایی که در برنامه توسعه هفتم باید گنجانده می‌شد را انجام دادیم، افزود: در این زمینه گریزی به ۶ برنامه قبلی داشتیم تا ببینیم مازندران در چه مواردی نیاز به کار بیشتری دارد و در احکام برنامه هفتم توسعه چه بخش‌هایی مورد غفلت واقع شده است.

سید محمود حسینی‌پور با اعلام اینکه تاکنون ۱۶ مورد اصلاحیه در احکام داشتیم و حداقل ۳ تا ۴ پیش‌نویس احکام جدید در حال پیگیری است، افزود: البته باید ببینیم که ظرفیت‌های مهم استان مازندران در برنامه ششم چطور بود و چند درصد تحقق اهداف را داشتیم.

او بیان کرد: در سطح ملی دیوان محاسبات گزارشی را ارائه داده است، ولی برش استانی که ما در استان نقش همه دستگاه‌ها را در اجرای دقیق داشته باشیم، نداشتیم.

استاندار مازندران ادامه داد: دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه استان مازندران باید برنامه مشترکی را برای راستی‌آزمایی داشته باشند به این دلیل که پیشرفت استان مستلزم بررسی دقیق‌تر عملکرد گذشته و احصای آن است.
 
گزارش برنامه ششم استان مازندران جمعبندی نشده و برنامه هفتم در راه است

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سخنانی با اشاره به برنامه هفتم و ابلاغ سیاست‌های رهبری در ۲۱ اردیبهشت ماه امسال که در هفت محور و باهدف تمرکز بر پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت است، از ۲۶ بند این ابلاغیه، برنامه‌های ۶‌گانه پس از انقلاب، رویکرد برنامه هفتم توسعه و مدل مفهومی آن، همچنین تمرکز بر نظام درآمد هزینه، تدوین نظام تفویض اختیار به مدیران استان و موضوعات کلیدی و اولویت‌دار با نگاه مسئله‌محوری در برنامه هفتم توسعه، مباحثی را عنوان کرد و از مدیران خواست به این نکات توجه داشته باشند و پیشنهاداتی را برای تدوین احکام عنوان کنند.

فرج الله فتح‌الله پور به ارائه بخشنامه خط مشی‌های برنامه هفتم توسعه توسط رییس جمهور در آذرماه امسال نیز اشاره و خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: همه دستگاه‌ها باید در پیشنهاد احکام مشارکت داشته باشند تا بتوانیم نظرات را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنیم.
 
تدوین احکام جدید برنامه هفتم توسعه و ضرورت فهم مشترک در مازندران
او ادامه داد: جمعبندی اقداماتی که در این مدت شکل گرفته، ارائه شده است و باید نظرات همه دستگاه‌ها را بار دیگر داشته باشیم که با همکاری و همفکری بخش دولتی و خصوصی (اتاق بازرگانی)، نمایندگان مجلس و سایر ذی‌نفعان که در اجرای برنامه موثر هستند، به یک پیشنهاد مشترک برسیم.

رییس سازمان برنامه ششم توسعه در پاسخ به سوال خبرنگار آوای خزر مبنی بر اینکه آیا شرح برنامه ششم در مازندران آماده شده است یا خیر، اظهار داشت: باید گزارش ارزیابی آن جمعبندی شود، اما معمولا عدد تحقق اهداف برنامه توسعه خیلی عدد دقیقی نیست.

 فتح‌الله پور ادامه داد: در حال حاضر رقم قابل استنادی در این زمینه ندارم، اما با چیزی که پیش‌بینی می‌شود، فاصله زیاد است.

توجه به وجوه مشترک استان‌های شمالی در برنامه هفتم توسعه

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به اینکه یک سال از انقضای مهلت برنامه ششم توسعه گذشته است، گفت: دولت و مجلس می‌خواهند دست به دست هم بدهند تا برنامه هفتم را تدوین کنند؛ از یک طرف با وزارتخانه‌ها در حال رایزنی و از سوی دیگر با بدنه کارشناسی در حال مشاوره و از طرفی با برنامه و بودجه در حال مکاتبه و با دستگاه‌های اجرایی نیز در حال رایزنی هستند تا در زمان باقیمانده به یک جمعبندی خوبی برسند.

ولی الله فرزانه ادامه داد: استان‌های شمالی در جنگل، دریا و پسماند وجوه مشترکی دارند و ما سند راهبردی استان‌های شمالی را داریم که قید شده است و می‌توانیم احکامی را در این خصوص در برنامه بگنجانیم.

او نیز با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه مازندران ۱۶ حکم را احصا کرده است، گفت: در این احکام، از برنامه‌های اول تا ششم بهره گرفته شد؛ برنامه‌هایی بوده که تحقق پیدا کرده یا درصدی تحقق پیدا نکردند این‌ها را آمدند احصا و برخی از برنامه‌ها را نیز اضافه کردند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ایجاد زبان مشترکی برای پیشرفت مازندران، افزود: اگر می‌خواهیم در سطح دولت و وزرا مواردی را به تصویب برسانیم، باید زبان مشترکی بین بخش دولتی و خصوصی و سایر ذی‌نفعان استان داشته باشیم.

فرزانه با اشاره به بحث خودکفایی برنج که می‌تواند در برنامه هفتم باشد، گفت: سالانه یک میلیون تن برنج وارد کشور می‌شود، ولی همین الان ۸۰ درصد برنج را مازندران و گیلان تولید می‌کنند و نیازی به واردات این حجم از برنج به کشور نیست.

از نظر این نماینده مجلس؛ استان‌های شمالی در مهار آب‌های سطحی، زهکشی اراضی، مکانیزاسیون، و مسائلی از این دست، وجوه مشترکی دارند که باید در برنامه هفتم توسعه دیده شود که در قالب خودکفایی برنج و امنیت غذایی قابل ارائه در برنامه هفتم است.

او همچنین اشاره‌ای به تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ تن مرکبات در مازندران داشت که حدود ۴۰۰ تن آن قابلیت صادرات دارد، اما اکنون باغداران با مشکل مواجه هستند چرا که قیمت خرید مرکبات با هزینه‌هایی که متقبل شدند همخوانی ندارد.
 
تدوین احکام جدید برنامه هفتم توسعه و ضرورت فهم مشترک در مازندران
سرشماری «مسکن» بهتر از «نفوس و مسکن»!

فرزانه با انتقاد از سرشماری نفوس و مسکن، معتقد است؛ حتما سرشماری باید از مسکن در نظر گرفته شود، و توضیح دارد: در یک روستایی ۳۷ خانوار داریم، اما آنچه می‌بینیم چندین برابر است؛ و در یکی از روستا‌ها (منظور آقای نماینده روستای چاکسر محمودآباد است) ۲۸۰ خانوار هستند، اما در طبیعت بالای ۷۰۰ خانوار است، لذا اگر این واقعیت‌ها فارغ از بومی و غیربومی بودن لحاظ شود، چانه‌زنی جهت دریافت اعتبارات بیشتر، راحت‌تر صورت می‌گیرد.

خارج شدن ۳ هکتار از اراضی روستای «چاکسر» سرخرود از طرح هادی

به گزارش آوای خزر، در این نشست طرح هادی روستای چاکسر که وصل به سرخرود در محمودآباد است، بررسی شد. علی‌اصغر آسمانی‌مقدم مدیرکل بنیاد مسکن مازندران اظهار داشت: طرح هادی این روستا در سال ۱۳۹۰ تهیه و در ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ تصویب شد.

چنبره غیربومی‌ها بر روستا‌های غرب مازندران

او ادامه داد: مساحت جدید روستا ۶۵.۵ هکتار و قبلی ۷۰.۹ هکتار (نزدیک به ۸۰ هکتار) بوده است یعنی ۵.۶ هکتار کاهش یافت، چهار بار در کارگروه زیربنایی استان هم بررسی شد و در نهایت تصمیم بر این شد تا ۳ هکتار از اراضی که قبلا به عنوان تغییر کاربری در نظر گرفته شده بود از طرح هادی روستایی خارج شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین از درخواست مسوولان محلی و مردم روستای چاکسر گفت که آن‌ها می‌خواهند مسکن مهر که ۱۴ هکتار و در داخل این روستاست از محدوده طرح هادی خارج و به شهر سرخرود اضافه شود که بتوانند به مسکن مهر امکانات بدهند.

او همچنین اعلام کرد: در بیشتر روستا‌های غرب استان، غیربومی‌ها ساکن شدند و خانه دوم دارند.

نماینده فرماندار محمودآباد نیز اظهار داشت: خروج اراضی از طرح هادی نیاز به بررسی دارد، همچنین زمین سه هکتاری که قبلا در جنوب روستای چاکسر بود را باید به روستا اضافه کنند، چون از شمال به دریا و از شرق به سرخرود راه دارد و تنها همین قسمت است که امکان اضافه شدن به روستا را دارد.

به گزارش خبرنگار ما، دوازدهمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران به پیشنهاد، ولی الله فرزانه عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به این مهم ختم شد که باتوجه به نبود مفاهیم مشترک بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌ها، نشستی با دستگاه‌های مادر و این سازمان به منظور رسیدن به مفاهیم مشترک در خصوص برنامه هفتم توسعه بین نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی برگزار شود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها