دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
13 مهر ماه به عنوان روز نیروی انتظامی نام‌گذاری شده است. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از ادغام شدن شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی به وجود آمد و در حال حاضر مسئول حفظ امنیت داخلی ایران است.

روز نیروی انتظامی

 

روز نیروی انتظامی
تاریخ
۱۳ مهر ماه
علت نامگذاری درخواست نیروی انتظامی و تصویب مقام معظم رهبری

 

آوای خزر:  تأمین امنیت، تحکیم نظم و اجرای قانون و عدالت، از مهمترین ارکان ثبات و سلامت نظام اجتماعی و سیاسی است. در کشور ما، بخش عمده این وظیفه، بر عهده نیروی انتظامی است.

 

تاریخچه روز نیروی انتظامی

از سال ۱۳۷۸ با درخواست نیروی انتظامی و تصویب مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا زمان برگزاری هفته نیروی انتظامی از تیرماه به مهرماه انتقال یافت. قبلاً ۲۷ تیر به مناسبت سالروز تصویب قانون ادغام نیروی انتظامی به نام روز نیروی انتظامی و سپس هفته آخر تیرماه به نام هفته نیروی انتظامی نامگذاری شده بود و در این روز و هفته، مراسم ویژه‌‏ای برای بزرگداشت این نهاد انتظامی برگزار می‏‌گردید. ولیکن بعد از بررسی‌ها و جمع‌بندی نظرات و دیدگاه‏‌ها و پیشنهادهای مختلف مقرر شد هفته نیروی انتظامی در مهر ماه، برگزار شود.

از جمله عللی که برای این امر ذکر شد تعطیلی مدارس و دانشگاه‏‌ها و آموزشگاه‌‏ها بود، که طیف عظیم جوانان و نوجوانان کشور را تشکیل می‌‏دهند و نیروی انتظامی اصلی‏ ترین برنامه‏ های خود را در ارتباط با این قشر تهیه و تدارک می‌‏بیند و با تعطیلات تابستانی امکان ارتباط مناسب و برنامه ریزی مطلوب برای آنها وجود نداشت، دیگر اینکه با توجه به درجه حرارت بالا در فصل تابستان امکان اجرای برنامه‏ های مختلف برای همه اقشار مردم و در همه مناطق کمتر امکان‏‌پذیر بود.

 

هفته نیروی انتظامی

 


تعریفی از نیروی انتظامی

قبل از تأسیس نظمیه­ ناصرالدین­ شاهی، امور انتظامی تهران برعهده­ قراول­ ها بود که زیر نظر کلانتر تهران خدمت می‌کردند. اندیشه­ تأسیس نظام نوین ایجاد نظم و امنیت در شهرها و مناطق مختلف کشور یا همان سازمان پلیس در ایران، نخستین بار در دوره­ ناصرالدین­ شاه قاجار به وجود آمد. شاه در سفر دوم خود به فرنگ، نظم و ترتیب پلیس وین را پسندید و «کنت دومونت فور» ایتالیائی را - که در وین خدمت می­‌کرد – برای ایجاد تشکیلات پلیس در ایران به خدمت گرفت.

نخستین تابلو شهربانی تهران در روز ۱۶م ذی­قعده­ ۱۲۹۵ق، پس از ­ورود کنت، بر سردر عمارتی واقع در خیابان الماسیه(باب همایون) نصب گردید. بر روی تابلو، عبارت «ادارۀ جلیلۀ پلیس دارالخلافه و احتسابیه» نقش بسته بود که نشان می­ دهد در ابتدا تأسیس، وظیفه شهربانی و شهرداری تهران در یک واحد تمرکز داشته است. مدتی بعد این اداره به وزارت نظمیه تبدیل شد.

در زمان علاء­الدوله، تعدادی مستشار نظامی برای ژاندارمری به خدمت گرفته شد. این گروه با سرپرستی وستداهل، مستشار سوئدی، اصلاحاتی در نظمیه به وجود آورد. مستشاران سوئدی، به آموزش اهمیت زیادی می‌دادند و آموزشگاه­ هائی برای آژان­‌ها و صاحب­ منصبان(افسران) در تهران و قزوین به وجود آوردند. همچنین در این دوره، ژاندارمری و پلیس تأمینات(آگاهی) نیز به سبک نوین و به همت مستشاران سوئدی در تهران ایجاد شد.

پس از ورود رضاخان به عرصه­ سیاسی کشور، نظمیه به وزارت جنگ منتقل شد. از دیگر تغییرهای صورت گرفته در این دوره، تغییر رسمی نام نظمیه به شهربانی و تغییر نام‌­های درجه‌ها و سازمان­‌ها و ادارات تابعه­ نظمیه در دوره­ ریاست سرپاس مختاری است. پلیس ایران در دوره­ پهلوی دوم نیز، از دو قسمت مهم پلیس شهرى(شهربانی) و ژاندارمرى(مرزى و روستائى) تشکیل شده بود.

 

۱۳ مهر روز نیروی انتظامی

 


بعد از پیروزى انقلاب، کمیته­ انقلاب اسلامى نیز به عنوان یکى از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت و دفاع از ارزش­‌هاى انقلاب در داخل کشور به این مجموعه افزوده شد. در سال ۱۳۷۰، مجلس شوراى اسلامى، با ادغام این سه نیرو در یکدیگر موافقت و تأسیس تشکیلات پلیس واحد را تصویب کرد. اکنون واژه­ «ناجا» (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) معرف پلیس ایران است.

بر اساس قانون جدید، پلیس ایران، جزئى از ستاد نیروهاى مسلح و وابسته به وزارت کشور و در تبعیت از رهبری معظم نظام قرار دارد. در حال حاضر پلیس جدید ایران شامل سه بخش تقریباً مستقل فرماندهی، حفاظت و اطلاعات و سازمان عقیدتى - سیاسى است.

 

هدف از روز نیروی انتظامی

هدف از تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایشی عمومی و فردی و نگهبانی و پاسداری از‌ دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهارچوب قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در قلمرو کشور ایران است. هدف از روز نیروی انتظامی تشکر و قدردانی از بزرگ مردانی است که حافظ جان و مال و ناموس کشورمان در قلمرو مرز کشورمان هستند همچنین به نمایش گذاشتن توانمندی، اقتدار، کارآمدی و هوشمندی پلیس است. در هفته نیروی انتظامی با تقویت رویکرد جامعه محوری و نمایش پلیس دانش بنیان و فناورانه و مقتدر، گونه‌های از توانمندی، کارآمدی، هوشمندی و ذکاوت کارکنان را به منظور افزایش سطح احساس امنیت، جلب مشارکت مردمی و ارتقا انضباط اجتماعی و اخلاقی به منصه ظهور برسد.

منبع: ستاره

انتهای پیام/1000

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار