دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۱
نوبخت در نشست خبری
سخنگوی دولت گفت: تا زمانی که امنیت برای زائران ایرانی فراهم نشود حج عمره انجام نخواهد شد.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که امروز سه‌شنبه(15 دیماه) در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه با توجه به نزدیک شدن زمان لغو تحریم‌ها، آیا رفتارهای ضد ایرانی عربستان را سنگ اندازی بر سر راه برجام می‌دانید، سیاست دولت در این زمینه چیست؟ گفت: برخی از کشورهای منطقه در کنار اسرائیل از تمام تلاش خود کوتاهی نکردند تا شرایطی را ایجاد کنند که برجام در سطح توافق انجام نشود و در عین حال تلاش کردند تا توافق صورت گرفته را مخدوش کنند.

وی افزود: برجام یک سند محکمی است و انشالله جمهوری اسلامی قصد دارد با رعایت اصول با طرف مقابل آن را اجرایی کند، تا کنون هم طرفهای مقابل در جهت اجرای برجام تعهداتی که داشتند به انجام رساندند.

*به زودی مبلغ عیدی کارمندان دولت اعلام خواهد شد

سخنگوی دولت همچنین درباره عیدی کارمندان دولت خاطر نشان کرد: هیات وزیران پس از اخذ تصمیم لازم مبلغ تعیین شده برای عیدی کارمندان دولت را اعلام خواهد کرد.

وی در رابطه با وام 25 میلیونی خرید خودرو و کارت‌های ده میلیونی خرید لوازم خانگی گفت: دولت در حال پیگیری است و اعطای این تسهیلات درحال انجام است.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به استخدام های دولتی در سال 95 تصریح کرد: در سال آینده 17700 نفر برای وزارت بهداشت و 12 الی 14 هزار نفر استخدامی برای آموزش و پرورش خواهیم داشت.

نوبخت تاکید کرد: میزان ذخیره ارز برای سال آینده در صندوق توسعه ملی، طبق دستور مقام معظم رهبری خواهد بود و ممکن است با سال جاری مشابه باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دولت برنامه‌ای برای برخورد با خاطیان و معترضین به اماکن دیپلماتیک دارد گفت: ما نیاز به برنامه‌ای برای برخورد با خاطیان نداریم و قوه قضاییه با استناد به قوانین جاری تمام مسائل را بررسی می‌کند اما برخی همیشه آتش به اختیار هستند!

* استقبال دولت از طرح‌های بهبود دهنده وضعیت هوای تهران

سخنگوی قوه مجریه با بیان اینکه دولت از هر نهاد و فردی که طرحی برای بهبود وضعیت هوای تهران داشته استقبال می‌کند، خاطر نشان کرد: از شهرداری تهران می‌خواهم که اگر برنامه‌ای برای بهبود وضعیت هوای تهران در نظر دارند به ما ارائه دهند تا دولت هم پس از مطالعه پاسخ خود را در مورد آن اعلام کند.

وی همچنین در مورد امنیت اماکن دیپلماتیک و تاثیر اتفاقات اخیر سفارت عربستان بر روی ورود سرمایه گذاران گفت: این اقدامات اخیر قابل نکوهش هست اما اینکه الان گِل به سرمان بگیریم که سرمایه گذار خارجی نخواهیم داشت اینطور نیست، ما در آینده شاهد ورود تیمهای بیشتری به کشور خواهیم بود اما اینک این مسائل بسیار بزرگنمایی میشود، از این قبیل اتفاقات در کشورهای دیگر هم پیش می‌آید. این اقدامات قابل توجیه نیست و برای ما مضر است اقداماتی باید صورت بگیرد ولی نیاز نیست که جز اصحاب دلواپس شویم.

نوبخت با اشاره به تاثیر قطع روابط دیپلماتیک عربستان با کشورمان، گفت: ما کشور بزرگی هستیم و در مرحله‌ای قرار داریم که با استقبال انبوه کشورهای دیگر برای توسعه روابط مواجه هستیم، عربستان چه سهمی از توسعه ملی ما را می‌تواند تامین کند که ما نگران آن باشیم. این قطع روابط هیچ تاثیری بر کشور ما نخواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اکنون آنقدر روابط گسترده‌ای داریم که ان‌شاءالله آنها را بسط خواهیم داد، تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم سعودی‌ها و متحدینش طوری رفتار کنند که این قطع روابط به جهت عدم امنیت در جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با اشاره به تماس‌های تلفنی ظریف و جان کری طی روزهای اخیر، اظهار داشت: قرار است که برجام لحظه به لحظه به زمان اجرایش نزدیکتر شود، بنابراین نیاز است هماهنگی‌هایی بین وزرای طرفین این توافق صورت گیرد، اکنون جلساتی در خارج از کشور و برخی ارتباطات هم بین وزرای ما و سایر وزرای 1+5 انجام می‌شود که تمامی این تبادل نظرها در جهت تسریع در اجرای برجام است و تماس و دیدار ظریف و کری هم در این رابطه می‌تواند انجام گیرد.

*مخالفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با خروج پتروشیمی از بورس

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات وزیر صنعت درباره خروج پتروشیمی از بورس کالا یادآور شد: تاکید وزیر صنعت بر خروج پتروشیمی از بورس کالا نظر شخصی ایشان است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با این تصمیم مخالف است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اظهاراتی که در روزهای اخیر درباره حضور کابینه تنها با دعوت رسمی رئیس سازمان صدا و سیما انجام خواهد شد، اظهار داشت: چنین چیزی وجود ندارد، از سوی شورای اطلاع رسانی هم چنین دستورالعملی صادر نشده است.

 نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضع رسمی دولت در مورد اقدامات اخیر عربستان گفت: اقدام غیرانسانی، بدوی و داعش گونه سعودی‌ها در به شهادت رساندن شهید نمر نشان از نوعی شکست سیاست‌های آنها در عراق و سوریه است، چرا که آنها با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی نتوانستند سیاست موفقی را در پیش بگیرند و این اقدامات برای خنثی کردن آن شکست‌ها انجام می‌شود.

* تعرض به سفارت عربستان در شان ملت ایران نبود

سخنگوی دولت اضافه کرد: اعتراض به همه آزادیخواهان جهان و هموطنانمان نسبت به شهادت این روحانی شیعه قابل تقدیر است، ولی درباره ورود برخی از افراد به سفارت عربستان و کنسولگری باید با تردید نگاه کنیم. و این موضوع کمی مشکوک است. ما ورود وتعرض به سفارت عربستان را چه از نظر شرعی و چه از نظر مدنی قابل توجیه نمی‌دانیم، از نظر مدنی و قوانین بین‌الملل این رفتارها در شان ملت ایران نیست. باید تحقیق کنیم و ببینیم چه دست‌هایی در پشت صحنه است که چنین اتفاقاتی را می‌آفریند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دستگاه قضایی با قدرت در حال بررسی تمامی اتفاقات اخیر است و با خاطیان برخورد خواهد کرد.

وی درخصوص قطع ارتباط برخی از کشورهای دیگر هم اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از کشورها این قطع ارتباط با ایران را تجربه کردند، عربستان هم از روی برخی سیاست‌های ناپخته این کارها را انجام می‌دهند که در این کار متضرر خواهد بود، گرچه برخی جیره‌خوارانی مانند جیبوتی هم در کنارش قرار بگیرند.

وی در ادامه گفت: ما اکنون در شرایطی هستیم که قرار است برجام اجرایی شود، اکنون هم یک هیئت بلندپایه از کشورهای اروپایی در کشورمان حضور دارند. ما باید نشان دهیم ایران مدنیت و امنیت لازم را برای سرمایه‌گذاران دارد. منافع ملی ما با برخی روش‌های احساسی و غیرمدنی تامین نمی‌شود.

نوبخت در ادامه میزان درآمد حاصل از فروش نفت را 53 هزار میلیارد تلقی کرد و گفت: 41 الی 42 هزار میلیارد تومان هم مربوط به برنامه هدفمندی یارانه‌ها می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدامات عربستان منجر به منازعات فرقه‌ای_ مذهبی می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه در این خصوص تنها شیعیان معترض نبودند و اهل سنت هم مخالفت خود را ابراز کردند، امروز هم در رسانه‌های سوئیس اعلام شد که سفیر عربستان احضار شده و سوئیس نسبت به این اعدام‌ها واکنش نشان داده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: موضوع اعدام فراتر از ایران و عربستان است که منجر به شکاف فرقه‌ای شود.

وی همچنین گفت: مسائل سعودی‌ها فراتر از بحث شیعه و سنی است. دولت ایران همیشه خواهان گسترش روابط با همسایگان است و در شرایط پساتحریم هم با روابط مطلوب جهانی می‌توانیم ارتباطات خود را پیش ببریم.

* درایتی در مواضع سیاست خارجی‌ عربستان وجود ندارد

نوبخت اضافه کرد: عربستان نسنجیده عمل می‌کند و نشان می‌دهد که درایتی در پشت مواضع سیاست خارجی‌اش وجود ندارد.

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: هر کشوری که بتواند نشان دهد ظرفیت روابط را دارد، جمهوری اسلامی ایران نسبت به آنها نگاه مثبتی خواهد داشت، چرا که این موضوع جزء دکترین ما است.

وی با بیان اینکه برنامه ششم و لایحه بودجه سال 95 با اتکا به سیاست‌های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی تدوین شده تصریح کرد: بر اساس 24 بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و 81 بند از سیاست‌های کلی نظام، برنامه ششم را تدوین و درمقابل هریک از احکام و اسناد موجود، کاملا مشخص شده است.

سخنگوی دولت در ارتباط با سیاست پولی که بانک مرکزی در پیش دارد تأکید کرد: بانک مرکزی بین دو روش صاحب اختیار بوده است که به صورت دستوری نرخ سود بانکی را تقلیل دهد یا از نرخ سود بین بانکی استفاده کند، اظهار داشت: بانک مرکزی از روش دوم استفاده می‌کند تا پولی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد با سود کمتری همراه باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت پیش‌بینی حوادث اخیر را نکرده بود و با کم کاری عوامل دخیل و مجری حوادث چند روز گذشته چگونه برخورد خواهد کرد بیان کرد: در نامه‌ای که رئیس جمهور به وزیر کشور ابلاغ کرده به تمامی این مسائل کاملا اشاره شده و قوه قضاییه چه با کسانی که وظایف قانونی خود را انجام نداند و چه کسانی که بدون اذن قانونی اقداماتی را انجام دادند به شدت برخورد خواهد کرد و آنها را تحت تعقیب قرار خواهد داد.

معاون رئیس جمهور افزود: وزیر کشور هم وارد عمل می‌شود و گزارشی را تهیه می‌کند تا حتما با خاطیان برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پلیس باید با دقت حلقه‌ای را ایجاد می‌کرد تا از ایجاد خسارت‌ها پیشگیری می‌کرد گفت: کار پلیس حساس است و هرگونه تخطی با عقوبت همراه خواهد بود.

نوبخت در ادامه گفت: آنچه که به دولت مرتبط می‌شود، این است که کانون اعتراضات را پیش‌بینی کند کما اینکه برخی از تجمعات را از جلوی سفارت عربستان به میدان فلسطین و امام حسین(ع) هدایت کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این پیش‌بینی‌ها صورت گرفته بود و شورای عالی امنیت ملی هم تصمیمات خود را ابلاغ کرد و اگر در اجرای این موارد پیش‌بینی شده پلیس نتوانست جلوی این اقدامات را بگیرد قطعا قوه قضاییه به ریز بررسی خواهد کرد و با تمامی خاطیان برخورد می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه با اشاره به وضعیت اشتغال در شرایط پساتحریم هم یادآور شد: با توجه به شرایط پساتحریم انتظار ما بر این است که سرمایه‌گذاری‌هایی را در بخش‌های داخلی داشته باشیم تا با این سرمایه‌گذاری‌ها اشتغالات جدیدی آفریده شود وزارت کار هم با فرصت‌هایی که در داخل و خارج داریم سعی خواهد کرد زمینه حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کند.

* تا زمانی که امنیت برای زائران ایرانی فراهم نشود، حج عمره انجام نخواهد شد

معاون رئیس جمهور با اشاره به سفرهای عمره گفت: سفر عمره اکنون با توجه به اتفاقات گذشته متوقف است و تا زمانی که آن مسائل روشن نشود این سفرها مقتضی نخواهد بود زائران ما باید از دست سعودی‌ها در امان باشند.
 
وی در ادامه گفت: تا زمانی که شرایط امن برای زائران ما فراهم نشود حج عمره انجام نمی‌شود.

نوبخت درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات هم گفت: حرف من همان حرف‌های قبلی است و این موضوع را به دبیر شورای امنیت ملی ارجاع می‌دهم.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ورود خودروسازان شش کشور به ایران و نحوه فعالیت‌های آنها به چه صورت خواهد بود، اظهار داشت: از کشورهای مختلف به خصوص ژاپن، مدیران شرکت‌های بزرگ به ایران آمدند و اعلام کردند که آمادگی دارند نه اینکه برای بازار ایران خودرو وارد کنند بلکه بیایند و با ما در داخل سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند تا ما خودروهایی را برای بازارهای منطقه تهیه کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که بازارهای بیشتری را در کشورهای دیگر در زمینه خودرو داشته باشیم.

*در شرایط پساتحریم ما سقفی برای فروش نفت نخواهیم داشت

معاون رئیس‌جمهور در ارتباط با اینکه آیا منازعات اخیر منطقه و بخصوص قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران می‌تواند روی قیمت نفت اثر داشته باشد گفت: این منازعات فعلا اثر معکوس داشته قیمت نفت اندکی افزایش یافته است.

وی یادآور شد: خصومت‌های عربستان به مدت‌ها قبل برمی‌گردد که همواره هم خود و هم کشورهای مسلمان را متضرر کرده است ولی جمهوری اسلامی ایران پایبند به اعتقادات اسلامی است و این اقدامات فرجام خوشی نخواهند داشت.

نوبخت همچنین با اشاره به قیمت نفت در بودجه سال 95 اظهار داشت: فعلا قیمت 35 الی 40 دلار را مدنظر قرار داده‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در شرایط پساتحریم ما سقفی برای فروش نفت نخواهیم داشت، مصمم هستیم که بازار خود را بازیابی کنیم و کشورهای دیگری که در شرایط تحریم سهم ما را بردند باید سهم ما را پس بدهند.

نوبخت در پایان در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد دولت متن انگلیسی قراردادهای نفتی را در اختیار مجلس قرار نمی‌دهد؟، خاطر نشان کرد: متنها آماده هستند و نمایندگان می‌توانند به راحتی دسترسی پیدا کنند، وزارت نفت خود از تبیین این قراردادها استقبال می‌کند و حتی رونمایی هم کرده چرا که قراردادها از نظر وزارت نفت محرمانه نیست.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: