دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
پای صحبت یک کارآفرین:

صواحی؛ عطر ناب گل محمدی در دودانگه/ کلیج‌کلا؛ روستای گل و گلاب و گردشگر/کارخانه عرقیات گیاهی ضرورتی برای دودانگه

صواحی؛ عطر ناب گل محمدی در دودانگه/ کلیج‌کلا؛ روستای گل و گلاب و گردشگر/کارخانه عرقیات گیاهی ضرورتی برای دودانگه
وارد کارگاه که می‌شوی بوی گل و گلاب و عطر صلوات می‌پیچد، «کلیج‌کلا» حالا با برند «صواحی» برای خودش حرف‌ها دارد، دور نیست با حمایت مسئولان شاهد راه‌اندازی کارخانه باشد تا همچنان شمیم گل و گلاب، پای گردشگران را به این روستای زیبای دودانگه بکشاند.
آوای خزر آزاده بابانژاد: سرزمین‌های شمال کشور جوری خاص در فصول مختلف سال، آدم‌هایی با سلایق و علایق مختلف را به سمت خود می‌کشند. برای من و دوستم در یک روز تعطیل از اواخر اردیبهشت‌ماه دل‌انگیز فرصتی پیش آمد برای رهسپار شدن به جایی که بوی بهشت می‌داد و مردمانش در اندیشه روز‌های بهترند برای نسلی که، چون آن‌ها بکوشند و میراث‌دار نیاکانشان باشند.

ما با هماهنگی ابراهیم فلاح عکاس خبری پیشکسوت راهی بخش دودانگه شهرستان ساری شدیم. مناظر دلفریب و خیال‌انگیز از نقاشی‌های رنگارنگ و صنع بی‌بدیل خالق هستی در این بخش کوهستانی روح و جان آدمی را جلا می‌دهد و گذر از این آفریده‌های رویایی سخت است.

متر به متر مناطق کوهستانی مازندران در اردیبهشت‌ماه، بهشتی‌ترین ماه زمین که رستاخیز طبیعت را بی‌هیچ، چون و چرایی پیش چشمان رهگذران می‌آورد و به اندیشه‌ها تلنگر می‌زند، پر از جاذبه و خاطره است.

مقصدمان روستای گل و گلاب «کلیج‌کلا» بود. به ورودی روستا که رسیدیم عطر گل محمدی را حس کردیم. گل‌های رز در کنار نسترن و کاغذی بر سر درب منازل؛ ورود و خروج گردشگران و تعارف و "بفرما"های صمیمانه‌ی مردمان، حال و هوای روستا را در این روز‌های زیبای بهاری پر از تلاش، و امید کرده است.
 
صواحی؛ عطر ناب گل محمدی در دودانگه/ کلیج‌کلا؛ روستای گل و گلاب و گردشگر/کارخانه عرقیات گیاهی ضرورتی برای دودانگه
 
جرقه‌ی پرورش گل‌محمدی از کجا زده شد؟

کارگاه گلاب‌گیری مصطفی حمزه‌خانی مقصد سفرمان بود. عطر گلاب پیچیده است و صاحبخانه منتظر آمدنمان، با صلوات و کنجکاویِ تمام وارد شدیم. یک نمای کلی از کارگاه را دیدیم و پس از صرف صبحانه که با برخورد خوب آقا و خانم حمزه‌خانی حسابی به دلمان نشست، بار دیگر وارد کارگاه شدیم.

آقای حمزه‌خانی منتظر آمدن یک نفر بود و بالاخره او با یک کیسه پر از گل محمدی تازه آمد. فضای کارگاه عطرآگین‌تر شد. گل‌های تمیز و زیبا به دیگ بزرگ مسی منتقل شدند و مقداری معین آب روی آن ریخته شد. درب دیگ کاملا بسته و بعد هم شعله گاز روشن شد.

سیده لیلا ساداتی همسر آقای حمزه‌خانی که برای خودش یک مدیر است، برایمان گفت که چطور شد وارد کار گلاب‌گیری شدند و بعد کارگاه  به‌راه انداختند.

او می‌گوید: چند خانه‌ای که کنار هم می‌بینید شاید تنها منازلی در بخش دودانگه باشند که ساکنان آن کنار هم به گلاب‌گیری مشغولند و ماجرا از این قرار است که این زمین‌ها برای پدربزرگم بود. در حیاطش گل محمدی داشت و همیشه چند تایی گل را در جیبش می‌گذاشت و از عطرش لذت می‌برد.

بعد از فوت پدربزرگم زمین‌ها به وراث رسید. تصمیم گرفتیم به نیت ایشان گل محمدی بکاریم و گلاب‌گیری همراه با آن آغاز شد. ذوق و هیجان نسبت به این کار باعث شد تا گل‌کاری و گلاب‌گیری را ادامه بدهیم و این کار اهالی را هم سر ذوق آورد تا برای پرورش گل محمدی دست به کار شوند.
 
صواحی؛ عطر ناب گل محمدی در دودانگه/ کلیج‌کلا؛ روستای گل و گلاب و گردشگر/کارخانه عرقیات گیاهی ضرورتی برای دودانگه
 
ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر از یک کارگاه کوچک گلاب‌گیری

مصطفی حمزه‌خانی همسر خانم ساداتی که شغل اصلی او پرستاری است و در یکی از مراکز درمانی شیرگاه مشغول کار است، اصالتاً اهل قائمشهر روستای چمازکتی است، دو فرزند پسر دارند و فصل گلابگیری را بیشتر در روستای کلیج‌کلا می‌گذرانند.

او می‌گوید: ۱۰ سال است که با همراهی همسرش مشغول به کار گلاب‌گیری است، یک گلابگیر کوچک چند لیتری را به من نشان داد که کارشان را از همین کوچولوی خاطره‌انگیز آغاز کردند و کم‌کم این حرفه را حرفه‌ای‌تر و وسیع‌تر ادامه دادند.

آقای حمزه‌خانی اظهار داشت که با کمک جهاد کشاورزی استان، شهرستان و منطقه دودانگه گل محمدی را به مزرعه خود آوردند و پس از ۱۰ سال نخستین کارگاه گلاب‌گیری دودانگه را به‌راه انداختند و نخستین مجوز بهره‌برداری و سیب سلامت در این منطقه را هم دریافت کردند.

این کارآفرین با بیان اینکه برای مجموعاً ۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است، گفت که دو کارگر بیمه‌ای به صورت ثابت دارد و ماهانه برای هر کدام ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند.
 
صواحی؛ عطر ناب گل محمدی در دودانگه/ کلیج‌کلا؛ روستای گل و گلاب و گردشگر/کارخانه عرقیات گیاهی ضرورتی برای دودانگه
 
کارخانه؛ ضرورتی برای گلاب‌گیری در دودانگه

او که تا کنون یک وام ۵۰۰ میلیون تومانی از بنیاد برکت دریافت کرده است و البته قسط آن هم ماهانه ۲۴ میلیون تومان است، برای راه‌اندازی یک کارخانه که بتواند انواع عرقیات گیاهی را داشته باشد، هم نیروی کار جدید بگیرد و هم تنوع محصولات ازجمله اسانس، بسته‌بندی گیاهان دارویی و معطر، همچنین تولید و فروش نهال گل محمدی را داشته باشد؛ نیاز به تسهیلات حدود ۴ میلیارد تومانی دارد.

حمزه‌خانی با توانایی و اراده‌ای که از خود سراغ دارد، می‌گوید: توانایی بازپرداخت تسهیلات را دارم و تا کنون نیز اقساط معوقه نداشته است، و البته این درخواست را هم داشت که وام‌های اشتغالزایی با سود متعارف مصوب شود و واقعا سود بانکی ۲۴ درصد، خیلی زیاد است.

او ادامه داد: گرچه اکنون در کارگاه عرقیات، از ۱۵ نوع گیاه دارویی ازجمله نعنا، بیدمشک، آویشن، رازیانه، شاه‌تره، خار مریم، و گزنه عرقیات تهیه می‌کند، اما با راه‌اندازی کارخانه به فعالیت خود گسترش داده و محصولات دیگری را نیز از گیاهان دارویی استحصال می‌کند که حتی ارزآوری هم داشته باشند.
 
صواحی؛ عطر ناب گل محمدی در دودانگه/ کلیج‌کلا؛ روستای گل و گلاب و گردشگر/کارخانه عرقیات گیاهی ضرورتی برای دودانگه
 
جشنواره‌های بومی‌محلی انگیزه‌ای برای بازار فروش

این کارآفرین با استقبال از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بومی محلی مانند صنایع دستی و گل محمدی، اظهار داشت که امسال به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان و همچنین مراسم ارتحال امام، جشنواره تاکنون برگزار نشد و به تعویق افتاد.

حمزه‌خانی معتقد است، رویداد‌های نمایشگاهی و جشنواره‌ای بومی محلی سبب ایجاد انگیزه، بازار فروش و تبادل تجربیات می‌شود و می‌بینیم که هر ساله مردم بخش دودانگه منتظر آمدن چنین روز‌هایی هستند و استقبال نیز هر ساله بیشتر می‌شود.

او این را هم گفت که سال گذشته خیلی انگیزه داشتم و پذیرای گردشگران در باغ و کارگاه گل محمدی بودم، اما امسال به دلیل شهادت رئیس جمهور حس و حال سال قبل را ندارم انشاالله سال آینده با روحیه بهتر و فعالیت مضاعف در کار گلاب‌گیری، پذیرای گردشگران در فصل گل و گلاب باشیم.

به گزارش خبرنگار ما، عرقیات کارگاه گلاب‌گیری آقای حمزه‌خانی با برند «صواحی» و با سیب سلامت و پروانه بهره‌برداری در انواع مختلف گیاهان دارویی به فروش می‌رسد و بیشتر مشتریانش هم پای ثابت محصولات این کارگاه هستند.
 


انتهای پیام/۱۰۰۱/
خبرنگار: آزاده بابانژاد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها