دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷

به گزارش آوای خزر، :رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت طی یادداشتی خدمات دندانپزشکی را چهارمین خدمت درمانی گران در دنیا خواند و گفت: بر همین اساس تعرفه‌گذاری خدمات دندان‌پزشکی در شورای‌عالی بیمه سلامت مصوب شد و به دستور وزیر بهداشت در کمتر از یک ماه آینده جزییات آن مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

در متن یادداشت دکتر کیانوش جهانپور- رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت که با عنوان "تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی در گام آخر" در اختیار ایسنا قرار گرفت، آمده است:


«سلامت دهان، به‌ تعبیری پنجره یا دروازه سلامت محسوب می‌شود. سازمان بهداشت جهانی در تعیین راهبردها و خط‌مشی‌های پیش روی نظام‌های سلامت، سلامت دهان را جزء اولویت‌ها قرار داده و نظام‌های سلامت توسعه یافته، با توجه جدی به برنامه‌های کلان آموزشی، پیشگیری و درمان، به نوعی جوامع خود را علیه بیماری‌های وابسته و پیوسته، مصون نگاه می‌دارند و از سوی دیگر در همه کشورها، خدمات دندان‌پزشکی، جزء خدمات گران‌قیمت سلامت است.


بیماری‌های دهان و دندان همچنان بخش قابل توجهی از هزینه‌های سلامت مردم، به ویژه بیماری‌های گروه‌های کم درآمد و با درآمد متوسط را به خود اختصاص می‌دهد و تأکید بر سلامت دهان و دندان به عنوان یک مؤلفه اساسی سلامت عمومی بشمار می‌رود.


سواد سلامت دهان (OHL) نیز بر سلامت دهان و دندان و بالتبع بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد و سواد پایین سلامت دهان هم می‌تواند تأثیر مالی قابل توجهی بر جامعه داشته باشد.


حال و روز سلامت دهان در ایران ما هم چندان خوش نبوده است و برخلاف ارتقای چشمگیر شاخص‌های سلامت در دهه‌های اخیر و به رغم توسعه مطلوب کمی و کیفی نیروی انسانی و آموزش عالی و تخصصی دندانپزشکی در ۴۰ سال گذشته، اما بهبود شاخص‌های سلامت دهان و دندان هماهنگ و همگام با این پیشرفت‌ها به نظر نمی‌رسد.
مشکلات دندانپزشکی درمان نشده مشخصا با تعدادی از دیگر موارد بهداشتی از جمله بیماری‌های تنفسی و حتی قلبی، مغزی و عروقی مرتبط است و البته دندانپزشکی علاوه بر پیچیدگی‌های مرسوم خود، در همه جوامع پرهزینه بوده و پرداخت مبالغ هنگفت درمان از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است. مشکلات سلامت دهان و دندان یک بیماری شایع و گران قیمت هم برای جامعه و هم برای افراد مبتلا است و بر شاخص «کیفیت زندگی افراد مرتبط با سلامتی» (HRQoL) تأثیر می‌گذارد.


خدمات دندانپزشکی چهارمین خدمت درمانی گران در دنیا است. فقط در ایالات متحده، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار سالانه برای مراقبت از دهان و دندان هزینه می‌شود. در اتحادیه اروپا، هزینه‌های سالانه برای سلامت دهان و دندان در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، بیش از ۷۹ میلیارد یورو تخمین زده شده است؛ این بیش از آن است که برای مراقبت از سرطان یا بیماری‌های تنفسی در همین کشورها هزینه شده است.


بررسی هزینه‌های دندانپزشکی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که هزینه‌های سلامت دهان و دندان بالاتر و سریع‌تر از سایر حوزه‌ها افزایش می‌یابند و در این میان عدم وجود راهنمای تعرفه‌ای بر مشکلات این حوزه می‌افزاید.
تعرفه گذاری خدمات دندانپزشکی مشخصا شفافیت را افزایش می‌دهد، این امر باعث رقابت و بازنگری روش‌مند هزینه‌ها در طول زمان و ساماندهی اقتصاد سلامت دهان و دندان می‌شود.


در جوامع توسعه یافته، اکثریت قریب به اتفاق دندانپزشکان هزینه‌های خود را با راهنمای تعرفه‌ای کشور یا ایالت خود تراز می‌کنند و خلأ چنین راهنما یا دستورالعملی در ایران سال‌هاست مشاهده می‌شود؛ چنانکه صدها خدمت درمانی در این حوزه هیچگاه تعرفه گذاری نشده است و ارایه دهنده و گیرنده و خریدار خدمت، همزمان از این موضوع آسیب می‌بینند.


وزارت بهداشت در یکسال اخیر با رعایت اصل تقدم پیشگیری بر درمان، برنامه ملی «مدارس عاری از پوسیدگی دندان» را عملا کلید زد و در گام نخست مدارس عاری از پوسیدگی دندانی در مقطع ششم ابتدایی را هدف‌گذاری کرد؛ طرحی که صدها دندانپزشک با بهره‌گیری از بیش از ۳۶۰۰ یونیت دندانپزشکی مستقر در مراکز خدمات سلامت شهری و روستایی بزودی اهداف آن را محقق خواهند کرد و در گام بعد، مدارس عاری از پوسیدگی در مقطع ششم دبیرستان، عملا تحولی چشمگیر در آتیه سلامت دهان و دندان ایرانیان رقم خواهد زد.


همزمان با این اقدامات در سطح اول پیشگیری، سطح دوم پیشگیری و دندانپزشکی نیازمند ساماندهی خدمات و تعرفه‌هاست؛ بدنبال تلاش‌ها و مطالعه جامع موضوع، کلیات این مهم امروز در شورای‌عالی بیمه سلامت مصوب شد و به دستور وزیر بهداشت در بازه زمانی کمتر از یک ماه آینده جزییات آن پس از تکمیل بررسی‌ها و پیشنهادات مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.


تصویب و ابلاغ این تعرفه‌ها که از جمیع ابعاد برای ارایه دهندگان خدمت در بخش خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و دولتی ارایه خواهد شد، گام بلندی در راستای ساماندهی و نظام‌مندی ارایه خدمات سلامت دهان و دندان در کشور خواهد بود.»
انتهای پیام/2000

برچسب ها: دندانپزشکی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار