دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با آوای خزر:
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مسمومیت از طریق عامل "بوتولیسم - نوعی سم تولیدشده از گیاهان پوسیده و جلبک‌ها - عامل اولیه تلفات پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله است، گفت: نمونه‌های آزمایشگاهی در آزمایشگاه تخصصی به حیوانات آزمایشگاهی تزریق و ظرف 24 ساعت آینده تعدادی از موارد احتمالی مشخص می‌شوند.

آوای خزر – آزاده بابانژاد: دقایقی پیش تماس تلفنی با آقای سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران داشتم، ایشان در سازمان مرکزی حضور داشت و پیگیر آخرین نتایج بررسی‌ها در خصوص تلفات پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله بود، ایشان بهتر دید که با مسئول مربوطه صحبت کنم، لذا گوشی را در اختیار آقای صفرعلی ماکنعلی" معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور قرار داد.

وی اظهار داشت: براساس مطالعات اپیدمیولوژیک یا همه‌گیرشناسی، اطلاعات جمع‌آوری‌شده میدانی و کالبدگشایی‌های انجام‌گرفته، نتایج آزمایشات برای بیماری‌های فرامرزی، طیور داخل، بیماری ویروسی نیوکاسل و بیماری ویروسی آنفلوآنزا از نوع h5، h7  و  h9، منفی بوده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: براساس تحلیل اپیدمیولوژیک، نتایج آزمایشگاهی و یافته‌های کالبدگشایی، تا الان به احتمال بسیار زیاد به دلیل "بوتولسیم" یعنی سم تولیدشده با منشأ گیاهان پوسیده یا نوعی جلبک، است.

ماکنعلی ادامه داد: برای تایید قطعی این موضوع، نمونه‌های آزمایشگاهی در آزمایشگاه تخصصی به حیوانات آزمایشگاهی تزریق و ظرف 24 ساعت آینده تعدادی از موارد احتمالی مشخص می‌شوند و نمونه‌ها برای آزمایشگاه مرجع بین‌المللی توسط سازمان دامپزشکی ارسال می‌شود.

وی تأکید کرد: براساس یافته‌های بالینی، کالبدگشایی و نتایج آزمایشگاهی، بیماری‌های فرامرزی عامل تلفات پرندگان نبوده، و عامل اکوسیستم مطرح است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه اگر مورد آزمایشگاهی تأیید نشود، ادامه کار به چه صورت خواهد بود، گفت: اگر منفی باشد؛ تست‌های تکمیلی گرفته می‌شود. اکنون بحران در میانکاله به‌خوبی مدیریت شده است و مشکل خاصی وجود ندارد. تنها بحثی مدیریت شامل جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان و دفن بهداشتی آنها مهمترین کار است و طبیعی‌ست که تیمی را برای ارزیابی فیزیکی و شیمایی آب و رسوبات آب و تغییرات PH و شوری آب به آنجا اعزام کردیم.

ماکنعلی در پاسخ به اینکه آیا چنین مواردی مسبوق به سابقه بوده است، گفت: بله، در نقاط مختلف دنیا سابقه داشته است، حتی در مناطقی یک میلیون تا 100 هزار هم بوده. در سال 84 همین موضوع را در ارس و تلفات بیش از 5 هزار پرنده داشتیم.

به گزارش آوای خزر، بوتولیسم مسمومیتی است که به وسیله سم ترشح‌شده از باکتری بی‌هوازی کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. زهرابه کلستریدیوم بوتولینوم از کشنده‌ترین زهرابه‌های شناخته‌شده است. سم هم‌زمان با رشد و تکثیر باکتری در گیاهان و خزه‌های در حال فساد نیز تولید می‌شود.

اکثر گونه‌های پرندگان به جز کرکس‌ها به سم بوتولینوم خیلی حساسند و با خوردن مقادیر بسیار کم سم، نشانه‌های مسمومیت را نشان می‌دهند. همه‌گیری این بیماری در ماکیان با خوردن سم به‌وجود می‌آید که سم به طور معمول در لاشه‌های فاسد شده طیور، یا لارو حشرات و سوسک‌های حاوی سم وجود دارد.  پرندگان آبزی پس از خوردن لاروها یا سخت‌پوستان آلوده به سم یا بلع مقادیر بالای سم موجود در لجن و گل و لای کنار دریاچه و برکه و دریاها تلف می‌شوند.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار