دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
ابراهیمی:
مازندران در حال خفه‌شدن است/ بی‌توجهی به جزایر حرارتی در مازندران
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه مازندران در حال خفه‎شدن است از افزایش جزایر حرارتی در این استان گفت که بی‌خیال آنها شده‌ایم و در ضوابط ساخت و ساز نیز به آنها توجهی نمی‌شود.

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، همایش روز هوای پاک با شعار «هوای پاک؛ اقدام و عمل» صبح امروز 30 دی‌ماه 98 به همت گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با حضور حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران و تعدادی از دانشجویان و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد همچنین اساتید حوزه میحط زیست، آب و منابع طبیعی برگزار شد.

در این برنامه، مدیرکل محیط زیست مازندران همان ابتدای سخنانش با اشاره به برگزاری همایشات و نشست‌هایی که بعضاً راه به جایی نمی‌برد؛ ابراز امیدواری کرد که این همایش به تصمیم‌گیری خردمندانه و عقلایی در استان منتهی شود.

حسینعلی ابراهیمی از حال نذار و ناخوش‌احوالی محیط زیست به‌ویژه مازندران گفت و اینکه اکنون به جایی رسیده‌ایم که همه در حوزه محیط زیست مطالبه‌گر شده‌اند و معلوم نیست مجری و پاسخ‌گو کیست، آلاینده‌های منابع ثابت و متحرک در شهرها جولان می‌دهند و در این وضعیت همه‌چیز بر سر محیط زیست خراب می‌شود در حالی‌که بهداشت، کشاورزی، منابع طبیعی، شهرداری و بسیاری از دستگاه‌های دیگر در حفظ محیط زیست شرح وظایفی دارند.

وی با اشاره به آلودگی لحظه‌ای و سه برابر استاندارد در سال 96 که در مازندران شاهد آن بودیم، اظهار می‌دارد که شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند مازندران دارای هوای پاک بوده و آلوده نیست اما واقعیت تلخ این است که مازندران هم آلودگی هوا دارد.

افزایش جزایر حرارتی در مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین با اشاره به گرمایش زمین، گریزی به ساخت برج‌ها در دل شهرها زد و گفت: روز شنبه با استاندار مازندران نشستی در شورای برنامه‌ریزی داشتیم و در آنجا اعلام کردیم که در ضوابط شهرسازی و نسبت به شکل‌گیری جزایر حرارتی کوتاهی شده است و بی‌خیال شدیم.

"جزیره حرارتی شهری به هر محدوده‌ای اطلاق می‌شود که انسان در آن به ساخت‌و‌ساز پرداخته و دمای آن منطقه در مقایسه با مناطق پیرامونی‌اش به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر است".

وی ادامه داد: با ساخت برج‌ها و ساختمان‌های بلند و ناموزون، جلوی جریانات هوایی گرفته شده، و اکنون مازندران در حال خفه شدن است، و ما شهروندان نیز پشت این برج‌ها در حال خفه‌شدن هستیم و همچنان می‌بینیم مثلاً پروژه‌ای در صلاح‌الدین کلای نوشهر در حال ساخت است که می‌گویند چرا 8 طبقه باشد و 16 طبقه نباشد!

ابراهیمی با اشاره به نقش تأثیرگذاری که دانشگاه می‌تواند در کاهش چالش‌های موجود در حوزه محیط زیست داشته باشد، پیشنهاد داد که باید با دانشگاه بنشینیم و برای حل علمی و عملی مشکلات چاره‌اندیشی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به وضعیت میانکاله و خشک‌شدن 20 درصد از اراضی تالابی ضلع غربی این اکوسیستم آبی، بیان کرد: اکنون مناطق شرقی مازندران و غربی گلستان در تهدید ریزگردهاست. علاوه بر آن بلای دیگری نیز بر سر تالاب و حق‌آبه آن آوردیم و آن هم اینکه در بالادست تالاب در حدفاصل مازندران و گلستان، 17 تا 18 سد و سیل‌بند در بالادست زده شد، بخش کشاورزی نیز از آب منتهی به تالاب استفاده می‌کند و چیزی برای تالاب میانکاله باقی نمی‌ماند.

دغدغه‌های ناتمام محیط زیست

وی همچنین از قصه پُرغصه استفاده از مازوت بی‌کیفیت در نیروگاه نکا گفت که آلودگی آن از بندرترکمن در گلستان تا فریدونکنار در غرب مازندران را در برمی‌گیرد.

ابراهیمی از وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز گفت که آب‌های زیرزمینی را می‌بلعند و در نهایت به آب و خاک صدمه وارد می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به معظل بزرگ پسماند در استان‌های شمالی و به‌ویژه مازندران، اظهار می‌دارد: در این سال‌ها به‌گونه‌ای در این زمینه کار شده است که گویا پسوند از اولویت‌های این استان نبوده است و باوجود همه تلاش‌هایی که می‌شود هنوز یک سایت استاندارد دفن بهداشتی زباله در استان نداریم.

وی یادآور شد که سرانه تولید روزانه پسماند در کشور 600 گرم و در مازندران 1000 گرم است. (سرانه تولید زباله در دنیا 250 تا 300 گرم است).

ابراهیمی همچنین از دیگر دغدغه‌های محیط زیست هم گفت؛ از قانون‌هایی که در دل خود موادی دارند که به نوعی با قانون در تضاد است! از فاضلاب‌هایی که به دریا می‌ریزد و وقتی محیط زیست وارد عمل می‌شود؛ سفیر و وزیر تماس می‌گیرند مانند داستان همین پلاژهای شهرهای ساحلی ....

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: دیگر اجازه نمی‌دهیم این بی‌مبالاتی‌ها صورت بگیرد، 5 دهه یا 10 دهه بی‌مبالاتی کافی‌ست.

وی در پایان با بیان اینکه همه مشکلاتی که عنوان شد مانند سرماخوردگی‌ست و درد بی‌درمان نیست، گفت: باید تعارفات کنار گذاشته شود، باید کنار هم بنشینیم و صحبت کنیم و به چالش‌ها پایان دهیم.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها