دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱

به گزارش آوای خزر، به فصل بهار و خانه تکانی بهاری خوش آمدید. از این به بعد می‌توانید پرده‌ها را کنار بزنید و پنجره‌ها باز کنید تا نور و هوای تازه بهاری وارد خانه شود. اما همزمان با وارد شدن نور به خانه متوجه گرد و غبار در خانه خواهید شد. وحشت نکنید! این نشانه شروع خانه تکانی بهاری است. آشپزخانه آنقدر لوازم و نقاط کثیف دارد که لازم است برنامه کامل و وقت کافی برای تمیز کردن آشپزخانه بگذارید. پس با ما همراه باشید.

 

آنچه برای تمیز کردن آشپزخانه نیاز دارید

  1. دستکش لاستیکی
  2. پارچه‌های میکروفیبر یا پارچه‌های تمیز و دستمال گردگیری
  3. آب گرم و صابون ملایم
  4. جوش شیرین
  5. شیشه پاک‌کن (یا ترکیب یک به یک آب و سرکه سفید در یک بطری اسپری)
  6. پاک‌کننده همه منظوره، تمیزکننده کف و پاک‌کننده اجاق گاز
  7. اسپری ضدعفونی‌کننده
  8. جارو برقی
  9. مسواک قدیمی یا یک برس کوچک
  10. چهارپایه
  11. سطل زباله و سطل بازیافت
  12. جلا دهنده
  13. اراده

تمیز کردن آشپزخانه را از کجا شروع کنید؟

برای شروع تمیز کردن آشپزخانه سراغ سینک بروید. تمام ظرف و ظروف کثیف را داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارید یا با دست بشویید. اطراف شیر آب را تمیز کنید. یک مسواک را در آب گرم و صابون فرو ببرید و شیر آب را با آن پاک کنید و سپس با پارچه کاملا خشک کنید. برای باز شدن راه آب سینک مقداری جوش شیرین و سرکه داخل ان بریزید.

درهم برهمی‌ها مرتب کنید. وسایل اضافه را داخل جعبه بگذارید. اگر چیزهای به‌درد نخور دارید جداگانه داخل کیسه بریزید.

برای تمیز کردن آشپزخانه از بالا به پایین شروع به تمیزی کنید. با این روش روی سطوحی که قبلا تمیز شده‌اند، گرد و غبار نمی‌نشیند.

پرده پنجره را جدا کنید و بشویید و بگذارید تا کامل خشک شود. پنجره‌ها را با پارچه میکروفیبر پاک کنید. برای تمیزی بیشتر از شیشه پاک‌کن و روزنامه استفاده کنید.

فن آشپزخانه و هود را با دستمال مایکروفایبر و اسپری چند منظوره تمیز کنید.

سقف، بالای قفسه‌ها، دیوار‌ها و بالای کابینت‌ها را غبار روبی کنید.

اگر لوستر دارید با پارچه میکروفایبر ان را تمیز کنید لامپ‌ها را فراموش نکنید.

کلید و پریز‌ها را منبع میکروب هستند. آنها را کامل تمیز کنید.

سطل زباله را بیرون آورده و با آب گرم و صابون بشویید و ضد عفونی کنید و بگذارید تا کامل خشک شود.

برای تمیز کردن آشپزخانه، مرتب کردن کابینت‌ها و پیشخوان را در اولویت قرار دهید.

کابینت‌ها و کشو‌های آشپزخانه را خالی کنید. تمام محتویات کابینت‌ها را خارج کنید. داخل آنها را با آب و صابون پاک کنید. حتما درها و لولاهای کابینت را با پاک‌کننده چند منظوره کامل تمیز کنید.

مواد غذایی داخل کابینت‌ها را از نظر تاریخ چک کنید تا سالم باشد. مواد غذایی خشک مثل حبوبات را داخل ظروف در بسته و خشک که لیبل دارند بریزید.

وسایل را مجدداً داخل کابینت قرار دهید، مطمئن شوید که ظروف مورد استفاده به آسانی در دسترس هستند.

از نظم دهنده‌های داخل کابینت و کشوها استفاده کنید و وسایل را دسته بندی کنید.

با یک اسفنج قسمت‌های بالای کابینت‌های آشپزخانه را پاک کنید. جلوی کابینت‌ها و زیر آنها را با یک محلول پاک‌کننده تمیز کنید. دستگیره‌ها را فراموش نکنید.

اگر لوازم نقره دارید آنها را تمیز کنید. بقیه وسایل مثل قابلمه و تابه را داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارید. وسایل روی کانتر آشپزخانه را جمع کنید و با آب و صابون بشویید. اگر کانتر‌های مرمر دارید از مواد تمییز‌کننده استفاده کنید و آنها را پاک کنید. از خمیر جوش شیرین هم می‌توانید برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید. زیر کانتر را هم بررسی کنید تا اگر کثیفی بود، از قلم نیفتند.

بیشتر بخوانید
  • با ساده‌ترین روش بریدن آناناس و روش تهیه چای آناناس آشنا شوید
  • روش درست کاغذپیچی ساندویچ برای تغذیه بیرون از خانه

در مراحل تمیز کردن آشپزخانه، یخچال و فریزر را فراموش نکنید.

همیشه قبل از شروع تمیز کردن آشپزخانه، یخچال خود را از برق جدا کنید. پشت یخچال و فریزر کویل‌های آن قرار دارند که بهتر است با برس و جارو برقی آنها را تمیز کنید. تمام مواد غذایی و چاشنی‌ها را از یخچال خالی کنید اگر مواد غذایی خراب دارید، دور بیاندازید. کشو‌ها و قفسه‌ها را بیرون بیاورید و با آب و صابون بشویید و بگذارید در هوای آزاد خشک شوند. یک پارچه مایکروفایبر را داخل آب و صابون مرطوب کنید و داخل یخچال را با آن پاک کنید. اگر لکه‌های سخت وجود دارند، مقداری جوش شیرین روی آن بریزید و با دستمال خوب بمالید و سپس با دستمال و آب گرم پاک و خشک کنید.

 قسمت جلویی درها و دسته‌ها را تمیز کنید. واشر‌های لاستیکی را فراموش نکنید. اگر یخچال از جنس استیل ضد زنگ است؛ کمی روغن روی پارچه بریزد و سطح یخچال را با آن تمیز کنید تا اثرانگشت و لکه‌ها از بین بروند. در آخر قفسه‌ها را در جای خود قرار دهید و یخچال را روشن کنید. یک ساعت صبر کنید تا یخچال کامل خنک شود و سپس وسایل را داخل آن بچینید.

تمیز کردن مایکروویو بخشی مهمی در تمیز کردن آشپزخانه است.

برای تمیز کردن مایکروویو، یک لیوان شیشه‌ای را با حدود یک فنجان آب و یک قاشق سرکه سفید پر کنید و آن را به مدت سه دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا جوش آید و بخار شود و بعد از چند دقیقه داخل آن را با اسفنج تمیز کنید. بیرون مایکروویو را با دستمال و تمیزکننده پاک کنید.

سراغ اجاق گاز بروید.

چدن‌های گاز را جدا کرده و صفحه گاز را از هر گونه خرده مواد غذایی پاک کنید. با جوش شیرین و آبلیمو یا سرکه چربی‌های روی سینک را تمیز کنید. چدن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در ظرف آب گرم و صابون خیس دهید. و سپس کامل بشویید. سوراخ شعله پخش‌کن‌های گاز کامل پاک کنید. می‌توانید برای این منظور از مسواک استفاده کنید. اگر خیلی گرفتگی دارد با یک خلال دندان به آرامی منافذ را باز کنید. برای درخشان شدن بیشتر صفحه گاز، از جوش شیرین و سرکه خمیر نرمی دست کنید و روی سطح گاز بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه باقی بماند سپس با پارچه مرطوب تمیز کنید.

برای درست کردن خمیر جوش شیرین یک چهارم فنجان جوش شیرین را با ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید نیاز دارید. ابتدا جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی را ترکیب کنید تا خمیر غلیظی شود سپس با سرکه مخلوط کنید. فیلتر هود را هم دوره‌ای تمیز کنید.

دستگیره‌های فر را داخل محلول صابون و آب گرم بگذارید تا خیس بخورند. توری‌های داخل فر را بردارید و بشویید.

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی وقت گیر نیست.

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. تمام جزییات آن را خارج کنید. فیلتر ماشین ظرف‌شویی را چک کنید. ماشین‌های ظرف‌شویی دو فیلتر، یکی در بالا و یکی در پایین دارد. فیلتر پایین جاییست که خرده‌های مواد غذایی در آن جمع می‌شود. خرده‌های مواد غذایی را جمع کنید و اگر لازم بود فیلتر را بشویید. واشرهای لاستیکی دور ماشین ظرف‌شویی را هم پاک کنید، این واشرها مرکز قارچ‌ها و کپک‌ها هستند. قفسه‌ها را در محل خود قرار دهید و سپس دستگاه را یک دقیقه شستشو در حالت آب کاملا گرم قرار دهید، سپس یک فنجان سرکه در آن بریزید و در حالت شستشو برای چند دقیقه کوتاه قرار دهید.

تمیز کردن قهوه‌ساز و چای‌ساز از جزییات هستند.

 قطعات قابل جدا شدن قهوه ساز و چای‌ساز را جدا کنید و کاملا تمیز کنید. می‌توانید برای ضدعفونی کردن داخل قهوه‌ساز و چای‌ساز از محلول یک به یک سرکه و آب استفاده کنید. حتما از کتابچه راهنمای آنها استفاده کنید.

آخرین مرحله، تمیز کردن کف است.

تمیز کردن کف به نوع کفپوش بستگی دارد.

اگر کفپوش وینیل باشد یک لیوان سرکه را با یک قاشق غذا خوری مایع ظرف‌شویی در یک سطل بزرگ بریزد و با برس کف را تمیز کنید. بعد کف را با دستمال و اب گرم پاک کنید.

برای تمیز کردن کف آشپزخانه از جنس چوب ابتدا کامل کف را جارو بزنید. با استفاده از یک پارچه یا اسفنج مرطوب کف را پاک کنید و سپس خشک کنید.

تمیز کردن کاشی ها با سرکه؛ ادعا یا واقعیت؟ اگر کف آشپزخانه کاشی است، سرکه سفید روی کف اسپری کنید و با پارچه آن را بشویید. می‌توانید از دستگاه بخارشوی هم استفاده کنید تا تمام درزها تمیز شوند.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها