دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
گزارش/
شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بخشهای مختلفی از مازندران، این موضوع را متذکر می‎شود که بهتر است گوشت مرغ مصرفی خود را از فروشگاه‎ها تهیه کنیم و این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود تا اینکه همواره بدانیم ممکن است، گوشت‌هایی که غیر از این مراکز خریداری می‎شوند، احتمال غیربهداشتی بودن آنها وجود دارد.
به گزارش آوای خزر از ساری، با شیوع آنفلوانزای فصلی، تأیید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تهدید آنفلوآنزای مرغی در مازندران، رسالت دستگاه‎های حوزه بهداشت و محیط زیست را سنگین‎تر کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مدیرکل دامپزشکی مازندران در مصاحبه‌های جداگانه‌ای از ضرورت همکاری مردم برای گذر از شرایط تهدید و احتمال شیوع بیماری‎های مشترک بین انسان و دام و مشخصاً با توجه به فصل سرما و زمستانگذارانی پرندگان مهاجر، درباره آنفلوآنزای پرندگان هشدار دادند.

با توجه به اینکه اطلاع‎رسانی نسبتاً مناسبی در این زمینه از سوی دستگاه‎های متولی بهداشت و رسانه‎ها صورت گرفته است، اما همچنان شاهد خرید و فروش پرندگان اعم از بومی و مهاجر و شکاری از سوی افراد یا مراکز بدون مجوز در بازار هستیم، لذا آنهایی که به سلامتی خود اهمیت می دهند، بهتر است از خرید چنین موادی پرهیز کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه در گفت‌وگو با آوای خزر گفت: نظارت بهداشتی همانند گذشته با همکاری ادارات کل دامپزشکی و محیط زیست انجام می‌شود.

محمد سلطان‎تویه اظهار داشت: با توجه به تأیید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مازندران، به شهروندان توصیه می‎شود که مرغ مصرفی خود را از فروشگاه‎های معتبر تهیه کنند.

وی افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر بیماری مشترک بین انسان و دام در مازندران از سوی مراکز درمانی گزارش نشده است اما همه مراکز درمانی به لحاظ نیروی انسانی و امکانات مورد نیز برای مواجهه با شیوع احتمالی این نوع بیماری که از طریق پرندگان آلوده به انسان منتقل می‎شود، آماده هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: توصیه همیشگی برای جلوگیری از شیوع بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی نیز رعایت بهداشت فردی و در صورت ابتلا به بیماری، حضور به‎موقع در مراکز درمانی، استراحت و تغذیه مناسب است.

** کشف و معدوم‎سازی 108 قطعه مرغ شکم‎پر غیربهداشتی در بازار نکا

مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در گفت‎وگو با آوای خزر اظهار داشت: این اداره‎کل متولی نظارت بر واحدهای عرضه دارای پروانه کسب است

حسین رضوانی افزود: فروش پرندگان محلی بدون مجوز از سوی دامپزشکی، غیر قانونی است و برخورد با متخلفان نیز از سوی یک سازمان به نتیجه نمی‌رسد بلکه در این زمینه، اداره‌کل دامپزشکی، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، و شهرداری‌ها نیز دخیل هستند.

وی با بیان اینکه برخورد با افرادی که فعالیت‎های آنها مغایر با بهداشت و سلامت عمومی است، در قالب اکیپ صورت می‎گیرد، اظهار داشت: اخیراً در بازار شهرستان نکا نیز 108 عدد مرغ شکم‌پر غیربهداشتی کشف و معدوم‎سازی شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ممنوعیت عرضه مرغ محلی غیرمجاز، گفت: برخورد با افرادی که با فروش مواد غذایی ناسالم در حوزه دام و طیور فعالیت دارند، وظیفه ذاتی دامپزشکی نیست اما به این دلیل که تهدیدی برای سلامت عمومی است، در مواقع لزوم با سازمان‎های مربوطه وارد عمل می‎شویم.
انتهای پیام/ 1001

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار