آوای خزر – روحالله عموزاد: در عصر حاضر، هیچ حوزه یا منطقه ای بدون توجه به نقش مثبت
رسانه ها که واسط و حامل پیام های ارتباطی
هستند، نمی تواند به توسعه و
بهبود امور زندگی مردم بپردازند. در کشور ما ، رسانه ها بیشتر به قیل و قال و
بلوای رسانه ای، خارج از معیارهای چشم انداز توسعه عمل می کنند؛ نقشی که همچون لبه
قیچی ، به جای آن که مفید باشد ، مضر نمایان شده است .
رسانه و اهمیت آن در جامعه
رسانه ها زندگی ما را تشکیل می
دهند و سهم بسزایی در جامعه دارند.رسانه ها ، نقش نورافکن را در جامعه بازی
می کنند و فرهنگ را در سرگرمیهای نوین اطلاعاتی دچار اشباع واقعیت کرده اند.
رسانه ها در عصر حاضر ، حکم تیغ دو لبه ای را دارند که نوع کاربرد آن بر افکار
عمومی بسیار مؤثر است. هم می توانند مخرب جامعه و هم می توانند نقش اساسی در توسعۀ
همه جانبۀ در راستای چشم انداز توسعه داشته باشند.
توجه به نقش و اثر رسانه در معیار نهایی است
که به صورت سیاستگذاری ملی و منطقه ای از اهمیت اساسی برخوردار است. چرا که می
بایست در فرآیند توسعه و اتخاذ استراتژیهای مناسب ، نقش اساسی خویش را ایفا نمایند.
مدیریت کلان کشور نیز می بایست ضمن شناخت انواع
رسانه و قدرت هرکدام در میان مخاطبان ، زمینه سرمایه گذاری جهت پیشبرد برنامه ها و
تبلیغات لازم در آن حوزه را در دستور کار خویش قرار دهد. منطق و شکل هر
رسانه در فراگرد ارتباطات توسعه ای موثر است لذا خود رسانه نیز بایستی در فرایند
توسعه و چشم انداز بیست سالۀ کشور شامل تغییرات اساسی شود تا بتواند نقش مطلوب
خویش را پاسخگو باشد.
رسانه ها می توانند با توجه به شرایط کشور و اقتضائات
فرهنگی و اقتصادی جامعه عامل تغییر به مطلوب باشند. همه اجزای جامعه ، بایستی
متناسب با هم تغییر کنند تا توسعه ای اتفاق بیفتد. رسانه ها نقش بالقوه ی معناداری
در شکل نورافکن ، حکم آینه را ندارند؛ بلکه نقش گیری ادراک و افکار بازی می کنند.
رسانه ها ، تکثیر کنندگان شخصیت متحرک و قالب ذهنی متناسب با آن می باشند .
در وضعیت کنونی کشور عزیز ما ایران ، علاوه
بر مشکلات در حوزه اقتصادی و اشتغال در بخش فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، ژئوپولیتیک
و حتی زیست محیطی و شخصیتی با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که نیازمند برنامه ریزی
ویژه رسانه ای برای طرح و کاهش مشکلات با الگوهای رسانه ای است تا بتوان از طریق
این واسطه ، به چاره جویی جمعی پرداخت .
انتهای پیام/