دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
تلفات در میانکاله از 6 هزار گذشت....
تردید در جزیره
شامگاه چهارشنبه دوم بهمن‌ماه بود که نخستین تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله گزارش شد، صبح پنج‌شنبه تعدادشان را 500 یا 550 اعلام کردند و امروز دوشنبه هفتم بهمن‌ماه از 6 هزار لاشه فراتر رفته است. نمونه‌برداری‌ها همچنان ادامه دارد و فرضیه‌های متفاوتی، همچنان جزیره را در تردید فرو برده است. کاش این بحران زودتر پایان یابد.

آوای خزر – آزاده بابانژاد: مهاجرانی خسته از راه، چندماهی‌ست که در ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله میهمان شده‌اند، به آرزوی بهاری که جوجه‌ها سر از تخم برآورند و به امید بازگشت به موطن اصلی‌شان.... حالا این‌روزها دسته‌دسته می‌میرند، آب‌زی، کنارآبزی و خشک‌زی، چنگر، فلامینگو، اردک و کاکایی، فرقی ندارد....

دامپزشکی می‌گوید: هنوز بررسی‌ها ادامه دارد، لاشه پرنده و حتی پرنده زنده به آزمایشگاه مرکزی در تهران ارسال شده است، اما نتیجه به‌لحاظ بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که بیشتر مورد نظر بود، منفی‌ست. اکنون خودِ کارشناسان به تالاب و خلیج آمده‌اند...

محیط زیست اما گویی که ویروس آنفلوآنزا که چه عرض کنیم، انگار ویروس کرونا! در شبه‌جزیره جا خشک کرده باشد، از ورود تورهای گردشگری ممانعت می‌کند، و می‌گوید این ممانعت از تیرماه به‌دلیل پاره‌ای از مسائل بوده و اکنون تنها تورهای آموزشی اجازه ورود دارند. این موضوع تورهای گردشگری را با چالش مواجه کرده و سفر بسیاری از آنها به مقصد میانکاله لغو شده است در صورتی‌که محل بحران ربطی به زون گردشگری ندارد. دستور ممنوعیت شکار و صید و فروش پرندگان مهاجر در سراسر استان بنا بر احتیاط ممنوع اعلام شده، بازار پرنده‌فروشی انگار کاهش یافته، اما ادامه‌دار است.

سوالات متعددی ذهن‌ها را درگیر کرده است و تردیدهای زیادی وجود دارد. در این سال‌ها به‌قدری از مسئولان راست و ناراست را با هم شنیده‌ایم که اکنون نمی‌دانیم درست است یا نادرست، آنفلوآنزاست یا نیست؟ تصاویر و نشانه‌ها شبیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، دهان‌های کف‌کرده و گردن‌های افتاده، این را کارشناسان می‌گویند، برخی‌ها از پراکنده‌کردن طعمه‌های مسموم سخن گفته‌اند و برخی از مسمومیت آب، 5 روز است که کارشناسی و نمونه‌برداری ادامه دارد، 5 روزی که همراه با جمع‌آوری لاشه‌ها و دفن بهداشتی‌ست.

صحبت از ده‌ها و صدها پرنده تلف‌شده نیست، از 5 هزار قطعه‌ای که دیروز صحبتش ‌بود اکنون پیش‌بینی می‌شود که با ادامه‌ی همین روند، تعداد به نزدیک 2 برابر برسد. مشاهدات خبرنگاران در روز سوم نشان می‌دهد که در عرض 15 کیلومتر و حداکثر در هر 2 متر یک پرنده‌ی بی‌جان بیرون از آب افتاده است. و این غیر از پرندگانی‌ست که در دل جمعیت تلف شده‌اند.

در قسمت آشوراده اما تاکنون تلفاتی مشاهده نشده است، مرگ جمعیت کاکایی‌ها هم عجیب است، آنها که از لاشه پرندگان تلف‌شده خورده‌اند، خود نیز تلف شده‌اند.

*** یک موضوع نیز محل سوال است، چرا این اتفاق باید هم‌زمان با یک مرحله شکار در ضلع غربی تالاب لپو باشد که با توافق محیط زیست، شورا و کانون شکار زاغمرز رخ داده است؟ چرا شکارچیانی که قرار بود از ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه هفته گذشته، با مجوز محیط زیست به شکار و صید(شما بخوانید قرق‌شکنی!) در تالاب لپو زاغمرز بپردازند، از ساعت 6 و زمانی‌که هنوز محیط‌بانان حضور نیافتند، آغاز شد؟ آیا شکارچیان اقداماتی داشته‌اند و می‌خواستند توجهات را به تلفات جلب کرده و به‌معنای واقعی قرق‌شکنی کنند؟

همچنین باتوجه به اینکه چندی پیش از دوم بهمن‌ماه، درگیری‌هایی در سمت اسکله گلوگاه بین محیط‌بانان و شکارچیان رخ داده است، باز هم آیا ممکن است این یک اقدام تلافی‌جویانه از سوی شکارچیان متخلف باشد؟

از همین‌رو یک فرضیه‌ای که مطرح شده، ناشی از ایجاد سم در آب یا هدایت پساب‌های سمی‌ست، زیرا پرندگان تنها در یک مسیر و در یک جریان آب، از بین رفته‌اند و همان‌طور که گفته شد؛ در قسمت آشوراده فعلا گزارشی داده نشده است. تجمع در مسیر جنوب غربی‌ست.

گفته می‌شود جمعیت پرندگان مهاجر در این بخش به 200 هزار بال می‌رسید. البته محیط زیست می‌گوید: نتیجه پایش‌ها برای اعلام جمعیت پرنده‌ها در میانکاله را جمع‌بندی نکرده است. تلفات اما همچنان ادامه دارد.

*** کورس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل محیط زیست مازندران که در میانکاله حضور دارد دقایقی پیش گفته است: تاکنون در بین لاشه‌های پرندگان، 25 گونه شناسایی شده است. پایش‌ها ادامه دارد، تعدادی از پرندگان تلف‌شده جمع‌آوری نشده‌اند و تلفات بیش از 6 هزار لاشه است.

او می‌گوید: امروز هم پایش میدانی صورت می‌گیرد که ببینیم آیا نقاط جدیدی نیز درگیر شده‌اند یا خیر، ضمن اینکه هم‌زمان نمونه‌برداری از آب، خاک، گیاهان و هر چیزی که می‌تواند به تحقیقات کمک کند، صورت می‌گیرد.

بیشترین جمعیت پرندگان تلف‌شده را چنگر معمولی تشکیل می‌دهد، اردک چشم طلایی، اردک ماهی‌خوار(مرگوس)، قوی گنگ، کشیم، اردک سرسفید و عقاب دریایی دم‌سفید نیز ازجمله پرندگانی هستند که در این تلفات قرار دارند.

*** فرضیه مهم دیگری که در این اتفاق مطرح شده و قوت گرفته، مسمومیت از نوع دیگر است، "صفرعلی ماکنعلی" معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور است و روز گذشته در نشست خبری خود صحبت از احتمال مسمومیت پرندگان از طریق سم "بوتولیسم" به میان آورد، سمی که منشأ آن گیاهان پوسیده یا نوعی جلبک می‌تواند باشد که بسیار کشنده است.

اما باتوجه به اینکه انواع پرندگان با سیستم غذایی متفاوت در لیست تلفات قرار دارند این فرضیه را برخی کارشناسان رد می‌کنند.

*** امروز دوشنبه است، تماس تلفنی با مدیرکل دامپزشکی و محیط زیست استان داشتم. سید حسین رضوانی می‌گوید: تردید ما نسبت به آنفلوآنزا و نیوکاسل از بین رفته است، اکنون نمونه‌برداری‌ها و آزمایشاتی از سوی محیط زیست برای پایش آب و خاک در حال انجام است. از ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی هم استفاده شده است.

به گزارش آوای خزر، فعالیت‌های صورت‌گرفته در دو روز نخست به‌کندی پیش رفت، به‌طوریکه نمونه‌برداری‌های همه‌جانبه صورت نگرفت؛ و از روز چهارم پایش آب و خاک و گیاهان با حضور کارشناسان جدید آغاز شد، موضوع دردآور و تأثربرانگیز افزایش تعداد تلفات است. تردیدها درباره علت این حادثه ادامه دارد... کاش خیلی زود، بحران و تردید در جزیره پایان یابد.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها