دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
در نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری اعلام شد
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری علاوه بر اینکه با توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال رایگان به استقبال نوروز می‌رود، ۱۲۰۰ نیروی یگان حفاظت را برای صیانت از عرصه‌ها و مناطق تحت حفاظت خود در سال جدید، سازماندهی کرده است.
 
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
 
آوای خزرآزاده بابانژاد: نشست خبری سید علی علوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران  ساری با حضور معاونان حفاظت و امور اراضی، فنی و آبخیزداری، امور جنگل، همچنین رییس اداره آموزش و ترویج و فرمانده یگان حفاظت برگزار شد و مسوولان این مجموعه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدای این نشست، سیده فاطمه میرمحمدی روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری با توصیف منابع طبیعی که میراثی از گذشتگان بوده و باید به دست آیندگان بسپاریم، از نقش مهم رسانه‌ها در آگاهی‌رسانی به جامعه برای مشارکت در حفاظت از این منابع ارزشمند و حیاتی گفت.

او همچنین اشاره‌ای به جشنواره رسانه‌ای منابع طبیعی داشت که نخستین دوره آن با ارسال آثار به دبیرخانه به اتمام رسید و به زودی نیز از منتخبان آن قدردانی می‌شود.

میرمحمدی همچنین اعلام کرد که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ فراخوان دومین جشنواره رسانه‌ای منابع طبیعی را خواهیم داشت.
 
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
 
حفاظت از منابع طبیعی، دفاع از امنیت زیستی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – منطقه ساری، همکاران خود را مدافعان امنیت زیستی توصیف کرد چرا که اگر آن‌ها نباشند؛ جنگل‌ها و مراتع به ورطه نابودی می‌روند، امنیت غذایی رخت برمی‌بندد و حیات انسان و سایر موجودات به خطر می‌افتد.

سید علی علوی برداشت بی‌رویه و دست‌اندازی‌های انسان به طبیعت در کنار تغییرات اقلیمی را عاملی برای تهدید منابع ملی و طبیعی دانست به طوری که اکنون در برخی مناطق به دلیل همین برداشت‌های بی‌رویه از مواهب خدادادی، شاهد حمل آب به وسیله تانکر هستیم.

او با یادآوری اینکه ایران در تولید کربن مقام هفتم دنیا و در ترسیب کربن رتبه چهل و دوم را دارد، اظهار می‌دارد که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در تولید کربن به رتبه ششم و در جذب آن نیز شاید از رتبه‌ای که هستیم تنزل پیدا کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در مدت چهار سال در سراسر کشور، اعلام کرد: اگر هر نفر در سال پنج اصله نهال بکارد با توجه به جمعیتی که داریم؛ این رقم به بیش از یک میلیارد اصله می‌رسد.

این مسوول با بیان اینکه ایران در لیست ۱۷ کشور خشک دنیا قرار دارد و در معرض گرد و غبار و ریزگرد‌ها در مناطق مختلف هستیم، اظهار داشت که در کشور‌های منطقه ازجمله افغانستان، پاکستان و ترکیه و همچنین در کشور‌های اتیوپی و آمریکا، برنامه کاشت سالانه میلیون‌ها نهال در حال انجام است و ما نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم.

علوی از رسانه‌ها خواست تا به مدافعان امنیت زیستی کمک کنند، چون آن‌ها برای منافع ملی تلاش می‌کنند و در این راه، با ضرب و شتم، و توهین و افترا توسط متخلفان مواجه هستند.

او با بیان اینکه مسئله تولید کربن، کاهش سرانه فضای سبز و دست‌اندازی به منابع ملی را باید جدی بگیریم، می‌گوید: با ادامه همین روند، در سال ۲۰۳۰ دچار تهدید‌های سختی خواهیم شد و حتی برای روشنایی با چالش مواجه خواهیم بود.
 
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال رایگان در منابع طبیعی - ساری

درباره اینکه امسال چه تعداد اصله نهال در منطقه ساری توزیع می‌شود؛ معاون امور جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران می‌گوید: در سال جاری ۳ میلیون اصله نهال تولید شده که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نهال قابل توزیع است و تا کنون نیز ۲ میلیون و ۴۶۵ اصله در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

فتح‌الله غفاری تصریح کرد: این نهال‌ها برای کاشت در عرصه‌های جنگلی و حاشیه راه‌ها توزیع شد و یا در اختیار نهادها، سازمان‌ها، دستگاه‌ها، و شرکت‌ها و مردم قرار گرفت.

او همچنین اعلام کرد که ۷ نهالستان در منابع طبیعی منطقه ساری داریم و از وسعت ۱۶۴ هکتاری آن، ۱۰۹ هکتار قابل کشت است و قول دادند که ۴ میلیون اصله نهال را تولید کنند.

معاون امور جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران می‌گوید: نهالستان‌های منابع طبیعی برای سال آینده تولید ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال را متعهد شدند؛ بنابراین در سال ۱۴۰۳ تولید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال خواهیم داشت.
 
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
افزایش ۳۱۰۰ همیار طبیعت در منابع طبیعی منطقه ساری

بی‌تردید برای حفاظت از آب و خاک و آسمان نیاز به مشارکت آحاد جامعه داریم، "رضا دادخواه" رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری اظهار داشت: «درخت برای زندگی» شعار امسال هفته منابع طبیعی است و این شعار با مشارکت مردم برای حفاظت و کاشت درخت محقق می‌شود.

او با اعلام اینکه ۷ هزار و۳۰۰ همیار طبیعت در اداره کل منابع طبیعی منطقه ساری داریم، افزود: ۴ هزار و ۲۰۰ نفر از آن‌ها دانش‌آموز، ۱ هزار و ۶۴۹ نفر مروّج، و ۱ هزار و ۴۲۷ نفر محافظ طبیعت هستند.

دادخواه این را هم گفت که از سال گذشته تا کنون ۳ هزار و ۱۰۰ نفر به تعداد همیاران استان در منطقه ساری اضافه شده است.

رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری با سایر دستگاه‌های  اجرایی، هدف از این اقدام را جایگزینی شکاف‌ها با تعامل بین ارگان‌ها عنوان کرد.

او اضافه کرد: در اوایل سال آینده، ۶ تا ۷ تفاهم‌نامه همکاری در حوزه حفاظت از منابع طبیعی با دستگاه‌ها تنظیم می‌شود.

دادخواه همچنین اشاره‌ای به روستا‌های هدف منابع طبیعی داشت و گفت: از سال ۱۳۹۷در روستا‌هایی که بیشترین تنش و تجاوزات به عرصه‌های طبیعی را دارند، جلسات توجیهی برگزار می‌شود و روستاییان سوالات و دغدغه‌های این حوزه را مطرح می‌کنند.
 
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
غیرفعال بودن ۴۰ درصد از معادن مازندران

"معادن" علاوه بر اینکه به نیازمندی‌ها در حوزه ساخت و ساز و اقتصاد و اشتغال پاسخ می‌دهد، اما از سویی دیگر به گفته معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی مازندران – ساری، "فی نفسه" تخریب را به دنبال دارند.

"موسی مقیمی" با اعلام اینکه ۲۶۰ معدن در مازندران داریم که ۴۰ درصد آن‌ها غیر فعال هستند، اظهار داشت که در سه سال گذشته مجوز هیچ معدن جدیدی صادر نشده است.

او ادامه داد: البته سوال ما این است که اگر نیاز به معدن داریم؛ چرا ۴۰ درصد غیر فعال است؟!

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی مازندران – ساری با اشاره به بهره‌برداری خارج از محدوده در معادن که منجر به تنظیم تخلف می‌شود، اعلام کرد که بالای ۱۰ مورد از معادن در این منطقه از استان به علت انجام تخلفات تعطیل یا تعطیل موقت هستند.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما علاوه بر اشخاص حقیقی، با حقوقی‌ها نیز مشکل داریم، بیشترین اختلاف را بین منابع طبیعی و اوقاف عنوان و به نمونه بارز آن یعنی وقف ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های "آق مشهد" ساری اشاره کرد.

مقیمی همچنین از اجازه بهره‌برداری از شن و ماسه به بخش خصوصی توسط شرکت آب منطقه‌ای مازندران به عنوان بستر رودخانه گفت در حالیکه این مناطق در حوزه منابع طبیعی قرار دارد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری، از جمع‌بندی تخلفات برداشت‌های غیرمجاز از عرصه‌های منابع طبیعی و ارائه و پیگیری به زودی آن در شورای حفظ حقوق بیت‌المال خبرداد.

او از اشرافیت کامل منابع طبیعی استان و شهرستان‌ها بر عرصه‌های منابع طبیعی، ساخت و ساز‌ها و تخلفات گفت، از برخی عرصه‌های ملی که سال‌های سال در اختیار مردم بوده و با پیگیری یگان حفاظت و مدیرکل منابع طبیعی خلع ید شده و به منابع ملی بازمی‌گردد.
 
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
اعتبارات قطره‌چکانی در حوزه آبخیزداری  

معاون فنی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی منطقه ساری با اشاره به اعتبارات قطره‌چکانی اعلام کرد که شاید در خوشبینانه‌ترین شرایط، تنها ۱۵ درصد از فعالیت‌های آبخیزداری در ۱۰ سال گذشته، انجام شده است.

اسماعیل مختارپور اشاره‌ای هم به سفر رییس جمهور دولت سیزدهم به مازندران داشت که طی آن ۲۵۰ میلیارد تومان به حوزه منابع طبیعی استان در فاصله سه سال اختصاص دادند که برای منطقه ساری ۱۶۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و تنها ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافت.

او با بیان اینکه آبخیزداری جای کار زیاد دارد، اشاره‌ای به ساخت ۱۰۰ سد سرشاخه‌گیر در منطقه ساری پس از سیل ویرانگر سال ۱۳۷۸ در شهرستان نکا داشت.

معاون فنی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی منطقه ساری این را هم گفت که آبخیزداری دانش جوان و تازه‌ای است و خیلی از ادارات با آن آشنا نبودند و از سوی دیگر نیز با منابع محدودی مواجه هستیم.
 
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
آمادگی ۱۲۰۰ مأمور یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران در منطقه ساری

آتش‌سوزی، قاچاق چوب و دست‌اندازی متخلفان به عرصه‌های منابع طبیعی ازجمله مباحثی بود که سرهنگ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه ساری درباره آن‌ها آمار و توضیحاتی ارائه داد.

او با یادآوری این اصل که پیشگیری مقدم بر هر اقدام دیگری است، از اهمیت اخطار‌های هواشناسی گفت و اینکه شهرستان‌های بهشهر، نکا و ساری در خط آتش‌سوزی هستند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه ساری با اعلام اینکه در ۱۱ ماهی که گذشت؛ ۵۳ فقره آتش‌سوزی به مساحت حدود ۲۰۰ هکتار در جنگل‌های این منطقه داشتیم، ۷۵ تا ۷۸ درصد آن‌ها را سطحی و قابل تجدید دانست.

ذکریایی با بیان اینکه صیانت از جنگل سیاست سازمانی است، موفقیت در این زمینه را با مشارکت‌های مردمی قابل تحقق دانست.

او از آمادگی و شیفت‌بندی ۱ هزار و ۲۰۰ نفر از نیرو‌های یگان حفاظت برای طرح نوروزی از ۲۸ اسفندماه امسال تا ۱۴ فروردین سال آینده گفت که ۱۵۸ گشت موتوری نیز آماده خدمات‌رسانی هستند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری با یادآوری اینکه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی ممنوع است، ادامه داد: در ۱۱ ماهی که گذشت، ۶۳ فقره احکام اجرا نشده به مساحت حدود ۳۵ هکتار در راستای اجرای احکام قضایی، رفع تصرف شده است.

او همچنین اظهار داشت که از فروردین تا پایان بهمن‌ماه امسال، ۱ هزار و ۳۱۷ پرونده حمل غیرمجاز به میزان ۴۰۶ مترمکعب کشف و به نفع دولت ضبط شده است.

سرهنگ ذکریایی در پایان تاکید کرد: "هیچ پروانه حمل و قطع درخت در نوروز صادر نخواهد شد".
 
توزیع ۲.۸ میلیون اصله نهال در مازندران/آماده‌باش ۱۲۰۰ مأمور منابع طبیعی مازندران در نوروز
 
غرس نهال "انجیلی" در اداره‌کل منابع طبیعی مازندران

به گزارش آوای خزر، در پایان نشست خبری، به مناسبت زادروز حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان و همچنین در آستانه هفته منابع طبیعی یک اصله نهال "انجیلی" با حضور خبرنگاران، در حیاط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری غرس شد.

پاسخ مدیرکل و معاونان منابع طبیعی مازندران – ساری به سوالات خبرنگار آوای خزر را در آدرس https://www.avayekhazar.ir/000Dah بخوانید.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار