دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
استاندار مازندران اعلام کرد
برخورد قاطع با متخلفان برداشت مصالح از رودخانه‌ها/ جمع‌آوری چوب از بستر و حریم رودخانه‌های سراسر استان تسریع شود
نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر اینکه برخورد با متخلفان برداشت غیرمجاز مصالح از بستر رودخانه‌ها تشدید شده است، آن را در کنار تجمع درختان افتاده و شکسته در حریم و بستر رودخانه‌ها از عوامل افزایش خسارت‌های ناشی از بارش‌های شدید عنوان کرد.
آوای خزرآزاده بابانژاد: سیل ۱۳ آبانماه در غرب مازندران در برآورد‌های اولیه حکایت از خسارت ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی دارد گرچه استاندار مازندران امروز در ستاد مدیریت بحران استان با حضور محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت کشور، اعلام کرد که هنوز آمار نهایی خسارت‌ها جمعبندی نشده و به دنبال این هستیم که یک رقم دقیق که تنها به همین سیل اختصاص دارد را ارائه و برای پیشگیری از تکرار خسارت‌ها اقدام کنیم.

سید محمود حسینی‌پور با سوالاتی که از مدیران کل هواشناسی، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر و راه و شهرسازی می‌پرسید گرچه به دنبال مچ‌گیری نبود، اما به برخی دلایل وقوع خسارت‌ها دست یافت.

با توضیحات فرمانداران چالوس و عباس‌آباد مشخص شد که هشدار‌های سطح نارنجی هواشناسی آنطور که باید جدی گرفته نشد و یا در زمانی که باید، مسوولان شهرستان‌ها اطلاع نیافتند به طوری‌که یکی از فرمانداران اعلام کرد: ۱۰ ساعت پیش از وقوع حادثه از هشدار‌ها باخبر شده است.

کندی کار در جمع‌آوری درختان شکسته و شاخه‌های افتاده، بی‌توجهی به اتمام پروژه‌های بخش راه و شهرسازی و آب منطقه‌ای مانند پل‌ها، سدها، همچنین ساخت و ساز‌ها در بستر و یا حریم رودخانه‌ها از دیگر مسائلی بود که استاندار از بین نکات ارائه شده توسط مسوولان، روی آن‌ها حرف داشت.

حسینی‌پور اعلام کرد: «در یکی از بازدید‌هایی که وزیر کشور حضور داشت؛ یکی از اهالی جلوی وزیر را گرفت و گفت: یک و نیم سال پیش مسوولان آمدند و دیدند، قول دادن، اما ساماندهی رودخانه انجام نشد، لذا باید ببینیم چه مصوبه‌ای بوده که انجام نشده و باید پیگیری کنیم، مردم حق دارند».

او با قدردانی از فرمانداران غرب استان که بیشتر آن‌ها در سیل اخیر پای کار بودند، اشاره‌ای به منفعل بودن برخی از معاونان فرمانداران داشت که سهل‌انگار و بی‌توجه هستند به طوریکه خاطرنشان کرد: «معاونان عمرانی باید عملیاتی باشند اینکه کت و شلوار می‌پوشند و دستشان در جیبشان باشد به درد کار نمی‌خورند».

استاندار مازندران ادامه داد: «معاونان عمرانی باید خیلی فعال باشند و در شهرستان‌ها باید قوی‌تر از فرمانداران باشند و اگر نباشند و نیاز به جابجایی است باید انجام شود».

رئیس ستاد مدیریت بحران استان مازندران گفت: «اخیرا برای بازدید به منطقه‌ای رفته بودم و در یک جایی معاون عمرانی دو - سه روز بعد از حادثه همراه من برای بازدید آمده بود».

تشدید برخورد‌ها در برداشت غیرمجاز از رودخانه‌ها

استاندار مازندران در جمعبندی جلسه، از مدیران مربوطه خواست تا در بخش‌هایی که خسارت‌های بالا دارند از طریق مولدسازی، تهاتر و یا گرفتن پیمانکار اقدام و ۶ پلی که تخریب شده ظرف چند روز آینده تعیین تکلیف شود.

سید محمود حسینی‌پور از مدیران منابع طبیعی شرق و غرب مازندران خواست که به سرعت چوب‌های شکسته و افتاده در حریم رودخانه‌ها جمع‌آوری شوند به این دلیل که برخی از خسارت‌ها به دلیل تجمع درختان افتاده در جنگل و یا بستر رودخانه‌ها بوده است.

او ادامه داد: در جاده چالوس هنوز چوب‌های افتاده جمع نشد و برخی با کف خیابان یکی شده است.
 
برخورد قاطع با متخلفان برداشت مصالح از رودخانه‌ها/ جمع‌آوری چوب از بستر و حریم رودخانه‌های سراسر استان تسریع شود
استاندار مازندران بیان کرد: چوب‌های جمع‌آوری شده در جنگل، حریم و بستر رودخانه‌ها باید به مصرف کارخانه چوب و کاغذ مازندران برسد و به جای دیگری منتقل نشود.

حسینی‌پور با اشاره به اهمیت هشدار‌های هواشناسی در سطوح مختلف، گفت: رابطه معناداری بین هشدار‌های هواشناسی و اقدامات دستگاه‌ها باید وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه به هیچ عنوان تکرار اشتباهات پذیرفته نیست، گفت: بدون استثنا در مواردی که تشخیص هواشناسی سطح «نارنجی» است، بلافاصله باید جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با حضور شهرستان‌های درگیر انجام شود.

رئیس ستاد مدیریت بحران مازندران خاطرنشان کرد: شدت سیل در غرب مازندران با بارش ۸۲ میلیمتری در دقایق اولیه، طبق اظهارات بومیان در ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه برداشت‌های غیرمجاز از بستر رودخانه‌ها عامل مهمی در ایجاد خسارت‌های ناشی از بارش‌های شدید است، افزود: برخی‌ها به صورت شبانه از بستر رودخانه برداشت غیرمجاز دارند، متخلفان باید بدانند که از امروز برخورد قاطع خواهیم داشت. (تشدید برخوردها)

حسینی‌پور همچنین اعلام کرد: نیاز است که ۱۲۰ رودخانه بزرگ استان با بودجه ملی ساماندهی شوند که رئیس سازمان مدیریت بحران نظر موافقی بر این موضوع دارند تا برای همیشه وضعیت رودخانه‌های خطرناک مشخص شود.

او در پایان تأکید کرد: اقدامات عملیاتی جهت بازسازی نقاط تخریب‌شده اعم از پل، جاده، منازل، تأسیسات و سایر موارد باید با سرعت آغاز شود.

به گزارش خبرنگار ما، سردار محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سفر سه روز به استان مازندران، از مناطق سیل‌زده با دقت بازدید کرد و دستوراتی را برای پیشگیری و ساماندهی وضعیت فعلی صادر کرد که به گفته خودش، تصمیم نهایی در تهران با نگاه مساعدت به استان مازندران به عنوان معین چند استان دیگر در مواقع بحرانی، اتخاذ می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها