دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۱
مغز انسان پس از تصمیم گیری‌های متعدد در طول روز، دچار نوعی خستگی به نام «خستگی تصمیم گیری» می‌شود. استفاده و کمک گرفتن از برخی روش‌ها می‌تواند به پیشگیری یا کاهش این نوع تصمیمات کمک کند.
خستگی تصمیم گیری
 
آوای خزر: تصور کنید در حال انجام ورزش روزانه خود هستید و در دقایق پایانی، دیگر به سختی می‌توانید حرکت دیگری را انجام دهید. ماهیچه‌های شما دچار خستگی زیاد شده اند و توانایی فیزیکی‌تان کاهش پیدا کرده است. این مفهوم و تصور را می‌توان برای توانایی‌های ذهنی نیز به کار برد، که آن را «خستگی تصمیم گیری» می‌نامند. در این مقاله ابتدا با مفهوم «خستگی تصمیم گیری» و تأثیر منفی آن بر روی انتخاب‌ها آشنا می‌شوید، سپس استراتژی‌هایی را برای پیشگیری یا کاهش این تاثیرات به شما معرفی خواهیم کرد.
 

خستگی تصمیم گیری چیست؟

خستگی تصمیم گیری به این موضوع اشاره دارد که پس از یک دوره طولانی از تصمیم گیری‌های مختلف، کیفیت قدرت و توانایی شما در گرفتن تصمیمات مناسب کاهش پیدا خواهد کرد. به عبارت ساده؛ زمانی که مجبور می‌شوید در طول روز تصمیمات سختی بگیرید، این موضوع باعث خواهد شد که در انتهای روز به راحتی تصمیمات نامناسبی بگیرید.
آشنایی با مفهوم «خستگی تصمیم گیری» می‌تواند به شما در ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگیتان کمک کند تا بتوانید انرژی و قدرت ذهنی خود را برای گرفتن تصمیمات مهم ذخیره کنید.
 

تاثیر خستگی تصمیم گیری در زندگی

خستگی تصمیم گیری توضیح می‌دهد که چرا ممکن است در طول روز به دنبال میانبر‌هایی برای تصمیمات خود باشید. حتی ممکن است به این نتیجه برسید که در برابر تصمیمات خود تسلیم شده و هیچ کاری انجام ندهید.
برای مثال ممکن است به یک ایمیل، به جای آنکه پاسخی محافظه کارانه بدهید، با عصبانیت پاسخ دهید. یا اینکه در اواخر شب، به صورت آنلاین، چیزی را بخرید که اصلا به آن نیازی ندارید...
خستگی تصمیم گیری می‌تواند بر روی همه افراد تاثیر بگذارد و این تصمیمات می‌توانند عواقبی ماندگار داشته باشند.
به یاد داشته باشید که داشتن برنامه در زندگی می‌تواند تعداد تصمیمات ما را در طول روز محدود کند، که این امر باعث افزایش تصمیم گیری‌های درست و مناسب خواهد شد.
 
خستگی تصمیم گیری
 
 

۹ روش برای مقابله با خستگی تصمیم گیری

در ادامه به ۹ استراتژی برای مقابله با خستگی تصمیم گیری اشاره خواهیم کرد.

۱. مهمترین تصمیمات خود را در صبح بگیرید

ذهن شما در صبح شفاف‌تر و روشن‌تر است، زیرا هنوز از فعالیت‌های روزانه خسته نشده اید. در صبح، شما هنوز با سیلی از تصمیمات مواجه نشده اید و می‌توانید درباره وضعیت خود صبر کرده و فکر کنید.

۲. برای تصمیماتی که ضروری و فوری نیستند، گزینه ساده‌تر را انتخاب کنید

برای موضوعاتی که اولویت پایینی برای شما داشته و در بلندمدت هیچ تاثیری نخواهند داشت، سراغ گزینه‌های ساده‌تر بروید. چه انتخابی باعث می‌شود که کمتر آشفته و مضطرب شوید؟ در حال حاضر انجام چه کاری آسان‌تر است؟
بسته به پیچیدگی و دشواری یک موضوع، تصمیمات بزرگ اغلب با توجه به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت شما، نیاز به زمان و توجه بیشتری دارند. برای تصمیمات فوری، احتمالاً کمترین مقاومت و مخالفت، بهترین گزینه خواهد بود.
برای مثال شما برای خرید نخ دندان به فروشگاه می‌روید. با اینکه می‌دانید تمام برند‌ها یک کار را انجام می‌دهند، با این حال در فروشگاه می‌ایستید و درباره ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها فکر می‌کنید. برای این تصمیمات کوچک فقط چیزی که می‌خواهید را بردارید و به باقی کار‌های خود برسید.

۳. برای تصمیمات روزانه خود، از شب قبل برنامه ریزی کنید

بهتر است برای تصمیمات کم اهمیت و ناچیز روزانه خود، از شب قبل برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر نمی‌دانید فردا برای ناهار چه چیزی می‌خواهید به سر کار ببرید، بهتر است شب قبل گزینه‌های خود را بررسی کنید تا اینکه مجبور نباشید ساعت ۱۱:۳۰ صبح برای خرید همبرگر از محل کار خارج شوید.

۴. برای تصمیم گیری در اواخر روز، ابتدا غذا بخورید و در زمان گرسنگی هیچ تصمیمی نگیرید

تحقیقات نشان می‌دهند که با معده خالی، نباید تصمیمات مهم گرفت. به هنگام گرسنگی، معده هورمونی به نام گرلین ترشح می‌کند که تأثیری منفی بر تصمیمات می‌گذارد.
این هورمون باعث کاهش تسلط بر انگیزه‌های ناگهانی شده و در نتیجه احتمال تصمیم گیری‌های نامناسب افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین قبل از تصمیمات مهم، مطمئن شوید که گرسنه نیستید!
 
خستگی تصمیم گیری


۵. انتخاب‌های خود را محدود و ساده کنید: چه چیزی و کجا بخورم، چه بپوشم و موارد دیگر 

اگر با تصمیمات زیادی روبرو هستید، هر بار انتخاب‌های خود را به سه گزینه محدود کنید. برای مثال اگر به رستوران می‌روید و می‌خواهید انتخاب کنید چه غذایی بخورید، سعی کنید غذا‌های رستوران را به سه انتخاب محدود کرده، تا زمانی که بتوانید تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مناسب است.

۶. ساده گرا و بسنده خواه باشید

ساده گرایی سبکی از زندگی است که شما را از شر چیز‌های اضافه رها کرده و جا را برای چیز‌های مهم و باارزش باز می‌کند. این سبک از زندگی این امکان را به ما می‌دهد تا آگاهانه انتخاب کرده و وقت، انرژی و پول‌مان را صرف چیز‌هایی کنیم که واقعا اهمیت دارند. با انجام این کار می‌توانید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

۷. به جای کمال به دنبال «به حد کافی خوب» باشید

اگر بر روی چیزی کار می‌کنید که به شما در رسیدن به هدف نهایی‌تان کمک نمی‌‌کند، پس نیاز نیست که آن را در حد عالی انجام دهید. اگر فکر می‌کنید که همه چیز باید کامل باشد، در نتیجه کمال گرایی شما به اهمال کاری تبدیل خواهد شد. کار‌ها را تا به اندازه «به حد کفایت خوب» انجام دهید. اگر این کار بعدا در وضعیت شما بخواهد تاثیری ایجاد کند، همیشه می‌توانید به عقب برگشته و تغییراتی را در آن ایجاد کنید.

۸. در مکان‌هایی که پر از عوامل حواس پرتی است، تصمیم نگیرید

زمان‌های خاصی از روز را برای انجام فعالیت‌های جانبی مانند سر زدن به ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی تعیین کنید. سپس به محض تمام شدن زمان تعیین شده، به سر کار خود بازگردید.
به هنگام خرید، وارد فروشگاه نشوید، مگر اینکه بدانید دقیقا چه چیزی می‌خواهید بخرید. در غیر این صورت، با تصمیمات فراوان و ناگهانی مواجه خواهید شد. اجازه ندهید این حواس پرتی‌های کوچک وارد زندگی شما شوند.

۹. فقط برای مواردی که در لیست کار‌های شما قرار دارند، تصمیم بگیرید

زمانی که بحث اتمام و تکمیل وظایف مهم در میان است، باید از انجام برخی کار‌ها چشم پوشی کنید. اگر بخواهید سر خود را بیش از حد شلوغ کنید، احتمالا از انجام اولویت‌های اصلی خود دور خواهید شد.
 

کلام آخر

شاید بتوان گفت که خستگی تصمیم گیری ممکن است یکی از دلایلی باشد که نتوانسته اید در گذشته، عادات مثبت و کار‌های روزمره‌تان را انجام دهید. با درک مفهوم خستگی تصمیم گیری و نحوه غلبه بر آن می‌توانید گام‌های لازم را برای سازگار شدن با عادات روزانه خود بردارید.
 لطفا نظرات و پرسش‌های خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان آوای خزر به اشتراک بگذارید.
منبع: ستاره
انتهای پیام/1000
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار