دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
تلفات در میانکاله ادامه دارد...
کارشناسان: پرندگان مهاجر از مناطق آلوده در میانکاله دور شوند/ محیط زیست: امکان انتشار آلودگی به سایر نقاط جزیره وجود دارد
12 روز از ادامه تلفات در بخش‌هایی از جزیره میانکاله می‌گذرد، جمعی از کارشناسان از محیط زیست خواستند که پرندگان را از نقاط آلوده دور کنند، اما محیط زیست می‌گوید: امکان انتشار آلودگی از این طریق وجود دارد.

آوای خزر – آزاده بابانژاد: شامگاه چهارشنبه دوم بهمن‌ماه 98 نخستین گزارش از تلفات پرندگان مهاجر در جزیره میانکاله گزارش شد، بعد از ظهر روز پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه اداره‌کل محیط زیست مازندران از جمع‌آوری 550 لاشه پرندگان مهاجر خبر داد و اداره‌کل دامپزشکی استان نیز تلفات پرندگان را تأیید کرد.

گروه‌های زیادی در قالب کارشناس و پژوهشگر تا بلدهای محلی هرکدام نظراتی دادند، تلفات به‌صورت نقطه‌ای و بیشتر در بین چنگرها و فلامینگوها بود و به‌طور هیچ کدام از انواع پرندگان آشوراده تحت تأثیر این تلفات نبودند و یا براساس رصد انجام‎شده، از ساحل جنوب شرقی تالاب یعنی از "باغوکنار" تا "قلعه پایان" نیز مشکل خاصی وجود نداشت.

باتوجه به فصل سرما، "آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان" نخستین گزینه‌ای بود که بر روی آن تمرکز شد اما پس از چهار روز و در حالی‌که تلفات پرندگان از 6 هزار گذشته بود، فرضیه آنفلوآنزا منتفی اعلام و با اعزام کارشناسان از سازمان مرکزی دامپزشکی، ارسال نمونه زنده و لاشه، به این سازمان، گزینه "مسمومیت" با سم "بوتولیسم" که متأثر از فاسدشدن گیاهان تالابی و جلبک‌هاست، عامل این تلفات عنوان شد.

اما مسمومیت از این طریق، تا امروز که 14 بهمن‌ماه است و همچنان جمع‌آوری و دفن لاشه‌ها ادامه دارد نیز محل سوال است. هنوز هم تردیدها پابرجاست و سوال مهم این بوده و هست که چه علتی منجر به این اتفاق شده است؟!

پایش‌ها ادامه دارد، نظریه‌ها و فرضیه‌های مختلفی به محیط زیست اعلام شده است که همه آنها در حال بررسی‌ست و باید ببینیم کارشناسی‌ها چه نتیجه‌ای می‌دهند.

اخیراً جمعی از کارشناسان که پایش‌های میدانی را در میانکاله انجام داده‌اند، نامه‌ای خطاب به مدیرکل محیط زیست مازندران نوشته‌اند و در آن ضمن قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آن اداره‌کل، اعلام کرده‌اند که کمیته مشورتی متشکل از دانشگاهیان و افراد آگاه محلی به‌منظور چاره‌جویی هرچه سریع‌تر برای برون‌رفت از وضع موجود، پیشنهاداتی دارند.

آنها در بسته پیشنهادی خود اعلام داشتند که نظر به اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر علت تلفات پرندگان بر اثر "بوتولیسم نوع C"، حتی خوردن چند لارو کوچک از بی‌مهرگان آلوده نیز سبب تلفات در پرندگان مهاجر می‌شود، لذا نخستین اقدام، دور کردن پرندگان از مناطق خطرناک جزیره است.

همچنین با توجه به وسعت مناطقی که در حال حاضر آلوده هستند و همچنین وسعت تالاب میانکاله، برای دور کردن پرندگان بهتر است از ظرفیت محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست در کنار پرسنل محیط زیست استفاده شود.

* پاسخ محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست در پاسخ به خبرنگار آوای خزر درباره پیشنهادات اخیر کارشناسان، اظهار داشت: این موضوع از همان اوایل مطرح شده بود اما ممکن است پرندگانی که از نقاط آلوده به جای دیگر هدایت شوند، منتشرکننده آلودگی باشند، کما اینکه مواردی دیده شده است.

حسینعلی ابراهیمی ادامه داد: شاید این پیشنهاد اکنون خیلی مضوعیت نداشته باشد اما ما تمامی پیشنهادات را بررسی می‌کنیم و تاکنون هیچ موردی نبوده که گزارش داده باشند اما روی آن تمرکز نکرده باشیم.

وی بیان کرد: نشستی نیز در تهران درباره راهکارهای توقف و مهار این مشکل برگزار شده و ما از طرفی منتظر جلسه تهران و از سوی دیگر، در استان نیز بررسی‌ها را انجام می‌دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در حال حاضر جمع‌آوری پرندگان تلف‌شده و دفن بهداشتی آنها انجام می‌شود و تلاش داریم با به‌کارگیری همه امکانات و کارشناسی‌ها، هر چه زودتر از این بحران خارج شویم.

به گزارش آوای خزر، جمع‌آوری و دفن لاشه‌ها از جزیره میانکاله تاکنون که ظهر روز دوشنبه 14 بهمن‌ماه است، همچنان ادامه دارد. اعداد هیچ کمکی به جلوگیری از فاجعه نمی‌کنند، تلفات چند هزارتایی پرندگان، حالا 2 رقمی شده است. محیط زیست مازندران شبانه‌روزی در حال فعالیت است، نزدیک دو هفته است که این شبه‌جزیره به کانون توجهات حوزه محیط زیست بدل گشته و ای کاش، به‌زودی میانکاله به روزهای عادی خود بازگردد.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها