دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
یادداشت/
کرونا ویروس به ایران هم رسید، و سر و صدای آن به هر علتی در روزهای باقی‌مانده به انتخابات بلند شد و امروز پنج‌شنبه اول اسفندماه به اوج خود رسید، اما این ویروس انتخابات را مبتلا نمی‌کند! پس با خودکار و استامپ یا بدون خودکار و استامپِ شخصی، می‌توانید در این رویداد ملی شرکت کنید.

آوای خزر - یادداشت سردبیر: فردا دوم اسفندماه 98، یک روز مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ سیاسی اجتماعی ملت ایران است، ماحصل و خروجی این رویداد مهم ملی بر موقعیتِ حاکمیت و نظام مردم‌سالاری دینی تأثیر خواهد گذاشت.

در این گیر و دار اما خبرهایی از ابتلا و تلفات انسانی بر اثر ویروس کشنده کرونا منتشر شده است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هشدارهایی را در این زمینه اعلام کرده و از مردم خواسته است تا از سفرها، مراجعات و حضور در تجمعات و مراسمات غیرضرور پرهیز کنند.

برخی‌ها از این موقعیت سوءاستفاده کرده و از مردم می‌خواهند حتی‌الامکان در خانه‌ها بمانند و پای صندوق‌های رأی هم نروند، عده‌ای هم نسخه پیچیده و گفته‌اند اگر می‌خواهید برای رأی‌دادن از منزل خارج شوید؛ حتماً خودکار و استامپ شخصی با خود ببرید.

ایجاد رعب و وحشت در دل مردم به این دلیل که ویروس کرونا کشنده است، آن‌هم درست زمانی که انتخابات مهمی را در پیش داریم، کار معمولی به‌نظر نمی‌رسد. البته پیشتر آماری از شیوع این بیماری در ایران را ارائه داده‌اند و حتی هفته پیش، مرگ یک نفر بر اثر ابتلا به این ویروس اعلام شده بود.

اما امروز موج جدیدی از این اخبار منتشر شد که بسیاری از آنها جنبه واقعیت به خود گرفت. هر چند تأکید داریم که باید پیشگیری‌های لازم را برای مقابله با ویروس کرونا انجام داد و به هشدارهای بهداشتی نیز توجه کرد اما فردا قاعدتاً مردم ایران باید در یک انتخاب و آزمون مهم شرکت کنند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس، خواهی نخواهی تحت تأثیر کرونا ویروس قرار گرفته است اما بی‌تردید مردم با هوشیاری و فراغ بال، همچون انتخابات دیگر، در صحنه حاضر خواهند بود. و آنهایی که تصمیم به شرکت در انتخابات دارند می‌دانند که "کرونا ویروس" انتخابات را مبتلا نمی‌کند! بلکه اختصاصاً در این روز مهم، انتخابات بر کرونا تأثیر می‌گذارد. 

برخی دوستان طنزپرداز نیز این ویروس را "هوشمند" نامیدند زیرا تنها یک‌روز به انتخابات سر و کله‌اش حسابی پیدا شده و غوغا به‌پا کرده است! 

فردا 2 اسفندماه حماسه دیگری رقم می‌خورد ... مردم نه‌تنها با آگاهی نسبت به سرنوشت خود و نمایندگانی که تعیین می‌کنند وارد عرصه می‌شوند بلکه با آگاهی نسبت به ویروس کرونا هم به صحنه می‌آیند!

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1001    

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار