دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
با تأکید بر حفظ هویت و بافت سنتی انجام‌شد
ثبت ملی جمعه‌بازار جویبار در یکصد سالگی
فرماندار شهر ساحلی جویبار اعلام کرد: جمعه‌بازار این شهرستان با قدمتی بیش از صد سال، با شماره ثبت ۲۰۴۷ به عنوان میراث ناملموس فرهنگی ثبت ملی، و بر حفظ هویت، شکل و بافت سنتی آن نیز تأکید شد.
آوای خزرآزاده بابانژاد: یکی از بازار‌های هفتگی استان مازندران که شور و حال وصف‌ناپذیری در آن وجود دارد و یکی از ویژگی‌های مهم آن صمیمیت، بازارگرمی‌ها و معرکه‌گیری‌های سنتی و فروش محصولات ارگانیک و کالا‌هایی با قیمت مناسب و با کیفیت است، جمعه‌بازار شهر ساحلی جویبار نام دارد.

حالا خبر رسیده است که این بازار جذاب، ثبت ملی شده است، این یعنی دارای شناسنامه شده و برنامه‌ریزی برای حضور خریدارانی متفاوت است که فرهنگ، آداب و سنن مردمان جویبار را به شهر و دیار خود در سراسر کشور و آنسوی مرز‌ها می‌برند.

به گفته کمال رستمعلی فرماندار جویبار، جمعه بازار مشهور جویبار که هم در شمال کشور و هم در بین هموطنان سراسر کشور از شهرت و آوازه برخوردار است در دولت آیت‌الله رییسی با پیگیری‌هایی که از سوی مجموعه‌ی استانداری و میراث فرهنگی استان صورت گرفت، با شماره ثبت ۲۰۴۷ به عنوان میراث ناملموس فرهنگی ثبت ملی شد.

او با اعلام اینکه جمعه بازار جویبار از نظر وسعت، شهرت و میزان حضور عرضه‌کنندگان و خریداران یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین بازار‌های شمال کشور به شمار می‌آید، از ویژگی‌های اصلی این بازار مشهور و معروف، به قرار گرفتن آن در قلب بازار اصلی شهر اشاره کرد.

فرماندار جویبار این را هم اضافه کرد که جمعه‌بازار جویبار در یک نقطه‌ای قرار دارد که کشاورزان، روستاییان و خانم‌های خانه‌دار می‌توانند محصولات باغی و خانگی مرتبط با غذا‌های محلی و سفره‌های زیبا و رنگین سنتی را به فروش برسانند و همین تنوع محصولات، این بازار را به یکی از زیباترین و شلوغ‌ترین بازار‌های شمال کشور تبدیل کرده است.

رستمعلی با بیان اینکه قدمت جمعه‌بازار جویبار به بیش از صد سال می‌رسد، یادآور شد: در حافظه تاریخی شهرستان جویبار آمده است که از دیرباز مردم مازندران و به ویژه مردم جویبار محصولات کشاورزی خود را در این بازار عرضه و بدون واسطه به مردم ارائه می‌کردند، از این نظر هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی، قیمت آنچه که عرضه می‌شود قابل مقایسه با بازار نیست و بدون واسطه و با کیفیت بسیار خوب به مردم عرضه می‌شود.

او این را هم گفت که البته در بیشتر شهر‌های مازندران و شمال کشور بازار‌های محلی وجود دارد، اما همگان اذعان دارند که جمعه‌بازار شهرستان جویبار بزرگترین و مشهورترین بازار محلی شمال کشور به شمار می‌آید.

نماینده عالی دولت در جویبار ادامه داد: بازار کباب جویبار نیز از یک شهرت ملی برخوردار است، و هم گردشگران، بازدیدکنندگان، خریداران و هم خود بازاریان و محلی‌ها طالب این خوراکی هستند.
 
جمعه‌بازار جویبار پس از یک‌قرن ثبت ملی شد
رستمعلی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در جمعه‌بازار جویبار از تعزیه گرفته تا معرکه‌گیری که مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این فعالیت‌ها، بازار جویبار را به یک فضای بانشاط، جذاب و متنوع تبدیل کرده که از اقصی نقاط کشور برای بازدید از آن با شوق و رغبت حضور پیدا می‌کنند.

او با اعلام اینکه نسبت به پنج سال گذشته عرضه‌کنندگان و خریداران بازار به دو برابر گذشته افزایش یافتند، افزود: با سیاست‌های دولت سیزدهم و تلاش نماینده عالی دولت در مازندران جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، این بازار یک فرصت بسیار بی‌نظیر برای عرضه‌ی محصولات تولیدی کشاورزان و روستاییان است.

فرماندار جویبار این را هم گفت که تأکید استاندار مازندران این بوده است تا هویت، بافت و شکل سنتی و فرهنگی جمعه‌بازار که متعلق به فرهنگ و اصالت مازندران است حفظ شود.

رستمعلی با توجه به ثبت ملی جمعه‌بازارجویبار بیان کرد: به نظر می‌رسد که گام‌های جدیدی برای این موضوع برداشته خواهد شد، لذا از همه‌ی مسافران و گردشگرانی که به مازندران سفر می‌کنند خواست تا بازدید از جمعه‌بازار جویبار را در برنامه‌های سفر خود بگنجانند.

انتهای پیام/۱۰۰۱/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار