دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

فرمانده بسیج مردمی علیه طالبان اسیر شد
محمد اسماعیل خان، فرمانده بسیج مردمی علیه طالبان در هرات و چند مقام دولتی به اسارت طالبان درآمدند. گروه طالبان اعلام کرد که پس از تصرف هرات از سوی این گروه محمد اسماعیل خان، عبدالرحمن رحمان، معاون وزارت داخله افغانستان، نبی احمدزی، فرمانده قول اردو/سپاه ظفر، عبدالصبور قانع والی هرات و حسیب صدیقی، رئیس امنیت این ولایت تسلیم طالبان شده‌اند.

علم‌الهدی: حرم شلوغ است؟ مگر مترو و اتوبوس شلوغ نیست؟
امام جمعه مشهد گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) بالاترین عبادت است، اما عبادت را نمی‌توان با فعل حرام انجام داد. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) حرام است و با انجام کار حرام نمی‌توان برای این امام بزرگوار عزاداری کرد. حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی خاطرنشان کرد: عزیزان مسئول در عرصه‌های نظامی، امنیتی و انتظامی باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه نظارت و با متخلفین برخورد کنند. گفته می‌شود حرم شلوغ است. مگر مترو، اتوبوس و ون‌ها شلوغ نیست؟ مگر این‌ها قابل کنترل نیستند؟ مسئولین باید تعداد وسایل حمل و نقل عمومی را افزایش دهند و در هر وسیله‌ای هم ماموری برای نظارت بر فاصله‌گذاری‌ها قرار دهند. مسئولین ما باید در اجرای پروتکل‌های بهداشتی دقت و مراقبت کنند.

سن ثبت‌نام واکسیناسیون ۳ سال کاهش یافت
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به روسا و سرپرستان دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور اعلام کرد که سن ثبت‌نام واکسیناسیون گروه‌های هدف ۳ سال کاهش یابد.

طالبان: دیپلمات های ایرانی در امنیت هستند
سخنگوی طالبان اعلام کرد که دیپلمات های کشورهای خارجی ازجمله جمهوری اسلامی ایران در امنیت کامل خواهند بود. ذبیح الله جاهد در گفتگو با یک رسانه افغانستانی تاکید کرد: تمام دیپلمات های حاضر در افغانستان در امنیت هستند و مشکلی برای آن ها ایجاد نخواهد شد. وی افزود: به خصوص دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در هرات و جاهای دیگر از امنیت برخوردار هستند و کسی با آن ها کاری ندارد و ما به امنیت آن ها اولویت داده ایم و متوجهشان هستیم.


۵۲۷ تن دیگر با کرونا جان باختند
از روز قبل تا نیمروز ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۹ هزار و ۱۱۹ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۸۵ نفر رسید. تا کنون سه میلیون و ۶۷۴ هزار و ۵۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

اظهارات رئیسی درباره واردات واکسن
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با تاکید بر اطلاع رسانی شفاف و دقیق در زمینه کرونا و تلاش دشمنان برای فضاسازی های منفی در این خصوص، گفت: سخنگوی ستاد ملی کرونا، کمیته اطلاع‌رسانی و صدا و سیما باید روند اطلاع‌رسانی را مدیریت کنند تا مردم به صورت دقیق، شفاف و سریع و از طریق مراجع رسمی در جریان اخبار مربوطه قرار بگیرند. رئیسی با تاکید بر اینکه صف‌هایی که در رابطه با واکسیناسیون و تهیه دارو شکل می‌گیرد بایستی سریعا جمع شوند و با مدیریت مناسب شاهد اینگونه صف‌ها نباشیم، گفت: دارو به اندازه کافی وجود دارد و روند واکسیناسیون نیز سرعت خواهد گرفت. رئیس جمهور اظهارداشت: برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد و واردات واکسن، همزمان با تولید واکسن داخلی سرعت گرفته است.

نمی‌شود بگوییم عزاداری در فضای باز برگزار شود و هیأت بگوید چشم
رضوی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برگزاری هیات در فضای باز در مشهد فراهم نیست، گفت: نمی‌شود بگوییم مراسم عزاداری در فضای باز برگزار شود و هیأت بگوید چشم.

آمادگی چین برای به رسمیت شناختن طالبان
رویترز نوشت: چین آماده است تا در صورت سقوط کابل، طالبان را به عنوان حاکم مشروع افغانستان به رسمیت بشناسد؛ دورنمایی که تلاش‌های دولت بایدن را برای مقابله با شبه‌نظامیان مذکور تضعیف می‌کند.

شرط اشرف غنی برای استعفا
رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید که زمانی از قدرت کنار خواهد رفت که مردم افغانستان در مورد جانشین وی تصمیم بگیرند. غنی ظاهراً به اظهارات عمران خان، نخست وزیر پاکستان اشاره کرد. عمران خان دیروز در صحبت آنلاین با رسانه‌های بین‌المللی گفت که طالبان می‌خواهند که رئیس جمهور اشرف غنی از قدرت کنار رود.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار