آوای خزر-
آزاده بابانژاد: امروز ۲۷ اردیبهشتماه روز روابط عمومی و ارتباطات است. این رویداد بیانگر اهمیت ارتباطات و نقشآفرینی روابط عمومیها در پیشبرد اهداف سازمانی و پاسخگویی صحیح به مطالبات مراجعان است.
گرچه هنوز جایگاه روابط عمومی نه برای ارباب رجوع بلکه برای برخی مدیران و کارکنان یک مجموعه شغلی نیز هنوز بهخوبی جا نیفتاده است، اما هر سال که میگذرد با پیشرفت فناوری، گسترش ارتباطات و افزایش سواد رسانهای اهمیت و ضرورت آن بیش از پیش خود را نشان میدهد.
تاریخچه روابط عمومی در ایران به سال ۱۳۲۲ باز میگردد که ادارهکل انتشارات و تبلیغات به تصویب هیئت وزیران رسید. ابتدا با نام واحد Information یا اطلاعات کار خود را آغاز کرد و ترکیبی از ادارههای مطبوعات، نشریات، فیلم، عکس، تشریفات و کارگزینی بود. در سال ۱۳۲۳ این نام به Public Relation یا روابط عمومی تغییر یافت.
نخستین روابط عمومی نیز در ۱۳۲۷ از طرف شرکت نفت ایران و انگلیس در آبادان و سپس دفتر مرکزی در تهران، و به مرور نیز در اهواز، مسجد سلیمان، کرمانشاه و دیگر مناطق نفتخیز کشور راهاندازی شد.

افزایش توانمندی روابط عمومیهامدیر روابط عمومی و امور بینالملل استانداری مازندران که کارش شب و روز نمیشناسد و به معنای واقعی تماموقت در خدمت مجموعه خود است؛ علاوه بر مراجعان حضوریِ گاه و بیگاه، روزی هم شده که تا ۶۰۰ تماس تلفنی را پاسخ داده است.
او در پاسخ به خبرنگار ما با تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات به همکاران خود در استان و "خداقوت" به همه آنها، از برگزاریِ بهزودی همایش متمرکز روابط عمومیهای استان به اتفاق مدیران کل، فرمانداران و شهرداران خبر داد.
مرتضی نوربخش در این گفتگو اعلام کرد که براساس درخواست استاندار مازندران، این مراسم با حضور "سپهر خلجی" رئیس شورای اطلاعرسانی دولت خواهد بود. زمان و مکان دقیق نیز پس از نهاییشدن اعلام خواهد شد.
آوای خزر: خلجی مدیریت روابط عمومی دفتر رهبری و معاونت خبر در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) را در کارنامه خود دارد.
نوربخش همچنین از تخصصی شدن فعالیت روابط عمومیهای استان گفت و اینکه هرساله شاهد افزایش توانمندی و مهارت در مدیران روابط عمومی هستیم.
او اظهار داشت: روابط عمومیها وظیفه خطیری را برعهده دارند به طوریکه از یکسو باید آیینه تمامنمای سازمان خود باشند، به مطالبات مراجعان نیز پاسخ دهند و از سوی دیگر ارتباط دوسویهای بین آنها و اصحاب رسانه وجود دارد ضمن آنکه باید پیگیر کنشها و واکنشهای مختلف بوده و در تلطیف فضای برخورد بکوشند.

روابط عمومی؛ هنر ارتباط
مسعود ایرانی روابط عمومی ادارهکل دادگستری استان مازندران که در یک مجموعه حساس قضایی کار میکند و ارتباط او با اصحاب رسانه نیز حائز اهمیت است، نوشت: "روابط عمومی هنر برقرار کردن ارتباط صحیح و اصولی با مخاطبان، اطلاعرسانی شفاف، روشن و به موقع اطلاعات، دریافت انتظارات و خواستههای مخاطبان و انتقال آن به مدیران با بکارگیری از روشها و فنونهای ارتباطی است".
روابط عمومی؛ تخصص و صداقت
میثم حاجیپور مسوول روابط عمومی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران که رویدادهای حوزه فرهنگی را بیهیچ معطلی منتشر میکند، معتقد است؛ "روابط عمومی بر مبنای دانش، آگاهی، فناوری، تخصص، صداقت، دقت و سرعت در گستره تعامل با محیط درون و پیرامون و در دامنه ارتباط سازمان و مردم شکل میگیرد".

روابط عمومی؛ روایتگر صادق
حسین بخشی مسوول روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی مازندران که در مجموعه پر فراز و نشیبی از برنامه و بودجه مشغول فعالیت است و اخبار جلسات را خیلی خلاصه و خیلی زود روی خروجی میبرد، نوشت: "ما امروز در کشور درگیر جنگ روایتها هستیم و پایه همه این موضوعات در رسانهها و اثر آن در افکار عمومی است و روابط عمومیها بهترین کسانی هستند که میتوانند روایت صحیح را داشته باشند.
در جهاد تبیین روابط عمومیها وظیفه تبلیغ افراد را ندارند، بلکه مسئولیت تبیین و تبلیغ خدمات بر عهده آنها است.
در دنیای امروز بدون حضور روابط عمومی برنامهمحور نمیتوان به سوی اهداف حرکت کرد و روابط عمومی با تکیه بر دانش عمیق و هنر خلاقانه و کاربردی در شکل گیری ارتباط موثر و سالم ایفای نقش مینماید".

روابط عمومی؛ اعتبار سازمان
کامیار، ولی پور مسوول روابط عمومی ادارهکل حفاظت محیط زیست مازندران که یک فرد همیشه پاسخگو و پُر دغدغه است، نوشت: "بیشک ارائه تصویری شفاف از یک سازمان و پیشبرد تعاملات بیرونی جهت دستیابی به موفقیت در روزگاری که تنوع رسانهها و شبکههای اجتماعی، انتظارات بالایی را در جامعه ایجاد مینماید، کاری سخت و طاقت فرساست.
از طرفی توانایی گفتمان و تعامل با مخاطبان در ضرب الاجلهای فشرده و اعتبار بخشیدن به فرهنگ سازمانی در موقعیتهای خاص و پر چالش، کاری است که علاوه بر تخصص، به صبر و عشق نیاز دارد".
روابط عمومی؛ هدایتگر و اثرگذار
سیده فاطمه میرمحمدی مسوول روابط عمومی ادارهکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری که به خوبی توانسته است در این بخش به ارتقای سازمانی کمک کند، معتقد است؛ "روابط عمومی، قلب تپنده و قرارگاه رشد و تکامل سازمانها و دستگاههای اجرایی است و میتواند به عنوان مرکز هدایتگری و اثرگذاری در جامعه نقش مهمی ایفا کند".
روابط عمومی؛ رکن مهم سازمان
سید کمیل ساداتی کارشناس روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی مازندران که در سکوت و تجربه به کار خود مشغول است، میگوید: "روابط عمومی به عنوان قلب تپنده و پل ارتباطی میان افراد جامعه و هدایت سازمانها جایگاه ویژهای دارد و از آنجاییکه روابط عمومی و کارکردهای آن به مثابه روح فعالیتها است امروزه به رکن مهمی از عملکرد سازمانها تبدیل شده است".

روابط عمومی؛ حضور هنرمندانه در رویدادها
حدیثه صالحی روابط عمومی ادارهکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران که تعامل خوبی با همکاران رسانهای خود دارد و باتوجه به فضایی که در آن مشغول فعالیت است؛ نمونهای از یک بانوی تلاشگر و متعهد است، نوشت: "روابط عمومیها جایگاه ممتازی در سازمانها و نهادها دارند و روحیه تعاملی آنها با تمامی مخاطبان و مراجعان از شاخصههای مهمی است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
همکاران روابط عمومی با تمام توان و هنرمندانه و عاشقانه در تمامی رویدادها، مناسبتهای ملی و مذهبی، در مسائل پیشبینی نشده و در پاسخگویی به مطالبات، رسالت خطیری را برعهده دارند که هر واکنش درست یا نادرست آنها در عملکرد سازمانی تاثیر مهمی دارد".

روابط عمومی؛ مؤثر در مدیریت سازمانی
سید قاسم حسینی مدیر روابط عمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی امیرآباد که باوجود مشغلههای فراوان در محل کارش، اما تمامی رویدادها را در زمان مناسب اطلاعرسانی میکند، نوشت: "از ازل خلقت که انسانها برای ارتباط با یکدیگر روشهای متعددی را ابداع کردند تا زمان پیامبران عظیم الشأن الهی برای دریافت پیامهای آسمانی، تا تغییر و تحول در روشهای ارتباطی به صورت مدرن و مدّون امروزی، روابط عمومی در همه این مقاطع به نحوی ساری و جاری بوده است، به طوریکه امروزه به عنوان یک علم ارتباطی مهم، نقش موثری در مدیریت کلان جامعه ایفا میکند.
روابط عمومیها به عنوان نهادی همگرا با سیاستهای مجموعه مدیریتی سازمان متبوع خود و همگن با افکار جامعه، خط مشیهایی را مبتنی بر دیدگاه جامعه شناختی در برابر عقاید، خواستهها و گرایشهای افراد و گروهها پیرامون سازمانها ارائه میدهند و همواره بر مرتفع ساختن ناهمواریهای رسانههای ایجاد شده در مسیر اطلاعرسانی میکوشند.... روابط عمومیها نقش بسیار تعیین کنندهای را با انجام فرایند اطلاعیابی، پردازش اطلاعات و اطلاعرسانی دارند و میتوانند سازمانها را در جهت تحقق اهداف و پیادهسازی استراتژیهای کلانشان یاری نمایند".

روابط عمومی؛ علم و هنرسید ابوذر حسینی مسوول روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران که رفیق همیشه همراه مدیر خود است و تجارب زیادی از حضور در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارد، نوشت: " روابط عمومی یکی از شغلهای حساس و یک علم نوین آمیخته با علاقه و هنر است، اینکه با همه اقشار در ارتباط باشی و براساس روحیات هر مراجعهکننده بتوانی پاسخی درخور بدهی، سخت، اما جذاب است.
روابط عمومیها در همه حال در خدمت سازمان و مجموعه خود هستند، زمان برای آنها معنایی ندارد و در هر مکان و زمان که لازم به حضورشان باشد در میدان هستند".
آوای خزر: روز روابط عمومی و ارتباطات را به همه فعالان و در واقع هنرمندان این عرصه که در راه آگاهیبخشی و تحقق شعار "ایران _قوی" تلاش میکنند، صمیمانه تبریک میگوییم و سلامتی و سربلندی را بدرقه راهشان میکنیم.
انتهای پیام/۱۰۰۱/