دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت
همه افرادی که با علایم شبه آنفلوآنزا یا مشابه کووید ۱۹ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند مانند همه بیماران دیگر باید پذیرش شوند و هیچ شخص‏، اورژانس یا درمانگاهی حق امتناع از پذیرش افراد را ندارند.

همه مراکز درمانی مکلف به پذیرش هستندبه گزارش آوای خزر، کیانوش جهانپور در گفتگوی با خبرنگاران، افزود: هرگونه مراجعه‌ای حتی اگر مشکوک یا مبتلا به کرونا باشد ابتدا تریاژ (اقدامات تشخیص اولیه و غربالگری) روی او صورت می‌گیرد و اگر آن بیمارستان دارای بخش ایزوله باشد در همان بخش بستری و یا حسب مورد به مراکز معین و بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شود.
وی در ادامه گفت: اگر خدایی ناکرده بیماری در بین بیمارستان‌های مختلف پاس کاری شود، این مسئله به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و قطعاً اگر مراجعین از ابتدا پذیرفته نشوند و تریاژ صورت نگیرد این تخلف است و همکاران ما در معاونت درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این موضوعات را رصد و با هرگونه تخلفی در این حوزه قطعا برخورد می‌کنند.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و ورابط عمومی وزارت بهداشت با تاکید براینکه هنوز در مرحله اوج این بیماری نیستیم و همه هشدار‌ها داده می‌شود تا مرحله اوج بیماری دیرتر اتفاق بیافتد گفت: ارائه خدمت به تعداد زیادی از بیماران در این بازه کوتاه قطعا برای نظام سلامت دشوار خواهد بود و ما تلاش می‌کنیم با هشدار‌ها و هوشیاری مردم، ابتلای افراد را عقب بیاندازیم تا اگر این اتفاق بیافتد دریک بازه زمانی گسترده تری این فرصت را داشته باشیم تا سرویس دهی و خدمات رسانی مناسبی به یکایک این عزیزان را داشته باشیم.
آقای جهانپور در پاسخ به این سوال که​ آیا تخت‌های بیمارستان پاسخگوی ابتلای روز افزون بیماران کرونایی هست یا خیر گفت: تا امروز بالغ بر ۲۷ هزار تخت بیمارستانی به کووید ۱۹ یا افراد مشکوک به این بیماری اختصاص داده شده که هنوز همه آن‌ها اشغال نشده است و در بسیاری از استان‌ها ظرفیت برای بستری بیماران هست اگر چه ما در بخش مراقبت‌های ویژه تنفسی (آی سی یو)‌ها ضریب اشغال تخت بالاتری داریم.
وی افزود: اقداماتی در خصوص توسعه و گسترش تخت‌های بیمارستانی ویژه کرونا ویروس در نظر گرفته شده است همچنین از امکانات سایر نهاد‌های نظام سلامت و بیمارستان‌های نیرو‌های نظامی و انتظامی هم استفاده می‌شود و در صورت لزوم از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده خواهد شد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و ورابط عمومی وزارت بهداشت گفت: امیدواریم که مردم به جای این نگرانی که در صورت ابتلا کجا بستری شوند نگران این باشند که نکات بهداشت و فردی عمومی را رعایت کنند، تردد‌ها و مراودات را به صورت جدی کاهش دهند و ان شاءالله به این بیماری مبتلا نشوند که نیاز به تخت پیدا کنند.
آقای جهانپور افزود: همچنین در بسیج مقابله با کرونا از فضای ورزشگاه ها، مهمانسراها، کاروانسراها، زائرسرا‌ها و هتل‌ها در دو مرحله پیش بیمارستانی و پسابیمارستانی استفاده خواهیم کرد به طور مثال افرادی که مبتلا به کرونا هستند، ولی نیازمند بستر و خدمات خاص بیمارستانی نیستند می‌توانیم از جامعه جدا و تا حد ممکن در این مراکز قرنطینه کنیم تا انتشار بیماری محدود شود چرا که این افراد اساساً برای مدت کوتاهی نیاز به ایزولاسیون و جداسازی دارند که در این مکان‌ها قابل عرض است.
وی افزود: مورد بعدی استفاده از این مراکز برای افرادی است که در بیمارستان‌ها سیر بهبودی را طی می‌کنند و دیگر نیازی به خدمات بیمارستان ندارند، ولی ممکن است به لحاظ آزمایشگاهی همچنان ناقل بیماری باشند و بازگشتشان به جامعه خطر‌های را برای اطرافیان ایجاد کند که آن‌ها چند روز پس ازبهبود ممکن است در این فضا‌های پسا بیمارستانی مورد مراقبت قرار بگیرند تا بعد از بهبودی کامل به خانه هایشان برگردند.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و ورابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص آمار متناض فوتی‌های گیلان و مازندران افزود: من اصراری ندارم تا آمار ما را قبول کنند. ما آمار را می‌دهیم تا مردم هوشیارتر شوند دلیلی هم برای کتمان آمار‌های مبتلایان در کشور نداریم، آمار ما رسمی و قطعی است و مورد قبول مجامع جهانی و سازمان‌های بین المللی است.
آقای جهانپور افزود: نماینده دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر درگذشت ۲۰۰ بیمار کرونایی را تکذیب کرد و این مشکل از این بود که مطالب به درستی منعکس نشده بود. به طور مثال ما می‌گوئیم ۲۴ هزاز نمونه مشکوک از بیماران گرفته ایم، اما خبرش این طور منعکس می‌شود که ما این تعداد بیمار داریم در حالی که درواقع از این تعداد ۷ هزار و ۱۶۱ مورد کرونا مثبت داشتیم و بقیه موارد منفی بوده است که یا آنفلوانزا و یا سرما خوردگی‌های حاد تنفسی داشته اند و هر چه بوده کووید ۱۹ نداشتند، اما این واژه‌ها وقتی درست منعکس نشود ایجاد شبهه و سوال می‌کند.
وی بابیان اینکه برخی از آمارسازی‌ها از افراد مغرض در داخل و یا خارج از کشور هدایت می‌شود که در پی ضربه به نظام سلامت، دولت و حاکمیت است گفت: هر روز صفری مقابل اعداد می‌گذارند و در این باورند هر چه دروغ بزرگتر باشد باور پذیرتر است، اما وقتی این نوسانات آماری و نمودار سینوسی ضد و نقیض آن را بررسی می‌کنیم مرور زمان نشان می‌دهد که خیلی از این هجمه‌های رسانه‌ای نادرست است.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و ورابط عمومی وزارت بهداشت افزود: ما سیاسی نیستیم و حداقل در این مورد خاص پیوند سیاسی نداریم آنچه که ما در نظام سلامت می‌گویم درست است و همه آن‌هایی که خودشان را ایرانی می‌دانند در کنار مردم ایران باشند و به درد و آلام ملت ایران نیافزایند.

انتهای پیام/1000

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: