دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
غذاهای خاورمیانه به رنگ ها و طعم های قدرتمندشان مشهورند.

آوای خزر/ اهالی خاورمیانه از ترفندهای ویژه ای هم استفاده می کنند که البته نیازمند مواد خاصی نیستند و به راحتی قابل انجام هستند، حتی برای مبتدی ها. در ادامه با تعدادی از این ترفندها آشنا خواهیم شد.

۱- نمک سود کردن لیمو

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

علاوه بر استفاده از آب لیموترش برای طعم بخشی به غذاها، در برخی نقاط خاورمیانه از این میوه به صورت نمک سود هم استفاده می شود. برای ماندگاری لیمو آن را در آب لیموترش و نمک قرار می دهند و برای دست کم یک ماه آن را به این شکل نگه می دارند.

۲- پوست کندن بادمجان به روشی ویژه

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

بادمجان های تازه را معمولاً پیش از پخت پوست نمی کَنند، اما پوست بادمجان های بزرگ تر یا کهنه تر را باید کَند چون پوست آن تلخ می شود. اما اگر همه ی پوست بادمجان را بکَنید، حالتی خمیری پیدا خواهد کرد. به همین دلیل در بعضی دستورپخت های خاورمیانه ای توصیه می شود پوست بادمجان را مثل «راه راه های گورخر» بکنید. بعد از آن، می توان بادمجان را حلقه حلقه یا مکعبی برش زد یا داخلش را پر کرد.

۳- اضافه کردن سالاد به سوپ

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

استفاده از سبزیجات در سوپ امر رایجی است، اما بعضی آشپزهای خاورمیانه ای توصیه می کنند خود را به سبزیجات خاصی محدود نکنیم. می توانید از زیتون یا کاهو هم استفاده کنید. با این حال باید به خاطر داشت که این ترفند تنها درمورد سوپ های پوره ای به کار می رود.

۴- گرم کردن دوباره ی قهوه و اضافه کردن ادویه به آن

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

در خاورمیانه قهوه به شکل ویژه ای دم می شود. ابتدا قهوه و ادویه هایی که خوب آسیاب شده اند را با آب مخلوط می کنند و حرارت می دهند و بعد از خنک شدن، دوباره آن را گرم می کنند. این کار ضروری است تا مطمئن شوید دمای گرم کردن به اندازه ی کافی پایین است. به همین دلیل است که قهوه ترک را روی شن یا زغال دم می کنند.

نتیجه، نوشیدنی ای خوش عطر و مقوی خواهد بود. قهوه ترک را از گذشته همراه با شیرینی سرو می کنند که همان باقلوای ترکی است.

۵- طبخ سوپ با ماست

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

خاورمیانه ای ها از ماست نه تنها در غذاهای سرد، بلکه در غذاهای گرم هم استفاده می کنند. مثلاً در ترکیه ماست یکی از مواد رایج در طبخ سوپ است، مثل سوپ یایلا چورباسی که با ماست، تخم مرغ و برنج درست می شود. اشکال دیگری از این سوپ را می توان در سرتاسر خاورمیانه یافت. نکته ی اصلی این است که هنگام درست کردن این غذا باید از جوشاندن آن خودداری کرد، در غیراینصورت، ماست دلمه می شود.

برای مقاوم تر شدن ماست در برابر دلمه شدن، آن را چکیده می کنند و بیشتر آب آن را می گیرند. ماست چکیده قند کمتر و پروتئین بیشتری هم در مقایسه با ماست معمولی دارد. به علاوه، بدون نیاز به اضافه کردن غلظت دهنده های مصنوعی، غلظت بیشتری پیدا می کند. برای درست کردن این نوع ماسک در خانه می توان ماست معمولی ای که در هر فروشگاه پیدا می شود را با استفاده از پارچه پنیر گیری چکیده کرد.

۶- خیساندن برنج پیش از پخت

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

بر اساس دستورپخت های خاورمیانه ای، برنج باید پیش از پخت شسته و در آب خیسانده شود تا بافت نرم تری پیدا کند. این ترفند برای اغلب برنج های دانه بلند ضروری نیست، اما برای بعضی انواع برنج مانند برنج باسماتی بسیار مؤثر است. خیساندن برنج به مدت ۲ ساعت در آب سرد باعث می شود دانه های آن کمتر به یکدیگر بچسبند و طعم بهتری هم پیدا کند.

۷- استفاده از یک ترفند ویژه در طبخ نیمرو

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

نیمرو جزء اصلی بسیاری از صبحانه های خاورمیانه ای است. مثلاً در ترکیه نیمرو را در ماهیتابه های مسی سرو می کنند که این موضوع بی دلیل نیست، چون مس رسانش گرمایی بالایی دارد. در حالی که ماهیتابه های ضخیم برای سرخ کردن کردن گوشت مناسب ترند، برای پخت تخم مرغ بهتر است از ماهیتابه های نازک استفاده شود.

۸- استفاده از آویشن، اورگانو و مرزنجوش به عنوان چاشنی

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

آشپزهای خاورمیانه ای در بسیاری از غذاها از جمله گوشت از گیاهان معطر استفاده می کنند. اورگانو، آویشن و مرزنجوش، اجزای اصلی چاشنی ای به نام ادویه زعتر هستند.

در بعضی نقاط خاورمیانه ادویه زعتر جایگاه نمک و فلفل را دارد و اغلب به همراه نان خورده می شود.

۹- استفاده از دارچین در انواع غذاها

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

دارچین یکی از محبوب ترین ادویه های دنیا است. به دلیل عطر شیرینش از آن در تهیه ی بسیاری از شیرینی ها استفاده می شود. این ادویه یکی از اجزای اصلی غذاهای خاورمیانه ای هم هست و آشپزها آن را به غذاهای گوشتی و انواع میان وعده ها اضافه می کنند.در دستورپخت اسپاگتی سوریه ای، سس دارچین و سیب زمینی وجود دارد.

۱۰- پخت گوشت در ظروف سفالی

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

کباب کوزه ای یک غذای گوشتی سنتی است که در شهر کاپادوکیای ترکیه سرو می شود که سفال گری آن مشهور است. کباب کوزه ای با گوشت گاو، گوسفند یا مرغ به همراه سبزیجات درست و درون تنور پخته می شود.

۱۱- درست کردن قهوه از پسته

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

در ترکیه به نوشیدنی ای که از تفت و دم کردن میوه ی درخت پسته کوهی به دست می آید، قهوه پسته یا مننژیک گفته می شود. این درخت در برخی نقاط خاورمیانه از جمله ترکیه می روید. قهوه پسته را مانند قهوه ترک در فنجان های کوچک سرو می کنند. این نوشیدنی فاقد کافئین است، به همین دلیل پیش از خواب هم قابل مصرف است.

۱۲- خیساندن لوبیا در جوش شیرین پیش از پخت

۱۲ ترفند آشپزی ویژه از خاورمیانه برای طبخ غذاهایی لذیذتر

در خاورمیانه حبوبات از محبوبیت زیادی برخوردارند و یکی از صبحانه های رایج در برخی کشورهای این منطقه مانند مصر، لبنان، سوریه و اردن، خوراک باقالی است. آن ها برای پخت لوبیا از ترفندهای مختلفی استفاده می کنند. مثلاً آشپزهای خاورمیانه ای توصیه می کنند لوبیا را پیش از پخت در مخلوط آب و جوش شیرین بخیسانید و سپس آن را آب بکشید. اگر در حین پخت جوش شیرین را اضافه کنید، سرعت پخت بیشتر می شود اما ممکن است لوبیاها مزه ای فوم مانند و صابونی پیدا کنند./ روزیاتو

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار