دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
سبد خانوار ایرانی به دو گروه مصرف‌کنندگان برنج ایرانی و خارجی تقسیم می‌شود و با وجود افزایش قیمت برنج ایرانی شمار مصرف‌کنندگان کاهش چندانی نداشته است زیرا مصرف‌کنندگان این محصول حتی برنج پرمحصول معمولی را به برنج‌های وارداتی ترجیح می‌دهند.
به گزارش آوای خزر،جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران در مورد ممنوعیت واردات برنج می‌گوید: از سال‌های گذشته این روال وجود داشته البته ممنوعیت واردات برنج نه از ابتدای شهریور بلکه از ابتدای مرداد ماه تا آبان ماه ادامه داشت تا کشاورزان با آرامش روانی بیشتری برای برداشت محصولات‌شان اقدام کنند.

دبیر انجمن برنج ایران ادامه می‌دهد: آنچه باید به آن توجه شود زمان توزیع برنج به بازار است و این موضوع بسیار مهم‌تر از زمان ممنوعیت واردات برنج است، متاسفانه اخیرا در وزارت جهاد کشاورزی با عدم برنامه‌ریزی درست در خصوص وضعیت واردات و توزیع برنج در بازار روبرو هستیم این در حالی است که ضرورت دارد دولت حداقل در سه ماه پاییز از واردات برنج به کشور خودداری کند و اگر وارد هم کرد به بازار عرضه نکند تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به آسانی در بازار عرضه کنند و بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند.

واردات برنج از هند و پاکستان

علیزاده شایق در پاسخ به این پرسش که اغلب برنج‌های وارداتی از کدام کشورها وارد می‌شود، می‌گوید: این برنج‌ها از کشورهای هند و پاکستان وارد می‌شوند که به صورت تهاتری می‌آیند و در قبال فروش نفت به ایران برنج صادر می‌شود البته در گذشته برنج‌های وارداتی به ایران از کشورهای اروگوئه و ویتنام صورت می‌گرفت.

دبیر انجمن برنج ایران در خصوص افزایش قیمت برنج‌های ایرانی طی چند ماه گذشته نیز می‌گوید: در حال حاضر گران‌ترین و خالص‌ترین نوع برنج که دوبار الک شده و دارای کمترین ناخالصی است و کیفیت بالایی دارد در گیلان و مازندران هر کیلو ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. علیزاده شایق همچنین با اشاره به کمترین قیمت برنج در این منطقه هم می‌گوید: قیمت پایین‌ترین نوع برنج در مناطق شمالی کشور حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان در هر کیلوگرم است که جزو برنج‌های معمولی محسوب می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا زمانی که برنج از شمال کشور به شهرهای بزرگ و تهران وارد می‌شود قیمت آن صعودی می‌شود، ادامه می‌دهد: واقعا هیچ دلیل منطقی پشت این قضیه نیست که برنجی که به شهرهای بزرگ می‌آید اینقدر افزایش قیمت داشته باشد. اگر یک وانت باری ۲.۵ تن برنج از شمال به تهران بیاورد هزینه حمل‌ونقل آن حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود یعنی حدود ۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم و در صورتی که بهترین نوع برنج هم باشد و کیلویی ۲۵ هزار تومان قیمت آن باشد با هزینه حمل آن قیمتش ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه برنج‌های معمولی کیلویی ۱۸ هزار تومان را بیش از ۲۰ هزار تومان در تهران می‌فروشند و برنج‌های مرغوب هم بالای ۲۷ هزار تومان شده است.

دبیرانجمن برنج ایران می‌گوید: مردم انتظار دارند زمانی که برنج با قیمت بالا می‌خرند حداقل ناخالصی نداشته باشد اما متاسفانه گونی برنج را که باز می‌کنید هم ناخالصی دارد و هم دارای خرده برنج است و ما شاهد دو بار تقلب در این زمینه هستیم دستکاری در گونی‌های برنج و افزایش قیمت برنج‌های دارای ناخالصی که همه این موارد به عدم نظارت در بخش توزیع و بی‌انصافی برخی کسبه برمی‌گردد.

صادرات محدود برنج ایرانی به امارات و عراق

علیزاده شایق در خصوص صادرات برنج ایران نیز می‌گوید: صادرات برنج بسیار محدود است و تنها در قسمت‌های جنوبی ایران آن هم به صورت تهاتری ممکن است صورت گیرد به عنوان مثال از خوزستان به جنوب عراق برنج ایرانی ارسال می‌شود و به جای آن خرما می‌آورند همچنین از بندرعباس به امارات هم حجم پایین صادرات برنج در حال انجام است.

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه ما هرسال بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن کسری برنج در داخل کشور داریم ادامه می‌دهد: میزان مصرف داخلی برنج سالانه حدود ۳ میلیون تن است که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید داریم و مابقی را وارد می‌کنیم اما در صورت تلاش بیشتر وزارت جهاد کشاورزی می‌توان این کسری را هم در داخل تولید کرد و در این زمینه هم خودکفا شد.

او با اشاره به مشکلات برنج کاران می‌گوید: در حال حاضر شاهد آن هستیم که زمین‌های تولید برنج و شالیزارها به دلایل مختلف خرد می‌شوند و به فروش می‌روند و کشاورزان هم با ماشین‌های فرسوده و مکانیزاسیون ضعیف روبرو هستند و همه این عوامل باعث می‌شود تا تولید برنج محدود باشد.

براساس این گزارش؛ ترخیص برخی کالاها طی سال برای مدتی متوقف و با ممنوعیت فصلی مواجه می‌شود که برنج از جمله این اقلام است که زمان ممنوعیت واردات آن اول مرداد ماه تعیین شده بود و با تصمیم ستاد تنظیم بازار به اول شهریور تا اول آبان ماه تغییر کرد.

در سال گذشته و تا ۲۸ مرداد ماه، حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد و ترخیص شد که واردات این کالا برای امسال حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است؛ به‌طوری که تا کنون ۴۰۰ هزار تن ترخیص و حدود ۳۰۰ هزار تن دیگر باقی مانده است، این در حالی است که بعد از اجرا شدن ممنوعیت فصلی ورود برنج به کشور اگر مشکلات واردکنندگان برنج در حوزه ارز برطرف شود آنگاه ترخیص برنج امکان‌پذیر خواهد بود.

اما با توجه به حجم بالای برنج دپو شده در گمرک ایران که عمدتا تاجران آنها با مشکل تامین ارز مواجه هستند گفته می‌شد که ممکن است ممنوعیت لغو شده، یا تصمیم دیگری اخذ شود. طبق اعلام معاون فنی گمرک ممنوعیت واردات برنج از اول شهریورماه اعمال می‌شود، اما به گفته ارونقی معاون فنی گمرک ایران در این دوره صاحبان برنج‌های رسوبی تحت شرایطی که اعلام می‌شود می‌توانند نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند. همچنین باقیمانده برنج‌های موجود در بنادر و گمرک نیز ظرف هفته آتی تعیین تکلیف خواهد شد./روزنامه اعتماد
 
انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار