دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان گفت: با هدف پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا، زیرساخت‌های الکترونیکی در تمام جایگاه‌های عرضه استان فراهم شده پس رانندگان از پرداخت بهای سوخت به صورت نقدی خودداری کنند.

به گزارش آوای خزر، یدالله زندی اظهار داشت: فرآیند سوختگیری نیز باید توسط پرسنل جایگاه انجام می‌شود تا مانع آلوده شدن نازل‌ها و گسترش شیوع کرونا شود.
وی از مردم خواست از دست زدن به نازل‌ها خودداری کرده و این کار را به پرسنل جایگاه‌ها واگذار کنند و افزود: رانندگان در صورت تمایل، خود اقدام به سوختگیری کرده اما ضروری است دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشند.
مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان یادآور شد: اغلب جایگاه‌های عرضه سوخت، بدلیل محدودیت پرسنل امکان سوختگیری را برای تمام خودروها ندارند، بنابراین برای تسریع در انجام این کار و ممانعت از ایجاد ترافیک، رانندگان می‌توانند ضمن رعایت نکات بهداشتی اقدام به سوختگیری کنند.
زندی با بیان اینکه به جایگاه‌داران توصیه شده در صورت امکان دستکش یکبار مصرف تهیه و برای استفاده رانندگان در جایگاه‌ها توزیع کنند، گفت: با وجود تهیه و توزیع دستکش در برخی جایگاه‌ها، بعضی در حین سوختگیری از آن استفاده نمی‌کنند و توجهی به رعایت بهداشت ندارند.
وی اضافه کرد: از هفته قبل و با افزایش شیوع بیماری کرونا در استان، به صورت روازنه تمام جایگاه‌های عرضه سوخت با محلول ضد عفونی، گندزدایی می‌شوند.
مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان افزود: کار ضدعفونی و گندزدایی هر روز چندین بار در جایگاه‌های عرضه سوخت انجام و نازل‌ها، صفحه کلید دیسپنسرها، دستگاه‌های کارت خوان و سرویس بهداشتی بطور مدام با مواد ضدعفونی کننده مناسب نظافت می‌شوند.

در حال حاضر ۷۷ جایگاه فرآورده‌های نفتی و ۵۲ باب جایگاه سی ان جی در کردستان به مردم خدمات می‌دهند.

بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی اعلام شده، ۶۳ نفر در استان کردستان بطور قطعی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستند و تاکنون پنج نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین تاکنون ۲۸۰ بیمار مشکوک به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده اند که از این تعداد، ۱۰۸ نفر شأن بستری هستند.

افراد مبتلا در بیمارستان‌های ۹ شهرستان این استان بستری هستند که شامل ۴۸ نفر در سقز، ۱۶ نفر در بانه، ۲۴ نفر در سنندج، هفت نفر در قروه، چهار نفر در بیجار، چهار نفر در دهگلان، یک نفر در مریوان، سه نفر در دیواندره و یک نفر در سروآباد است.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تعداد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۵ هزار و ۸۲۳ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۴۵ نفر رسیده و همچنین هزار و ۶۶۹ نفر تاکنون بهبود یافته‌اند.

 
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار