آوای خزر –
آزاده بابانژاد: طول سواحل جمهوری اسلامی ایران در شمال و جنوب ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است و از این میزان، ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال واقع است.
آمار جسته گریختهای از طول سواحل در استانهای شمالی در جلسات عنوان میشود. چه خوب است که مسوولان استانی در گزارشات خود طول دقیق سواحل استان خود ر اعلام کنند.
نزدیکترین و واقعیترین آمار از طول سواحل شمالی عبارت است از: مازندران ۴۸۲ کیلومتر، گیلان ۲۷۰ کیلومتر و گلستان نیز ۱۳۱ کیلومتر.
بدیهی است که در برنامهریزی، تصمیمات و مباحث توسعهای، آمار مبنای عمل است و بدین جهت باید به طور دقیق و شفاف و حتی بدون اعلام "حدود" یا "بیش"، عنوان شود.
با ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور که ۱۶ آبانماه امسال از سوی مقام معظم رهبری به طور خلاصه و روشن در ۹ بند آمده است، فصل جدیدی از تلاش برای تحقق این مهم آغاز شده است.
مازندران با داشتن بیشترین طول سواحل و نقش مهمی که به واسطه بندر استراتژیک و نسل سه بندرامیرآباد در ترانزیت و صادرات و واردات کالا دارد به عنوان دبیرخانه توسعه دریامحور در شمال معین شد.
دانشگاه نوشیروانی بابل نیز با محققان و پژوهشگران خود برنامهای راهبردی را تدوین کرده است که چراغ راه توسعه از مسیر دریا خواهد بود.
جلسات رنگ عملیاتی بگیرددر این میان، نقش بخش خصوصی حائز اهمیت است. اما این بخش درخواستهایی دارد. در جلسه اقتصاد و توسعه دریایی مازندران
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران تأکید دارد که برگزاری جلسات، نتیجه عملیاتی داشته باشد.
علی تقی پور عنوان کرد که بخش خصوصی حتما با استانهای ساحلی نشست خواهد داشت، اعزام توریستهای اقتصادی، هیأتهای تجاری و بازرگانی را خواهد داشت.
او با بیان اینکه سرمایهگذاران داخلی نیاز به حمایت دارند، از پیامکهایی مبنی بر اختصاص حق شهروندی ۲۵۰ هزار دلاری از سوی کشورهای اروپایی برای فعالان اقتصادی گفت.
رئیس اتاق مازندران ادامه داد:، اما سرمایهگذاران ما در همین کشور کار میکنند و حق آنها نیست که با هزاران میلیارد تومان سرمایهگذاری در کشور، با عدم حمایتهای دولتی مواجه شوند و در واقع خودتحریمی کنیم و مشکلاتی را برای بخش خصوصی به وجود بیاوریم.
مدیر روماک و ۲ درخواست شفاف از استاندار مازندران
خلیل قلیزاده مدیر پایانه صادراتی روماک گستر که محمولههایی از مرکبات و کیوی را از طریق بندر امیرآباد به بنادر ماخاچ کالا و سالیانکا در روسیه صادر کرده است نیز مشکلاتی در مسیر دریایی داشته است به طوری که ۴۸ ساعت بار او معطل بارگیری بوده است تا بالاخره پس از رایزنیهای فراوان، این مشکل حل شد.
او با بیان اینکه در هفته جاری و آینده نیز محمولههایی را برای صادرات به دو بندر روسیه داریم؛ دو خواسته مهم از استاندار مازندران در خصوص توسعه از مسیر دریا داشت؛ یکی کشتیرانی منظم و دیگر اینکه قیمت رقابتی حمل و نقل در اختیار صادرکننده قرار بگیرد.
به گزارش خبرنگار ما با توجه به تدوین طرح توسعه دریامحور توسط تیم پژوهشی دانشگاه نوشیروانی بابل، استاندار مازندران از معاون اقتصادی خود تقاضا کرد که سیاستهای اجرایی این طرح پژوهشی ظرف ۱۵ روز آینده در کارگروه مشترکی متشکل از بخش دولتی و خصوصی به یک جمعبندی برسد و اعلام شود.
انتهای پیام/۱۰۰۱/