دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران خبرداد
آغاز سرشماری پرندگان مهاجر در 35 سایت تالابی مازندران
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: سرشماری نیمه‌زمستانی پرندگان مهاجر در 35 سایت تالابی این استان آغاز شده است.

کورس ربیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار آوای خزر در شهرستان ساری، با بیان اینکه سرشماری نیمه‌زمستانی پرندگان مهاجر هم‌زمان با کشورهای اروپایی و غرب آسیا از ابتدای ژانویه آغاز شده است، تصریح کرد: در این ایام تقریبا جابه‌جایی تمام پرنده‌ها انجام شده و چون کمترین جابه‌جایی متصور است و از طرفی سرشماری باید از دقت بالایی برخوردار و حداقل خطا را داشته باشد؛ لذا مناطقی که میزبان پرندگان مهاجر زمستان‌گذران هستند، سرشماری را هم‌زمان آغاز می‌کنند و تمام داده‌ها پس از تنظیم گزارش ملی، به یک مرکز بین‌المللی سرشماری ارجاع داده می‌شود.

وی هدف از سرشماری را بررسی روند کلی جمعیت پرندگان، وضعیت زیستگاه‌ها طی سال‌های مختلف و اینکه شرایط گونه‌های کمیاب بهتر می‌شود یا بدتر، اعلام و خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 500 هزار فرد پرنده وارد تالاب‌های مازندران شدند که نسبت به سال 96 جمعیت و تنوع آن بیشتر شده است. اما تعداد چنگرهای معمولی که بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر را تشکیل می‌دهند و بیشتر نیز در میانکاله زیست‌مندند؛ به دلیل پایین‌آمدن سطح آب خلیج کاهش یافت اما حضور بقیه گونه‌ها خوب بوده است.

"برای امسال نیز جمعیت چنگرها قطعاً نسبت به میانگین 10 سال پیش کاهش دارد".

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با یادآوری اینکه 35 سایت تالابی در این استان، هرساله سرشماری می‌شوند، تعداد گونه‌های سرشماری‌شده را بین 80 تا 90 گونه تالابی عنوان و بیان کرد: بیشترین پرندگان مهاجر کشور را در مازندران داریم، که گاهی یک چهارم و گاهاً تا 30 درصد پرندگان مهاجر و در برخی سال‌ها نیز برحسب شرایط آب و هوایی، بیشتر از میزان را تشکیل می‌دهند.

"تالاب‌های میانکاله، فریدونکنار و سواحل مازندران بیشترین تمرکز پرندگان مهاجر را دارند؛ مرغابی‌ها، قوها، غازها، چنگرها، اگرت‌ها، باکلان‌ها، فلامینگوها و 20 گونه از پرندگان کنارآبزی ازجمله گروه‌های هستند که بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر به ایران را تشکیل می‌دهند".

این مسئول ادامه داد: پلیکان خاکستری، قوها، اردک سرسفید، عقاب دریایی، اردک بلوطی،اردک چشم طلایی و عقاب تالابی بزرگ در لیست گونه‌های حمایت‌شده و رده سرخ و کمیاب پرندگان مهاجر قرار دارند.

ربیعی در پایان گفت: سرشماری نیمه‌زمستانی پرندگان در ایران براساس سرشماری جهانی از 11 دی‌ماه آغاز شده و تا پایان ماه جاری ادامه دارد.

به گزارش آوای خزر، تاکنون 540 گونه پرنده در 22 راسته و 78 خانواده در ایران شناسایی و گزارش شده است که این تعداد معادل تمام  گونه‌های پرنده موجود در قاره اروپاست.

ازجمله پرندگانی که در لیست گونه‌های مهم جمعیتی و لیست سرخ برای ثبت روند جمعیت سالیانه قرار دارند، عبارتند از: اردک مرمری، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک سرسفید، کبک دری، قرقاول، کشیم گردن­سرخ، کشیم گوشدار، لک لک سیاه، پلیکان، باکلان، عقاب خالدار بزرگ، عقاب شاهی، سنقر سفید، عقاب دریایی دم سفید، خروس کولی معمولی، خروس کولی سینه سیاه، سلیم طلایی، چکاوک، سسک درختی، مینای معمولی، گنجشک رودخانه، سهره ریز هندی، پیپت صحرایی، سبزقبای معمولی، ماهیخورک، دارکوب قهوه‌ای، بالابان، شاه طوطی و طوطی طوق.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: