دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
ایران در مبارزه‌ای نابرابر با اجرای ۲۳۱۹ عملیات و درگیری مسلحانه ۱۸۸۶ باند، گروه و شبکه فعال محلی و بین‌المللی را منهدم کرده است.

انهدام ۱۸۸۶ باند و شبکه فعال محلی و بین‌المللی مواد مخدر توسط ایرانبه گزارش آوای خزر، سخنرانی مؤمنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در شصت و سومین اجلاس سالیانه کمیسیون مواد مخدر در مقر سازمان ملل متحد در وین انجام شد؛ متن این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رئیس،

عالیجنابان،

هیئت‌های محترم شرکت کننده.

در ابتدا مایلم مراتب تبریک خود را به مناسبت انتخاب جناب منصور احمد خان به عنوان رئیس شصت و سومین نشست کمیسیون مواد مخدر اعلام کرده و از همکاری و حمایت کامل هئیت جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف نشست به شما اطمینان می‌دهم.

همچنین، با اغتنام از این فرصت، انتصاب غدا فتحی والی را به سمت مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر وجرم سازمان ملل متحد (UNODC) تبریک گفته و برای ایشان در مسئولیت جدید در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر آرزوی موفقیت می‌نمایم.

جناب آقای رئیس،

علیرغم اقدامات کشورها، هنوز چالش‌ها و مسائل متعددی پیش روی جامعه جهانی قرار دارد که از آن میان می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

کشت و تولید مواد افیونی و مواد روانگردان همچنان با سرعت ادامه دارد؛ استفاده غیرقانونی از ارتباطات الکترونیکی، موجب تسهیل فرایند تولید، ترانزیت، توزیع و مصرف شده و فاصله مبدا تا مقصد همپنین مسیر انتقال پول‌های ناشی از این تجارت غیر قانونی را کوتاه کرده است.

در برخی مناطق، علیرغم تثبیت نرخ مصرف مواد افیونی، شاهد شیوع مواد صنعتی و یا جایگزینی مواد افیونی با مواد صنعتی هستیم. این قبیل چالش‌ها نمونه‌های کوچکی از ماهیت متغیر مواد مخدر هستند، دلایلی که موجب شده اند تا تلاش‌های بعمل آمده در زمینه توقف جریان قاچاق، تاکنون کم اثر جلوه نموده و کماکان خسارات ناشی از سوداگری مرگ به طور روز افزون سلامت و توسعه پایدار کشور‌ها را تهدید کند.

در این باره ضرورت دارد، به موضوع ادامه کشت و تولید مواد مخدر در همسایگی کشورم و پدیده‌ای به نام گسترش تولید و قاچاق شیشه از آن مبدا اشاره کرد. در کمال تاسف عدم توجه لازم از سوی جامعه بین المللی به موضوع کشت و تولید مواد افیونی در آن کشور موجب شده است تا از سال ۲۰۱۹، شاهد تغییر الگوی تولید در آنجا باشیم؛ بنابراین جای آن دارد که با پدیده گسترش تولید و قاچاق شیشه در آغاز آن مقابله کرده تا شاهد عواقب غیر قابل جبران در آینده نباشیم.

جناب آقای رئیس،

از شصت و دومین نشست کمیسیون مواد مخدر در سال گذشته، که در این سالن به ایراد سخنرانی پرداختم، جمهوری اسلامی ایران حدود ۳۰ نفر شهید و مجروح را تقدیم کرده است و در مبارزه‌ای نابرابر با اجرای ۲۳۱۹ عملیات و درگیری مسلحانه و انهدام ۱۸۸۶ باند، گروه و شبکه فعال محلی و بین‌المللی، موفق شده است حدود ۱۰۰۰ تن از انواع موادمخدر و روانگردان‌ها از جمله ۴۳ تن هروئین و مرفین و ۱۷ تن شیشه را در سال جاری ایرانی با رشد قریب به ۲۰% کشف و از چرخه جهانی تجارت غیرقانونی مواد مخدر خارج نمایند. رقمی که در تاریخ جهان بی سابقه است.

در این مبارزه، بسیاری از دختران و پسران سرزمین من پدران خود را از دست داده و زنان زیادی بدون همسر گشته اند.

در کمال تاسف باید ابراز نمایم که ایران در خط مقدم این مبارزه جهانی از کم‌ترین میزان حمایت بین المللی برخوردار بوده و عملاً در مبارزه‌ای دوگانه درگیر است، یعنی از یک سو با قاچاق مواد مخدر، شرارت و تروریسم مقابله می‌نماید و از سوی دیگر با تبعات ناشی از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه.

توفیق جهانی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر، نه بر اساس کمک‌ها و حمایت‌های مالی، فنی، تجهیزاتی و پشتیبانی کشور‌ها و مجامع بین‌المللی، بلکه به دلیل تعالیم اصیل و توسعه یافته اسلامی و انسانی، و با عنایت به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی خود صورت پذیرفته است.

خانم‌ها و آقایان،

جمهوری اسلامی ایران در راستای راهبرد متوازن، ضمن مقابله هوشمند با مافیای مواد مخدر، اجرای برنامه‌های کاهش تقاضا و آسیب را در دستور کار خود قرار داده است. در همین ارتباط، با اعتقاد به ضرورت توجه به بهداشت عمومی و تامین اجتماعی، مقابله با انحراف مواد به بازار‌های غیر قانونی و تامین دسترسی به مواد جهت مصارف پزشکی و درمانی، در چهارچوب کنوانسیون‌های سه گانه بین المللی، به عنوان یکی از ارکان اصلی رویکرد فراگیر در حوزه مواد مخدر توسط کشورم مورد پیگیری قرار گرفته است.

تقویت برنامه‌های کاهش آسیب از طریق گسترش بدون تبعیض دسترسی به خدمات درمانی، برخورداری از حمایت‌های اجتماعی با هدف ارتقاء سلامت و بهداشت فرد، خانواده، جامعه و کاهش تبعات منفی از جمله کاهش مرگ و میر و ابتلاء به ویروس اِچ آی وی / ایدز ناشی از مواد مخدر، فراهم سازی گزینه‌های متفاوت درمانی در زندان‌ها و نهایتا بازتوانی و توانمند سازی برای بازگشت به جامعه از طریق اجرای صیانت اجتماعی و طرح یاری گران زندگی با مشارکت حداکثری سازمان‌های غیردولتی از برنامه‌های جاری در جمهوری اسلامی ایران است.

جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به نقش سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی، در اجرای برنامه‌های کاهش تقاضا از توان و ظرفیت ساختار‌های غیردولتی بهره می‌برد. «طرح یاری گران زندگی» یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی است که بنا به دستور روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران با هدف جلب مشارکت کلیه آحاد جامعه در حوزه مبارزه با مواد مخدر، جهت پیشگیری، صیانت، بازتوانی و بازگشت مصرف کنندگان مواد به جامعه اجرا می‌گردد.

در سال ۲۰۱۹، بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر در بیش از ۹۰۰۰ مرکز تحت پوشش خدمات درمانی، کاهش آسیب و حمایت‌های اجتماعی قرار گرفتند و نرخ ابتلاء به ویروس ایدز ناشی از استفاده از سرنگ مشترک به طور چشمگیری کاهش یافته است. همچنین، برنامه‌های پیشگیری اولیه در سیستم‌های آموزشی با اجرای برنامه فراگیر جلوگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به سوی مصرف مواد از طریق آموزش‌های فرهنگی و پیشگیری و تقویت مهارت‌های زندگی با جدیت در حال پیگیری است.

حضار محترم،

جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مواد مخدر (CND) به عنوان مجمع سیاستگزاری و تصمیم گیری در خصوص سیاست‌های جهانی در عرصه مواد مخدر، از نقش و جایگاه UNODC به عنوان تنها ارگان و مرجع تخصصی این امر در نظام ملل متحد، جایگاه کنوانسیون‌های سه گانه بعنوان ارکان رژیم بین المللی مواد مخدر و همچنین از نقش تعیین کننده هیات بین المللی کنترل مواد مخدر (INCB) در تسهیل دسترسی مواد مخدر جهت مصارف علمی و درمانی حمایت می‌کند.

جناب آقای رئیس، هیئت‌های محترم،

در خاتمه، ضمن دعوت از شما برای بازدید از نمایشگاه اقدامات جمهوری اسلامی ایران با عنوان "یاری گر هم باشیم"، نکات ذیل را به منظور مقابله موثرتر با معضل جهانی مواد مخدر مورد تاکید قرار می‌دهم:

اجرای برنامه‌های توسعه محور در کشور‌های هدف، با مشارکت جامعه جهانی

 ضرورت ارائه کمک‌های فنی و تجهیزاتی و انتقال فن آوری‌های پیشرفته برای مبارزه مؤثرتر با جریان غیرقانونی مواد مخدر، با تاکید بر اصل مسئولیت مشترک و عمومی

 لزوم همکاری مستمرکشور‌ها جهت جلوگیری از ورود در آمد‌های نامشروع حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیستم‌های مالی بین المللی

ضرورت انتقال تجارب در زمینه کاهش تقاضا به عنوان یکی از محور‌های اصلی در همکاری‌های دوجانبه، چند جانبه و منطقه‌ای و بین المللی

لزوم حمایت‌های بیشتر از برنامه‌ها و ابتکارات دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با هدف تقویت مکانیسم‌های همکاری منطقه‌ای در زمینه مدیریت کنترل مرزی و تبادل اطلاعات عملیاتی

 اجتناب از رویکرد گزینشی و سیاسی در حوزه همکاری‌های بشر دوستانه و نیز ضرورت محکومیت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه کشور‌های پیشرو در مبارزه با مساله جهانی مواد مخدر، همچون جمهوری اسلامی ایران توسط برخی کشور‌های مشخص.

از توجه شما سپاسگزارم.

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار