دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
به مناسبت دهه فجر ارائه‌شد
اقدامات اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در دولت مردمی
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به مناسبت دهه فجر به تشریح اقدامات و دستاوردهای زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران طی دو سال گذشته پرداخت‌.

کامیار ولی‌پورآوای خزر: دکتر عطااله کاویان امروز در جمع خبرنگاران با تبریک ایام الله دهه فجر اهم اقدامات انجام شده طی دو سال اخیر در حوزه معاونت های محیط زیست طبیعی، انسانی و دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران را به تفکیک تشریح نمود.

کاویان با بیان اینکه ۲۰ منطقه چهارگانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران است، افزود: این مناطق چهارگانه شامل: دو پارک ملی، ۱۱ منطقه حفاظت شده، ۴ پناهگاه حیات وحش، ۳ اثر طبیعی ملی است که اقدامات حفاظتی و مدیریتی آن توسط این اداره کل انجام می گیرد.

وی همچنین ۹ منطقه شکار ممنوع و سه رودخانه حفاظت شده را از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان مازندران برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به اقدامات شاخصی که در حوزه محیط زیست طبیعی استان مازندران انجام شد، اشاره کرد و گفت: احداث دو کلینیک تخصصی تیمار و درمان حیات وحش در شهرستان های ساری و چالوس، انجام چهار پروژه مطالعاتی در حوزه تالاب های بین المللی و راه اندازی ایستگاه سنجش کیفی هوا در تالاب میانکاله برای تهیه داده های مناسب جهت پایش در محیط زیست مازندران برای اولین بار انجام پذیرفت.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: برای اولین بار بازار فروش و صید پرندگان مهاجر در شهرستان فریدونکنار با همکاری شورای تامین شهرستان فریدونکنار و استان جمع آوری و برچیده شد.

دکتر کاویان به ظرفیت پناهگاه حیات وحش دشت ناز و سمسکنده اشاره کرد و افزود: گونه های جانوری منحصر به فرد گوزن قرمز (مرال) و زرد را در این سایت ها پرورش می دهیم و در دو سال اخیر طی هفت مرحله ۳۴ راس از این گونه ها را به استان های دیگر کشور انتقال داده تا نسبت به تکثیر و پرورش این گونه‌ها اقدام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از خرید تجهیزات لجستیکی بسیار با ارزش برای پناهگاه حیات وحش میانکاله  و کاهش ۸۰ درصدی میزان آتش سوزی در این پناهگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: درگذشته ما در پناهگاه حیات وحش میانکاله شاهد آتش سوزی های گسترده ای بودیم که نیاز به امکانات اطفای حریق مناسبی بود، با توجه به اعتبارات تامین شده  و تدابیر مدیریتی که انجام شد، در دو سال اخیر ادوات و تجهیزات لازم برای اطفای حریق شامل: لودر و چندین دستگاه تراکتور خریداری و پایگاه اطفای حریق را در این پناهگاه راه اندازی کرده ایم.

کاویان در بخشی از سخنان خود به افزایش ۱۱۰ درصدی ممیزی مراتع اشاره کرد و افزود: در گذشته ۱۵ ممیزی مراتع انجام شده که ما در دو سال گذشته ۳۲ سامانه عرفی منطقه را ممیزی و مورد بررسی قرار دادیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص لایروبی انهار منتهی به تالاب میانکاله خاطرنشان کرد: درگذشته حدود ۶۰ کیلومتر لایروبی انهار منتهی به تالاب میانکاله انجام شد که در دو سال گذشته ۱۵ کیلومتر نیز به این لایروبی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه روان آب های سطحی ناشی از بارش حوزه های آب خیز بالادست تالاب میانکاله باسرعت وارد تالاب می شود، گفت: خوشبختانه، در سه ماه اخیر ۲۰۰۰ هزار هکتار از عرصه میانکاله از مسیر نهرها و کانال ها آبگیری شده و ما شاهد حضور پرندگان مهاجر در این منطقه هستیم.

دکتر کاویان گفت: با توجه به اعتبارات تامین شده، حدود ۸ کیلومتر از محدوده پیرامون حیات وحش سمسکنده فنس کشی شده و در مجموعه مدیریتی استفاده می کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه به تشریح دستاوردهای زیست محیطی حوزه محیط زیست انسانی پرداخت و خاطرنشان کرد: ایستگاه سنجش کیفی هوا به صورت پرتابل تهیه شده که اطلاعات ایستگاه های پایش هوا را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار می دهد.

وی افزایش ایستگاه پایش کیفی هوا از یک ایستگاه به چهار ایستگاه ثابت عنوان کرد و افزود: در شهرهای نکا، ساری، آمل و چالوس داده های کیفیت هوا به صورت لحظه ای برداشت و تحلیل می شود.

دکتر کاویان در ادامه از رشد ۵۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی در ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها خبر داد.

وی با اشاره به شعار سال جاری که در حوزه رشد تولید بوده، خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به تسهیل صدور مجوزها کمک کرده و در دو سال اخیر ۴۷۰۰مجوز برای مقاصد مختلف صادر شد که رشد ۱۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال های گذشته دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مورد اقدامات شاخص حوزه محیط زیست دریایی تصریح کرد: استان مازندران با توجه به موقعیت جغرافیایی خط ساحلی طولانی دارد که با تلاش این اداره کل  بیش از ۳۶ مورد آزاد سازی سواحل داشته ایم که در اختیار ارگان های مختلف دولتی، نظامی و شخصی بوده که رشد ۳۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال های گذشته دارد.

وی بیان کرد: ۵۳ طرح در حوزه شناگاه‌ها به صورت مستمر درحال پایش سواحل استان است و پاکسازی سواحل که به صورت هفتگی انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به تشریح عملکرد واحد آموزش پرداخت و هدف این واحد را آموزش و تنویر افکارعمومی جامعه دانست.

دکتر کاویان امیدآفرینی را از محورهای مورد تاکید دولت سیزدهم در سال های اخیر عنوان کرد و افزود: برای امیدآفرینی در حوزه محیط زیست اقدامات شاخص این حوزه را با کمک رسانه ها  به مردم انتقال می دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۰۸ خانه محیط زیست در شهرها و روستاهای مازندران افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: در همه شهرهای استان خانه محیط زیست راه اندازی شده تا مکانی برای گفتمان سازی و مشارکت جوامع محلی برای بررسی مسائل حوزه محیط زیست  و تصمیم گیری در راستای اجرای آن باشد.

اقدامات اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در دولت مردمی

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از افتتاح اولین "خانه محیط زیست فناور" در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا از روش های دانش بنیان در حل مسائل و مشکلات محیط زیست استفاده کنیم.

دکتر کاویان اظهار کرد: برای اولین بار در استان مازندران دوره دیپلم محیط بانی در مجموعه فنی حرفه ای شهید بهشتی ساری راه اندازی شد  و دانش آموزان از مهر امسال در رشته محیط بانی شروع به تحصیل کردند.

وی در ادامه به رشد ۵۰ درصد آموزش دهیاران نسبت به گذشته اشاره کرد و افزود: دهیاران بیشتر شهرهای حوزه تالاب  و مناطق تحت مدیریت مورد آموزش زیست محیطی قرار گرفته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تالیف کتاب ها و بروشورهای تخصصی در حوزه محیط زیست، برگزاری دوره آموزشی برای کارکنان، اجرای طرح یک ساعت با محیط بان به تعداد ۵۵۳ برنامه در دو سال اخیر را عملکرد واحد آموزش این اداره کل برشمرد و خاطرنشان کرد: رشد ۱۱۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال های گذشته دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص اقدامات حوزه مدیریت توسعه و منابع انسانی تصریح کرد: برنامه مشخص از نحوه تأمین زمین مسکونی مورد نیاز برای خانه دار شدن کارکنان این اداره کل درحال پیگیری است و چهار فقره قرار داد مطالعاتی و پژوهشی انجام شده که تعداد این قراردادها نسبت به گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

دکتر کاویان خاطرنشان کرد: با اعتباراتی که جذب شده، برای محیط بانان امکانات کامل و تجهیزات ادوات شخصی و انفرادی در نظر گرفته شد که برای بازدید از مناطق و اطفای حریق مناسب بوده و برای ۲۳۵ محیط بان بیش از ۴۳۷۰ اقلام مناسب خریداری کرده ایم.

وی در ادامه به اعتبار ۷۰ میلیارد ریالی برای تعمیر، تجهیز و ساخت محیط بانی ها استان اشاره کرد و گفت: ۱۱ مورد تعمیر و تجهیز محیط بانی ها در استان انجام گرفته و دو محیط بانی نیالا در شهرستان گلوگاه و محیط بانی وانا در شهرستان آمل ساخته شده که این رقم نسبت به گذشته حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در طول سال های گذشته با کمبود اعتبار مواجهه بودیم ولی در سال های اخیر تجهیزات حفاظتی و امکانات کامل برای ادارات شهرستان ها و پاسگاه های محیط بانی خریداری شده که نسبت به گذشته حدود ۱۶۰ درصد رشد داشته ایم.

دکتر کاویان اظهار کرد: مجوز ۲ تا ۳ خودرو سواری - کمک دار، صادر و وارد کشور شده و در حال شماره گذاری است تا به تجهیزات خودرویی یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۷ نیروی انسانی از محل سهمیه ایثارگران و آزمون استخدامی جذب و دراین اداره کل بکارگیری گرفته شده که نسبت به گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: محیط زیست مازندران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه مدیریت شکار و صید (شکاربانی) با ۵۰ نیرو مدیریت می شد، اما امروزه در این اداره کل ۵۰۰ نیرو انسانی فعال داریم.

دکتر کاویان گفت: در حوزه امکانات ، ساختمان های ملکی و بازسازی ها که در محیط بانی ها داشته ایم، از ۷ مورد به ۶۰ مورد افزایش یافته است.

وی به تجهیزات خودرویی اشاره کرد و افزود: ۸ خودرو در یگان حفاظت محیط زیست قبل از انقلاب بوده که درحال حاضر۷۲ خودرو در ناوگان خودرویی یگان فعال و موتور سیکلت که نیاز جدی محیط بانان است ۱۷۵ دستگاه موتور سیکلت مجهز و قبل از انقلاب یک دستگاه قایق موتوری و اکنون ۹ دستگاه قایق موتوری فعال داریم.

در پایان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در گذشته ۱۰ منطقه حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست بوده که بعد از انقلاب اسلامی این مناطق به ۲۰ منطقه تحت مدیریت و حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزایش داشته است.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها