دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
شرایط توپوگرافی و آب و هوایی کردستان را به یکی از مستعدترین مکان‌های ایجاد پیست اسکی تبدیل کرده است اما ایجاد این زیرساخت ورزشی در گرو سرمایه‌گذاری و حمایت مسوولان است.

به گزارش آوای خزر، کشور ایران را می‌توان کشور چهار اقلیم به شمار آورد چراکه هم جنگل و کویر را در آن شاهد هستیم و هم کوهستان و سرما و دریا.

بیشتر منطقه غرب و شمال غرب کشور ایران را کوه‌های سر به فلک کشیده رشته‌کوه زاگرس با آب و هوایی سرد در زمستان و معتدل در سایر فصول تشکیل داده که شرایط خوبی را برای ورزش اسکی به ویژه اسکی آلپاین فراهم کرده است.

در کشور ایران در حال حاضر بیش از 26 پیست اسکی در کوه‌های البرز و زاگرس هرساله میزبان اسکی‌بازان زیادی از سراسر کشور است.

ورزش اسکی علاوه بر اینکه یک ورزش قهرمانی و حرفه‌ای محسوب می‌شود ورزشی عمومی نیز به حساب می‌آید چراکه در فصل زمستان افراد زیادی برای تفریح به پیست‌های اسکی مراجعه می‌کنند.

استان کردستان با وجود آب‌ و هوای کوهستانی و بعضا سردی که دارد و با توجه به کوه‌ها و گردنه‌های برفگیر شرایط خوبی را برای رونق ورزش اسکی در کشور دارد.

به نحوی رونق ورزش اسکی در استان جدا از توجه به امر ورزشی بودن آن می‌تواند به جذب سرمایه و سودآوری برای استان منجر شود.

فعالیت 300 اسکی‌باز در کردستان

رئیس هیات اسکی استان کردستان اظهار داشت: در استان تنها دو پیست برای اسکی وجود دارد که در شهرستان بیجار و سقز واقع است البته در برنامه داریم تا در شهرستان سروآباد نیز پیست اسکی برای ورزشکاران و عموم مردم احداث کنیم.

اسماعیل پورجعفری افزود: نزدیک به دو سال است که در شهرستان‌های سقز و بیجار اردوهای استعداد‌یابی برای رده سنی 6 تا 12 سال با امکانات خود هیات برگزار می‌کنیم تا بتوانیم استعداد‌های اسکی استان را کشف و آنها را پرورش دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تقریبا 10 سال پیش اداره راه و شهرسازی پیست نسار بیجار را بازسازی کرد اما به دلیل اینکه هیچ کارشناس ورزشی بر ساخت و بازسازی این پیست نظارت نداشت متاسفانه شرایط کیفی در ساخت پیست رعایت نشده است.

رئیس هیات اسکی استان کردستان افزود: با توجه به اینکه اسکی یک ورزش لوکس و هزینه‌بر به حساب می‌آید و تمامی وسایل ورزشی آن تقریبا گران‌قیمت است در استان کمتر به آن توجه شده است و متاسفانه هیات هیچ گونه امکاناتی در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: در کردستان تقریبا بیش از 300 ورزشکار در رشته اسکی فعالیت دارند که بیش از 30 نفر آنها حرفه‌ای هستند و در مسابقات مختلف کشوری برای استان مقام‌هایی کسب کرده‌اند.

پورجعفری تصریح کرد: در حال حاضر برای اسکی آلپاین پیست سقز و بیجار قابل استفاده است اما مشکل اصلی نبود امکاناتی همانند جاده مناسب، کمپ اسکان و ... است که خود یکی از مهم‌های ورزش اسکی است.

وی افزود: تنها پیست رسمی استان پیست بیجار است که البته قابلیت اسکی چمن را نیز داراست و پیست اسکی سقز نیز هنوز در کشور به صورت رسمی به ثبت نرسیده است.

رئیس هیات اسکی استان کردستان تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ها و دلار و با توجه به اینکه وسایل ورزش اسکی از خارج وارد می‌شود متاسفانه شاهد افزایش چشم‌گیر قیمت‌های وسایل این ورزش هستیم که ورزشکاران را در تامین آنها با مشکل رو‌به‌رو کرده است.

پورجعفری به یک موضوع جالب نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به هزینه‌بر بودن ورزش اسکی و با توجه به اینکه رشته رولر اسکی در استان طرفدارهای خاص خود را دارد توانستیم کفش رولر اسکی را در داخل استان بومی‌سازی کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از خواص ورزش اسکی جدا از اینکه می‌تواند به ورزش استان کمک کند زمینه‌ساز رونق اقتصاد و تولید ثروت است چراکه اسکی به عنوان یک ورزش توریستی هم مطرح است.

سرمایه‌گذاری در ساخت پیست اسکی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند

رئیس هیات اسکی سروآباد اظهار کرد: هیات اسکی سروآباد به دلیل عدم همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان فعال نیست.

امیر مروتی افزود: ورزش اسکی یک ورزش گران و نیازمند سرمایه‌گذاری در بحث احداث پیست است و به دلیل اینکه سروآباد یک شهرستان کوچک است علی‌رغم داشتن پتانسیل‌های طبیعی برای ایجاد پیست در این شهرستان، متاسفانه هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به هزینه‌کردن در ساخت پیست شهرستان نمی‌شود و این مشکل اصلی هیات سروآباد است.

مروتی ادامه داد: البته این را نیز باید گفت که قول‌هایی برای ساخت پیست اسکی در منطقه ژالانه و هزارخانی به دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه داده شده است.  

در همه شهرستان‌های استان قابلیت ایجاد پیست اسکی وجود دارد

 رئیس هیات اسکی سقز گفت: در حال حاضر اگر منطقه درست به کشور معرفی شود با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند برای سرمایه‌گذار در احداث پیست جذاب باشد و این کمک شایانی به پیشرفت ورزش اسکی در استان و شهرستان سقز می‌کند.

مسعود شریفی افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی و برفگیر بودن منطقه، در همه شهرستان‌های استان قابلیت ایجاد پیست اسکی وجود دارد اما به دلیل هزینه‌بر بودن و شرایط خاص ایجاد پیست، تنها پیست استاندارد کردستان در شهرستان بیجار قرار دارد.

وی تصریح کرد: تنها شرایط جوی و برف برای ایجاد پیست اسکی در استان کافی نیست چون احداث پیست امکانات رفاهی از جمله جاده دسترسی آسان و کمپ اسکان نیاز دارد.

رئیس هیات اسکی سقز خاطرنشان کرد: پیست وَزَنه سقز یکی از پیست‌های مناسب اسکی در کشور با وجود شرایط مناسبی که دارد به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان سقز تقریبا 100 ورزشکار بیمه شده در رشته اسکی وجود دارد که 20 نفر آنها بانوان هستند.

وی همچنین اظهار کرد: پیست اسکی سقز یکی از پیست‌هایی است که حتی تا اواسط فصل بهار هم می‌توان از آن استفاده کرد.

پیست وزنه سقز حدودا در40 کیلومتری شهر سقز به طرف بانه و ارتفاعی بالغ بر 2 هزار و 700 متر ارتفاع دارد.

پیست نسار بیجار نیز یکی از بهترین پیست‌های کشور است که در سال 88 در حدود 112 هکتار به بهره‌برداری رسید.


پیست وَزَنه سقز

انتهای پیام/1000

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: