آوای خزر- حسین احمدی:
۲۲۹، ۲۲۸، ۲۲۷، ۲۲۶، ۲۲۵ و...
گذرتان اگر به بلوار داراب ساری افتاده باشد، این اعداد برایتان آشنایند چراکه در ابتدای این بلوار تابلوی روزشماری وجود داشت که شمارش معکوسی بود بر پایان پروژه «پل تا پل».
پس از مدتی باطری این تابلو به ظاهر حسابگر ازکار افتاد و در نهایت، دیگر اثری از آن نیست!
این تابلو، نوید روزهای خوش را میداد و سارویها میتوانستند بجای اینکه در انتهای بلوار داراب با سدی بنام «تجن» متوقف شوند، با اُتُل هایشان به آن سوی روخانه بروند و شرق تا غرب ساری را گز کنند.
پل کابلی در جوار پل راه آهن بر روی رودخانه تجن ایجاد شد، اما جاده متصل کننده این پل به پل ذغالچال سالها متوقف است و این پل بتنی همچون پلِ آهنی همجوارش عاقبت بخیر نشد.
ساری؛ شهر پروژههای فرتوتمتولیان شهرداری ساری پس از این توقف طولانی، سرانجام تصمیم به تکمیل این پروژه گرفتند و امروز خبرنگاران را به دیدار این راه ۱۰ ساله بردند تا دردهایش را تشریح کنند.
هرچند غیبت شهردار تازه کار ساری که - جا پای شهردار سابق گذاشته و رویش را از رسانهها میپوشاند - توی ذوق میزد، اما خبرنگاران ساروی زیر آفتابِسوزان از این پروژه عیادت کردند تا در جریان روند اجرایی و مشکلاتش قرار گیرند.
البته چشمِ شهروندان ساروی به پروژههای پیر عادت دارد و پیش از این هم با پروژههای فرتوت شهرشان روزگار گذراندند... با پروژههای نیمه کارهای همچون محور ۱۷ ساله ساری - تاکام، استادیوم ورزشی و پیست دوچرخه سواری ۲۳ ساله ماهفروجک، کارخانه ۱۰ ساله زباله سوز، میدان ۱۴ ساله میوه و تره بار، مجتمع فرهنگی و هنری ۱۳ ساله کردان و شهربازی ۱۰ ساله فرح آباد.
زمان پایان پروژه مشخص نیستمعاون فنی و عمرانی شهردار ساری در بازدید از پروژه بزرگ «پل تا پل» با اشاره به اینکه رعایت استانداردهای کمی و کیفی طرحها، اولویت شهرداری ساری است، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پروژه مغفول و معطل مانده «پل تا پل» از سال گذشته آغاز و هم اکنون در دست اجراست.
لطف الله کریمی طول این پروژه را ۲۶۰۰ متر و عرض آن را ۲۶ و نیم متر اعلام کرد و افزود: این پروژه در انتهای بلوار داراب از پل کابلی «شهید رنجبر» آغاز و به پلهای «شهید نوری» در منطقه ذغالچال منتهی میشود که با اتمام آن بخشی از ترافیک بلوار امام رضا (ع) در منطقه غرب ساری تسهیل شده و علاوه برآن اثر وضعی مناسبی بر روان سازی ترافیک شهری ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه با استفاده از ظرفیت سازمان عمران شهرداری ساری و بصورت دو شیفت در حال انجام است، یادآور شد: بیش از ۶۰ درصد از تملکات در مسیر پروژه انجام و مابقی نیز در دست اقدام است.
معاون فنی و عمرانی شهردار ساری با اعلام اینکه آزاد سازی تملکات و تاسیسات زیربنایی آب، برق و گاز از مهمترین اقدامات این پروژه میباشد، گفت: شرایط آب و هوایی دراتمام پروژههای عمرانی تاثیر گذار بوده و نمیتوان زمان مشخصی برای بهره برداری تعیین کرد، اما تلاش میکنیم این جاده را با تامین منابع در کوتاهترین زمان به پایان برسانیم.
اجرای پروژه، ۶ برابر گرانترکریمی با اشاره به اینکه برآورد اولیه برای احداث این پروژه ۲۵ میلیارد تومان بود، یادآور شد: اکنون مبلغ اجرای این پروژه به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه در گذشته بخشی از مسیر با اعتبار ۵۲ میلیارد تومانی آزاد شد، اضافه کرد: برای آزادسازی مسیر باقیمانده ۷۲ میلیارد تومان اعتبار نیازاست.
معاون فنی و عمرانی شهردار ساری توضیح داد: پروژه «پل تا پل» بیش از ۱۰ سال متوقف بود و با بهرهگیری از ظرفیت سازمان عمران شهرداری طی ۶ ماه گذشته از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار شد و این درحالی است که در گذشته برای اجرای اینگونه پروژهها - بی توجه به توان و ظرفیت درون سازمانی - از حضور پیمانکارانبهره برده میشد.
کریمی خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف کاهش مصرف انرژی، رفع گرههای ترافیکی، سهولت دسترسی در نقاط ورودی و خروجی شهر و توسعه متوازن اجرایی میشود.
شهرداری، پیمانکار میشودهمچنین رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری ساری در این بازدید با اشاره به اهمیت پروژه «پل تا پل» در روان سازی ترافیک شهری اظهار کرد:کاهش طول مسیر شرق به غرب شهر ساری، سهولت عبور و مرور شهروندان و روان سازی ترافیک از مزایای این پروژه است.
مرتضی بربسته با اشاره به اینکه مجموعه سازمان عمران شهرداری حضور مستمر و فعال در این پروژه دارد، افزود:با استفاده از توان سازمان عمران، ۲۰ هزار متر مکعب خاکبرداری در این جاده صورت گرفت.
هرچند متولیان شهرداری، پایانی را برای این پروژه اعلام نکردند، شهروندان ساروی روزشمار ذهنی شان همچنان روشن است و به امید روزی هستند که روبان قرمز این پروژه قیچی بخورد تا در جوار رودخانه تجن، روزگاران دلپذیری را سپری کنند.
انتهای پیام/۱۰۰۰