دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
اختصاصی آوای خزر/ رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران:
زمستان‌گذرانی 650 هزار پرنده مهاجر در تالاب‌های مازندران/ مرگ خاموش 38 هزار و 500 پرنده در میانکاله/ بازگشت 70 درصد پرندگان مهاجر از تالاب‌های مازندران
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به زمستان‌گذرانی 650 هزار پرنده مهاجر در تالاب‌های مازندران و بازگشت 70 درصد آنها تاکنون، می‌گوید: 77 درصد پرندگان مهاجر در میانکاله فرود آمدند و از این تعداد، باتوجه به مسمومیت محیطی ایجادشده در پناهگاه، حدود 7.7 درصد تا امروز تلف و جمع‌آوری شده‌اند. ‌

آوای خزر - آزاده بابانژاد: تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله با مرگ 500 فرد پرنده که از دوم اسفندماه 98 به‌طور رسمی اعلام شده بود، همچنان ادامه دارد. بیشترین حجم از جمعیت پرندگان تلف‌شده را فلامینگوها و چنگرها تشکیل می‌دهند.

اینکه چرا فلامینگوها که از موجودات کف‌زی و بنتوزها تغذیه می‌کنند در کنار چنگرها که رژیم غذایی متفاوتی دارند و معمولاً جلبک‌خوار هستند، تلف شده‌اند و اینکه چرا در جمعیت ماهی‌ها تلفاتی دیده نشده است، ازجمله سوالاتی‌ست که مطرح بوده و هست. هرچند پاسخ سازمان دامپزشکی مبنی بر مسمومیت محیطی عامل نهایی این اتفاق است، اما باید منتظر ماند و دید علت اولیه چه بود!؟

تا امروز 21 اسفندماه 98، دقیقاً 50 روز از تلفات پرندگان مهاجر در یکی از بی‌نظیرترین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره می‌گذرد، بهار در راه است و پرندگان زمستان‌گذران آرام‌آرام راه بازگشت را در پیش گرفته‌اند، این در حالی‌ست که چرخه مهاجرت را پایانی نیست و چلچله‌های بهاردوست از راه رسیده‌اند....

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگویی که امروز با او داشتم می‌گوید: طی 50 روز گذشته که کار جمع‌آوری، نمونه‌گیری و دفن بهداشتی لاشه‌های پرندگان مهاجر انجام شده و ادامه دارد؛ شاید معدود روزهایی بوده – مثلاً چهار یا پنج روز - که به دلیل شرایط جوی نامناسب، جمع‌آوری لاشه‌ها در خلیج میانکاله انجام نشده باشد.

کورس ربیعی با اشاره به گرم‌شدن هوا و کوچ پرندگان مهاجر به مبدأ که از 15 اسفندماه آغاز شده و از اینرو نیز شاهد کاهش چشمگیر تلفات پرندگان در میانکاله بوده‌ایم، از جمع‌آوری 7 تا 10 مورد و دیروز نیز جمع‌آوری 4 تا 5 لاشه پرندگان مهاجر خبر داد و اینکه این لاشه‌ها عمدتاً قدیمی هستند و نشان می‌دهد که تلفات جدید تا حد بسیار زیادی فروکش کرده است.

بیشتر بخوانید

تلفات غیرعادی 500 پرنده مهاجر در میانکاله/ دامپزشکی: شکار پرندگان ممنوع! محیط زیست: شکار در شرق مازندران تا اطلاع ثانوی ممنوع!

دفن بهداشتی لاشه 500 پرنده در میانکاله

تردید در جزیره

بیانیه شماره یک کمیته مشورتی

وی در پاسخ به اینکه آمارهای متفاوتی از تعداد پرندگان تلف‌شده منتشر می‌شود و برخی‌ها آمار محیط زیست را درست ندانسته و تا 50 هزار لاشه را اعلام کرده‌اند، معتقد است: اطلاعات ما براساس پایش‌های میدانی‌ست و چه کسانی می‌توانند بهتر از محیط‌بانان و افرادی که کاملاً در عملیات میدانی و پایش‌ها حضور دارند، آمار را اعلام کنند؟

این کارشناس محیط زیست می‌افزاید: تا ظهر امروز 21 اسفندماه 98، 38 هزار و 500 لاشه از پرندگان تلف‌شده در میانکاله جمع‌آوری‌شده است، این تعداد با همکاری مشترک محیط زیست مازندران و گلستان انجام گرفته است.

ربیعی البته توضیح داد که تلفات ابتدا از غرب میانکاله تا قلعه‌پایان گلوگاه ادامه داشت و از اواخر بهمن‌ماه به شرق تالاب در حوزه بندر ترکمن و بندرگز رسید، از اینرو همکاری‌ها در محدوده‌های تعیین‌شده انجام گرفت.

وی با اشاره به بازگشت تک‌درنای سیبری(امید) در 7 اسفندماه، و قوها که حدود 25 روز سفر به موطن خود را آغاز کرده‌اند؛ از بازگشت آرام مرغابی‌ها، چنگرها و فلامینگوها به موطن خود خبر داد و اینکه تاکنون حدود 70 درصد از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران، از تالاب‌های مازندران سفر به مبدأ را آغاز کردند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به این سؤالات که در مجموع، امسال چه تعداد پرنده وارد تالاب‌های مازندران و میانکاله شدند، و از این تعداد به‌طور ویژه چند درصد در میانکاله تلف شده‌اند، می‌گوید: براساس پایش‌های انجام‌شده، 650 هزار قطعه پرنده مهاجر در تالاب‌های کل استان فرود آمدند و حدود 77 درصد این تعداد یعنی حدود 500 هزار قطعه در میانکاله فرود آمدند.

این مسوول می‌افزاید: بنابراین، تعداد پرندگان تلف‌شده در میانکاله -38 هزار و 500 قطعه -، در واقع تنها 7.7 درصد از مجموع پرندگانی‌ست که در این شبه‌جزیره زمستان‌گذارانی کردند و حدود 6 درصد از کل پرندگان مهاجر در استان است.

وی با توجه به فروکش کردن میزان تلفات با آغاز سیر بازگشت پرندگان مهاجر، اعلام کرد: در بدبینانه‌ترین شرایط، این آمار به 6 درصد مجموع پرندگان مهاجر در مازندران و 8 درصد پرندگان میانکاله می‌انجامد، که البته آمار قابل توجهی‌ست.

کورس ربیعی در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره کمیته مشورتی پیگیری تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله چیست؟ می‌گوید: تعدادی از اساتید مطرح در این کمیته مشورتی حضور دارند و تحقیقات خوبی را انجام داده‌اند که محیط زیست نیز آنها را بررسی می‌کند اما برخی اعضا نیز دانش زیست‌محیطی مناسبی ندارند، در مجموع ایده خوبی بوده و هدف درستی را دنبال می‌کنند و نظر آنها نیز تا حدود زیادی به نظر کارشناسان سازمان دامپزشکی نزدیک است.

وی تأکید دارد که موضوع بوتولیسم و مسمومیت محیطی، مورد تأیید قرار گرفته و این نتیجه در پی روزها و ساعت‌های آزمایش، پایش و نمونه‌برداری و تحقیقات آزمایشگاهی بوده است. و کسی نمی‌تواند بدون دلیل این نتایج علمی را نقض کند و به‌یکباره افرادی وارد ماجرا شوند که در میدان نبوده‌اند، درکی از میانکاله و شرایط به‌وجود آمده ندارند و حتی کمکی نکردند اما خود را قهرمانان تالاب بدانند!

به گزارش آوای خزر، پناهگاه حیات وحش میانکاله به مساحت 68 هزار و 800 هکتار، دارای دو اکوسیستم آبی و خشکی‌ست، که تالاب و خلیج میانکاله 45 هزار و شبه‌جزیره نیز 23 هزار و 800 هکتار از این پهنه زیبا را به خود اختصاص داده است.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها