دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
نگاهی اجمالی به کارگروه توسعه صادرات مازندران
۴ فروند کشتی کانتینری در راه مازندران/ هواپیما‌های کارگو، پر!
مازندران فرصت‌های صادراتی زیادی را از دست می‌دهد و از سوی دیگر بلحاظ موقعیت استراتژیک در راهگذر شمال به جنوب، موقعیت‌های تازه‌ای نیز برای آن خلق می‌شود، اما این استان دیگر زمانی برای آزمون و خطا ندارد، دو فروند هواپیما پر بزند و چهار فروند کشتی بیاید، میانگین توسعه‌ای خوبی نیست!
آوای خزر – آزاده بابانژاد: چهارمین نشست کارگروه توسعه صادرات استان مازندران به ریاست سید محمود حسینی‌پور استاندار در سالن شماره یک که چندی است به نام شهید رجایی نامگذاری شده و پس از سال‌ها نیز دستی به سر و روی آن کشیده شده است، برگزار شد.

حسینی‌پور صادرات مازندران را موضوع غم‌باری توصیف کرد که با وجود اینهمه مزیت‌ها، اما باید به حال آن تأسف خورد چرا که به دلیل یکسری کج‌سلیقگی‌ها، حسادت‌ها، و محدودیت‌های بیجا از هاب صادراتی محروم شده است.

او با اشاره به اینکه مازندران در مرکز ثقل راهگذر شمال – جنوب قرار دارد و باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم، از مسوولان مربوطه خواست تا این مباحث را راهبردی ببینند نه مقطعی.

۴ فروند کشتی در راه مازندران

استاندار مازندران خبر خوشی هم البته در بخش صادرات داشت و آن هم اینکه با توجه به اهمیت بندر امیراباد در راهگذر شرق به غرب و صادرات از مسیر دریا به کشور‌های حاشیه خزر، «محمدرضا مدرس خیابانی» مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی این قول را داد که چهار فروند کشتی کانتینری یخچال‌دار را در اختیار مازندران قرار بدهد.

حسینی‌پور البته با بیان اینکه مازندران باید حداقل ۱۰۰ فروند کشتی داشته باشد، از معاون اقتصادی خود خواست تا پیگیر روند ساخت دو فروند کشتی در شرکت صنعتی دریایی ایران شعبه شمال - بهشهر باشد، چون خبر رسید که روند کار کمی کند شده است.

او همچنین بر ساماندهی حمل و نقل جاده‌ای از طریق شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل تاکید کرد و گفت: شرکت‌های غیرفعال در این زمینه باید فعال شوند.

استاندار مازندران از رییس بندر امیرآباد خواست تا نخستین رو- رو کامیون در این بندر خیلی زود راه‌اندازی و البته ساخت رو – رو ریلی نیز تسریع شود.

هواپیمای کارگو، پر!

حسینی‌پور با اشاره به اینکه دو فروند هواپیمای کارگو وارد مازندران شد، اما استقبالی از آن به عمل نیامد، گفت: "دو تا هواپیما کارگو آورده بودیم استفاده نشد، خیلی راحت بلدیم موقعیت‌ها را هوا کنیم. یزد روی دست ما آمد و دو هواپیمای ما را برد"!

او ادامه داد:، اما همان شرکت آمادگی دارد یک فروند هواپیمای کارگو را در صورت تقاضا و اعلام نیاز، در اختیارمان قرار بدهد.

استاندار مازندران از همکاران دولتی خود خواست " به جای اینکه ترمز درست کنند، اتوبان درست کنند"!

حسینی‌پور همچنین خواستار بسته شدن سورتینگ‌های غیرمجاز و محدودیت در فعالیت سرمایه‌گذران و صادرکنندگانی شد که خارج از چارچوب دست به صادرات می‌زنند و ارزش محصولات ایران در بازار‌های هدف صادراتی را دستخوش آسیب می‌کنند.

او با اشاره به نقش مهم اتاق بازرگانی در توسعه صادرات اظهار کرد: باید منظومه‌ای از حوزه صادرات در اتاق بازرگانی ایجاد شود ضمن آنکه اتاق اصناف نیز باید در این راه همکاری کند و رسالت خود را انجام بدهد.
 
۴ فروند کشتی کانتینری در راه مازندران/ هواپیما‌های کارگو، پر!
میدان ندادن به بر هم زنندگان بازیِ تجارت

استاندار مازندران خواستار راه‌اندازی «سامانه برخط جهت دسترسی به بانک اطلاعات به صورت شفاف برای تجار داخلی و بازار‌های هدف» شد. ضمن آنکه خواست تا تمامی سامانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی با هم لینک شوند.

او با بیان اینکه "اشراف کامل بر عملکرد دستگاه‌های استان دارم"، یادآور شد: در سفر به روسیه توافقات و قرارداد‌هایی بسته شد که در آنجا آبرو گذاشتیم، طرف روسی بیشتر از ما پیگیر است، دستگاه‌های مسوول باید وظیفه خود را انجام بدهند و برای محصولات خودمان نیز استاندارد تعریف کنیم".

حسینی‌پور بر برگزاری جشنواره‌های متعدد برای فروش و معرفی محصولات کشاورزی استان تاکید و عنوان کرد: کشاورزان ما باید در این جشنواره‌ها محصولات خود را با عزت و عظمت بفروشند.

رییس کارگروه توسعه صادرات استان مازندران با بیان اینکه برخی‌ها قواعد بازی در میدان صادرات را بلد نیستند، گفت: باید عرصه را بر آن‌هایی که بازی را به هم می‌زنند تنگ کنیم.

پایین‌بودن سهم مازندران در صادرات

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران که پیشتر در نشست با فعالان اقتصادی استان نیز همین مباحث را عنوان کرده بود، گفت: سالانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات و ۲۲۰ هزار تن کیوی در استان تولید می‌شود، اما چرا باید سهم صادرات مرکبات ما ۴ هزار و ۵۰۰ تن و سهم صادرات کیوی ۱۰ هزار تن باشد؟

حسن خیریانپور ادامه داد: قرار گرفتن در رتبه بیستم صادرات کشور و اینکه محصولات ما از سایر گمرکات کشور صادر می‌شود در حالی که ما می‌توانستیم نرخ رشد اقتصادی بالایی داشته باشیم، شرایط خوبی برای اقتصاد این استان نیست.

معاون اقتصادی استاندار مازندران گفت: زمانی که مازندران ظرفیت صادراتی نداشت شاید این عدد قابل دفاع بود، اما وقتی که ظرفیت داریم باید در بدبینانه‌ترین حالت از ۲۲۰ هزار تن کیوی استان ۵۰ هزار تن سهم صادرات استان بود و در مرکبات هم باید چندین برابر عدد صادراتی، صادرات داشتیم.

خیریانپور تصریح کرد: از صادرات ۳۴۰ هزار تن مرکبات کشور ۱۲۶ میلیون دلار و از صادرات ۲۰۱ هزار تن کیوی کشور ۱۱۵ میلیون دلار در سال گذشته عاید کشور شد و با ظرفیت‌هایی که مازندران داشت باید سهم این استان از هر کدام از این صادرات، ۱۰۰ میلیون دلار می‌شد.
 
۴ فروند کشتی کانتینری در راه مازندران/ هواپیما‌های کارگو، پر!
روسیه مقصد مهم صادراتی مازندران

به گزارش خبرنگار ما، در خصوص نشستی که مدیرکل بندر امیرآباد با فعالان دریایی صورت داد، محمدعلی موسی‌پور گرجی مدیر این بندر اعلام کرد که شرکت کشتیرانی اقیانوس آبی که سابقه خوبی نیز دارد، اعلام آمادگی کرد که در نخستین توافق، ۱۰۰ فروند کشتی کانتینر یخچالی را وارد بندر کند، گرچه برای حمل هر کدام از آن‌ها هزینه ۴۰ میلیونی را طلب کرده است.

او ادامه داد: قرار شد که گمرک در محل؛ ارزیابی و اظهار را انجام بدهد و کشتی‌ها را وارد کنیم.

موسی‌پور با اعلام اینکه ۷۰ درصد صادرات از این بندر با روس‌هاست، ادامه داد: بیشتر از ۵۰۰ شناور که از بندر امیرآباد به بنادر شمالی خزر در حال تردد هستند، ۴۰۰ شناور به سمت روسیه سفر دارند.

راه‌اندازی پنجره واحد تجاری در اتاق مازندران

علی تقی‌پور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز در سخنانی با اشاره به هزینه ۳.۵ میلیارد تومانی برای راه‌اندازی پنجره واحد تجاری در اتاق استان، تاکید کرد: دو کارمند قرنطینه و گمرک باید حتما فعالیت حضوری داشته باشند و دیگر دستگاه‌ها ازجمله صمت، استاندارد و دامپزشکی به صورت برخط باید پیگیر درخواست‌ها باشند.

علی تقی‌پور ادامه داد: این فعالیت در راستای توسعه و تسهیل در روند صادرات تا پایان فروردین‌ماه باید ادامه داشته باشد.

او از وزارت جهاد کشاورزی و اداره‌کل متبوع در استان خواست تا سایت‌های قرنطینه مرکبات در سایر استان‌ها مسدود شود و تصریح کرد: در کشور پنج استان هستیم که مرکبات داریم و فقط همین استان‌ها باید گواهی قرنطینه صادر کنند.

رییس پارلمان بخش خصوصی مازندران ادامه داد: در مورد کیوی این اتفاق افتاد، بنابراین می‌شود ساز و کار‌ها و تدابیر صحیح که به نفع صادرات استان‌های صادرکننده باشد را اتخاذ و اجرایی کرد.

تقی‌پور همچنین درباره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مد نظر استاندار، اظهار کرد: در استان مازندران پنج شرکت حمل و نقل بین‌المللی داریم، اما «کاغذی» هستند و باید به میدان بیایند.

گمرک و بسته حمایتی از فعالان اقتصادی

امیر جمشیدی سرپرست نظارت بر گمرکات مازندران نیز عنوان کرد: بر اساس ماده چهار آیین نامه اجرایی، خدمات خارج از زمان اداری باید همراه با درخواست کتبی باشد.

او درباره سایت گمرک نیز اظهار داشت: بسته حمایتی گمرک در سایت بارگذاری شده و فعالان اقتصادی می‌توانند از آن بازدید کنند.

جمشیدی عنوان کرد: در گمرک مازندران اگر هر فعال اقتصادی درباره "رویه" درخواستی دارد در استان انجام می‌دهیم، مگر موردی پیش بیاید که تا ۹۹ درصد آن انجام شده باشد و آن یک درصد را هم بلافاصله با تهران رایزنی می‌کنیم تا انجام بگیرد.
 
۴ فروند کشتی کانتینری در راه مازندران/ هواپیما‌های کارگو، پر!
دلال‌های بازار خراب‌کن!

مدیرعامل شرکت روماک گستر پارس که از اعضای هیات همراه استاندار مازندران در سفربه روسیه بود، موضوع اصلی در بخش صادرات که سبب آسیب به بازار می‌شود را ورود دلال‌هایی عنوان کرد که برای فرار از مالیات و بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات، نمی‌خواهند قانونی کار کنند.

خلیل قلی‌زاده با اشاره به راه‌اندازی حمل و نقل دریایی اظهار کرد: هزینه حمل و نقل از مسیر دریا باید کاهش پیدا کند، چون نرخ ۲ هزار دلاری برای هر کانتینر از بندر امیراباد به بنادر شمالی خزر قابل رقابت نیست به این دلیل که از طریق بندر عباس به مسیر‌های طولانی‌تر همین مبلغ دریافت می‌شود.

او درباره صادرات مرکبات و کیوی به روسیه اظهار داشت: کشور مقصد حتی رنگ میوه و نرخ آن را برای ما مشخص کرده است، اگر نامرغو بابشد تا ۵۰ درصد زیر قیمت خریداری می‌کند با این حال برخی‌ها حاضر می‌شوند این میزان را دریافت کنند و به بازار آسیب برسانند.

این سرمایه‌گذار تاکید کرد: برداشت و صادرات نارنگی و کیوی باید از ۱۵ مهر آغاز شود، اما از همین حالا در حالیکه هنوز پوست نارنگی یا کیوی کامل نشده است و قند آن هنوز به نیمی از استاندارد نرسیده، دلال می‌فرستند و بازار را خراب می‌کنند.

یکی دیگر از صادرکنندگان کیوی و مرکبات مازندران نیز با تایید سخنان مهندس قلی‌زاده، خواستار جلوگیری از صادرات این قبیل محصولات شد و عنوان کرد که سال گذشته کیوی که ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان در باغ خریداری می‌شد به دلیل ورود دلال‌ها پیش از زمان رسیدن میوه، این رقم به نصف کاهش پیدا کرد و به تولیدکنندگان واقعی آسیب زد.
 
۴ فروند کشتی کانتینری در راه مازندران/ هواپیما‌های کارگو، پر!
 
توجه به زنجیره صادرات

به گزارش خبرنگار ما، در ابتدای این نشست، فرشید فرخ‌نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی دقایقی را در کنار اعضای این کارگروه بود و با اعلام اینکه تسهیلات این بانک نسبت به مشابه سال گذشته در مازندران ۷۵ درصد رشد داشته است، ادامه داد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تنها در بخش پرتقال و کیوی از محل بند الف پرداخت شد.

او به چالش مهم در ارائه تسهیلات بخش کشاورزی به بهره‌برداران یعنی کوچک‌مقایس بودن اراضی گریزی زد و آن را به عنوان یک دغدغه اصلی نیز معرفی کرد که نیاز به اصلاح قوانین مربوط در این بخش دارد.

فرخ‌نژاد معتقد است که در مسیر صادرات بخش کشاورزی از مرحله جمع‌آوری محصول، به سورتینگ، بسته‌بندی و صادرات و برگشت ارز حاصل از صادرات باید زنجیروار کار شود تا موفقیت به دست آید.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین از استاندار مازندران که مسوول وصول مطالبات این استان است خواست تا برای اینکه خدمات بهتری به جامعه هدف ارائه شود، وصول مطالبات از بخش‌هایی که به آن‌ها تسهیلات پرداخت شده با لحاظ ظرائف و مسائل قانونی، مطالبات وصول شود.
 
ارتباط حمایت مالی و صادرات صنعتی 

نماینده عالی دولت در مازندران نیز بانک کشاورزی را یکی از بانک‌های همراه عنوان و اظهار کرد: باید از نظر سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری نیز بانک اول باشد؛ یعنی در جایگاه اصلی خودش قرار بگیرد.

سید محمود حسینی‌پور با بیان اینکه هنوز کشاورزی در مازندران سنتی است و برای اینکه به سمت صنعتی برود نیاز به تسهیلاتی دارد که باید از طریق بانک کشاورزی تأمین شود، ادامه داد: تولیدات ما برای اینکه منطبق بر شاخص‌های صادراتی شوند باید طرح ویژه‌ای با کمک بانک کشاورزی برای آن‌ها تعریف شود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها